Spinnspö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö till abborre

    Hejsan, jag har börjat fiska mer o mer med jigg efter abborre med haspelspö o är nu på jakt efter ett spö med lågprofilsrulle för abborre, vi tar även mängder med gädda runt kilot o då blir det lite tråkigt i längden med ett kraftigt jerkspö så det nya spöt o rullen ska även tåla en liten gädda då o då, har ni nåt tips på rulle o spö som är till för abborre o även mindre gädda? Vill gärna att spöt är förlåtande så att även dom små fiskarna är roliga att drilla, det ska även gå o kasta med lätta jiggar, cranks, wobbler osv. Budgeten är lite flexibel, söker efter kvalitet o grym känsla i både spö o rulle. Ha de gött!

    Oscar Eriksson

  • #2
    Gunki iron-t c 198ml 3,5-14g, shimano zodias 5-15g ml, rulle shimano curado / samma fast dc om du har råd

    Kommentera


    • #3
      Tack, har faktiskt kollat på gunki Iron-T C 198ml men inte hittat det i lager nånstans? Funkar det spöt plus dc ihop? Blir det bra viktfördelning osv?

      Kommentera


      • #4
        Grym känsla och kvalitet finns i annonsen som jag lagt ut nyligen här på FS!
        Råd : Satsa direkt på dyrare prylar annars blir det ännu dyrare i längden om du snålar i början i valet av vilken rulle eller spö du tänker skaffa till dig.Att läsa på här blir du inte mycket klokare men du hinner bli 99 år tills du läser färdigt.
        Annars TackleTour är lite mer rakt på sak än vi de flesta här på forumet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
          Grym känsla och kvalitet finns i annonsen som jag lagt ut nyligen här på FS!
          Råd : Satsa direkt på dyrare prylar annars blir det ännu dyrare i längden om du snålar i början i valet av vilken rulle eller spö du tänker skaffa till dig.Att läsa på här blir du inte mycket klokare men du hinner bli 99 år tills du läser färdigt.
          Annars TackleTour är lite mer rakt på sak än vi de flesta här på forumet.
          Tackletour citeras ofta här och många verka tro blint på vad som skrivs där. Men ett varningens finger. Det är förmodligen det mest sponsrade forum som finns så man måste verkligen vara källkritisk när man läser där och sannerligen inte tro blint på allt som skrivs där.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av oscar.e Visa inlägg
            Tack, har faktiskt kollat på gunki Iron-T C 198ml men inte hittat det i lager nånstans? Funkar det spöt plus dc ihop? Blir det bra viktfördelning osv?
            Ja såg nu att det ej finns längre, använder det spöt själv tycker det är nice för det ”lättare” fisket.. jag har en shimano scorpion 71xg till mitt spö, sen har jag ett gunki shigeki 05-18g med en shimano metanium dc, men det kör jag abborre+gös med..
            hade ett shimano zodias 5-15g ML men det är odelat helt, inte ens i handtaget, men det blev lite överflödigt så sålde det till en polare, men det var också nice.

            Kommentera


            • #7
              Allt beror såklart på budget men jag säger st croix. Välbyggda spön med bra garantier. Mojo yak 7 fot, mojo bass plastics är två bra spön för runt 1500. Går du upp ännu mer är legend tournament Bass plastics och legend glass 7.2 fot riktigt coola spön. Vill du ha top of The line kör med legend x.

              Curado k kommer göra ett suveränt jobb oavsett spö. Lägger du en tusenlapp till så snegla på shimano bantam.
              Senast ändrad av Cudan; 2019-08-06, 21:31.

              Kommentera


              • #8
                Kör med Daiwa Tatula 6,1" -18gr och en Daiwa Tatula 200hd (100hd skulle vara ännu bättre men nu har jag den jag har) för det fiske Du beskriver även om gäddorna i mina vatten ofta är större än kilot men jag har iaf landat 8kg gädda på den kombon så det finns ryggrad när det behövs men jag lovar att även kilos gäddor och justa borrar blir kul med denna kombo, kör 013mm flät och det håller bra i alla lägen kastar från 7gr och uppåt.

                Kommentera


                • #9
                  Finns några spön och rullar på Säljes som skulle kunna funka för ditt fiske, Blinker har ett fint kit med hemlig rubrik, Sandmark har ett annat vettigt kit i den andra änden av skalan... håll koll på Säljes, ofta prisvärt!

                  Du Rospigg är ditt Tatula 6'1" eller 6'10"?

                  Ett spö dedikerat till twitchfiske med wobbler kan få vara 6'6" eller lite längre (så man inte vispar spötoppen i vattnet) men ett allroundspö får gärna vara närmare 7', helst mer, har själv ett SZ 7'6" 6-21g spinn (klarar lite mer utan problem) som ger fina kastlängder. Ett bra, inte alltför toppigt och ganska välbalanserat allroundspö i den lägre prisklassen, om än lite långt till dedikerat twitchfiske...

                  Ska du mest köra typ 7-20g så förefaller Curado K/Bantam onödigt storspolig, hellre en 70 eller en mindre Tatula (100), t ex SV
                  Senast ändrad av anteman; 2019-08-07, 00:13.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Tackletour citeras ofta här och många verka tro blint på vad som skrivs där. Men ett varningens finger. Det är förmodligen det mest sponsrade forum som finns så man måste verkligen vara källkritisk när man läser där och sannerligen inte tro blint på allt som skrivs där.
                    ”Vem man ska tro på tro på..........”?
                    Med all respekt till de FS medlemmar som är rätt så kunniga i ämnet rulle/spö det är ändå Tackle Tour som jag fått mest hjälp ifrån hittills.

                    ”Mest sponsrade” kan stämma bra till men va då ?!?
                    Bör man hålla sig borta ifrån de sponsrade för att de får bra betalt genom att inte tala sanningen och på så sätt få oss att köpa mer eller köpa skit rullar eller spö nej det håller jag inte med när det gäller Tackle Tour.
                    Ber om ursäkt skaparen av detta ämne för att detta har ingenting att göra med huvudämne men jag va tvungen att säga mitt fast meningen va att jag skulle bidra med lite vägvisningen.

                    P.S.
                    varken blind eller sponsrad av Tackle Tour !

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    229 084 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X