Jerk och gummi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk och gummi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerk och gummi

    Det börjar balla ur... Det började med en 5601 och ett svartzonker 40-140 gram... Det var i styvaste laget för mig som max kastade 35 grams utö... köpte ett 12-38 vilket blev bättre...

    Men så råkade jag köpa en till 5601 och ett jerkspö på 6 fot med en max kastvikt på 120 gram och satte genast den rullen på ovan nämna svartzonker 40-140 eftersom jag även fick med ett tjugotal gummibeten runt 20-25 cm och ett trettiotal hårda jerk och ett femtontal med sked...

    Det verkar funka att kasta allt tungt och stort jag fick med utan problem med svartzonkern men hur "ska" man göra... ska man ha ett spö till jerk och ett annat till stora gummijiggar eller använder proffsen olika spön?

  • #2
    Är du bekväm med att jerka hem ett bete med 40-140-spöt finns det knappast anledning att ha ett särskilt jerkspö. Själv föredrar jag ett 6-fotsspö till jerk men det verkar som de flesta använder längre spön idag..
    Skit fiske!
    Gösta

    Kommentera


    • #3
      Jag har ju ett 6-fots som jag fick med sista rullen. Kastar ju dock längre med 8"6' sz. Jag är kass på att jerka med spöet så för att hålla kontakten med betet jerkar jag med rullen så visst funkar det längre för mig. Svårare att pricka ett hål i vassen dock.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Det börjar balla ur... Det började med en 5601 och ett svartzonker 40-140 gram... Det var i styvaste laget för mig som max kastade 35 grams utö... köpte ett 12-38 vilket blev bättre...

        Men så råkade jag köpa en till 5601 och ett jerkspö på 6 fot med en max kastvikt på 120 gram och satte genast den rullen på ovan nämna svartzonker 40-140 eftersom jag även fick med ett tjugotal gummibeten runt 20-25 cm och ett trettiotal hårda jerk och ett femtontal med sked...

        Det verkar funka att kasta allt tungt och stort jag fick med utan problem med svartzonkern men hur "ska" man göra... ska man ha ett spö till jerk och ett annat till stora gummijiggar eller använder proffsen olika spön?
        "Ställ bromsen rätt, styr med tummen så håller linan"

        0.14 till gäddfiske
        Va det inte så du sa om linor?

        Då borde du "fixa" lite gäddfiske med ett borrespö.

        Min tur att va dryg
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Jao, jag kör 0.14 på Svartzonker Black Series 7'2" Casting - Bass & Perch 12-38g på en 5601... funkar bra på större abborre, gös och mindre gädda.

          Nu har jag ju "blivit" med ett gäng större beten och då kan jag ju lika gärna använda prylarna till det grövre gäddfisket när jag vill rikta in mig på dom. På "tungriggen" kör jag 0.36 utan att vara dryg...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Det börjar balla ur...
            Balla ur? Jag är INTE proffs men jag har fyra gäddspön med tre 5001 och en 6000, ett allroundspö 15-40 gram med 25:an i min avatar, ett lättset för jigg bl a med en 1500 C och dessutom ett vertikal- och ett crankspö med vänstervevade tvålkoppar på... Och jag är ändå långt ifrån ledningen!

            Kommentera


            • #7
              Jo, men jag fick ett återfall för sex veckor sedan... två haspelrullar, tre multirullar och tio olika spön och lite mer än 150 beten... tur att det går på hobbykontot som inte frugan lägger sig i än.... :-)

              Fast nu känner jag mig faktiskt lite nöjd med prylarna så jag behöver inte köpa mer på ett tag. Borde till och med sälja av med några spön så jag inte har anledning att köpa fler rullar. :-D

              Kommentera


              • #8
                Det här med att dänga iväg 100 gram var inte så enkelt som jag trodde... Jag får nog gå en kurs hos nån tror jag.

                Eller bör man börja med halva vikten och arbeta sig uppåt?

                Jag bedömde att jag bara fick iväg mina beten runt 25-30 meter... vad kan anses vara normalt för 100 gram jigg som kastas med ett sz 40-140 med en ambassadeur 5601?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Det här med att dänga iväg 100 gram var inte så enkelt som jag trodde... Jag får nog gå en kurs hos nån tror jag.

                  Eller bör man börja med halva vikten och arbeta sig uppåt?

                  Jag bedömde att jag bara fick iväg mina beten runt 25-30 meter... vad kan anses vara normalt för 100 gram jigg som kastas med ett sz 40-140 med en ambassadeur 5601?
                  Var kommer oftast huggen? Behöver man kasta längre än 30m? Flugfiskare drar mycket gädda och kastar nästan aldrig över 30m. Men sant, 25-30m låter lite. Inte bara någon inställning på din Amba?
                  Jag kan kasta hyfsat långt (varje fall enligt mig själv) men gör sällan det som gammal flugfiskare vet jag att fisken står närmare än man tror
                  Men kan hålla med om att det är frustrerande när man ser fisk men når inte dit

                  finns nog dom som kan dra 100g gummi en bra bit över 50m med din uppsättning, tror jag varje fall
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag är nog bara ringrostig och ovan med dagens styva spön... Jag sveper nog oftast iväg betet... när jag laddar spöet när jag absolut längre men jag glömmer ofta att bromsa rätt då med resning som vanlig följd... då kommer osäkerheten och nästa kast sveper jag iväg igen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X