Haspel 3-12 och 1000 rulle vilken djungel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel 3-12 och 1000 rulle vilken djungel!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Sportex Nova twitch 7fot 3-14g kan kanske vara nåt? Fiskat två säsonger med mitt snart och gillar det mycket. https://www.sportex.de/en/produkte/nova-twitch/
    På spöt sitter en Fuego 2500d, jag lider inte av den djupa spolen då jag gillar att ha ganska grov lina på. 0,14 spiderwire går precis en spole på (135m) men vill man köra tunnare är det nog bättre att skaffa en med grund spole.
    Nova Twitch har jag hört gott om, har ett annat Sportex som jag trivs bra med.
    Daiwa LT 2500D rymmer enligt uppgift 150m 0,28 (oklart vilken typ av lina) men du menar att den den djupa spolen, den ser verkligen djup ut, i realiteten bara tar 135 m 0,14 flätlina!?

    jag frågar för LT 2500 finns i Japan i åtminstone 3 storlekar, t ex 2500S, 2500 och 2500D...
    Jag kör själv 0,10-0,12 flät till abborren, brukar lägga på 65-110 m, ofta med lite nylon under, det räcker tyvärr alltid....
    Senast ändrad av anteman; 2019-08-11, 01:21.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Nova Twitch har jag hört gott om, har ett annat Sportex som jag trivs bra med.
      Daiwa LT 2500D rymmer enligt uppgift 150m 0,28 (oklart vilken typ av lina) men du menar att den den djupa spolen, den ser verkligen djup ut, i realiteten bara tar 135 m 0,14 flätlina!?

      jag frågar för LT 2500 finns i Japan i åtminstone 3 storlekar, t ex 2500S, 2500 och 2500D...
      Jag kör själv 0,10-0,12 flät till abborren, brukar lägga på 65-110 m, ofta med lite nylon under, det räcker tyvärr alltid....
      Jag har ett par varv nylon i botten endast, sen en full spole 0,14 stealth smooth. Så ja

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg

        Jag har ett par varv nylon i botten endast, sen en full spole 0,14 stealth smooth. Så ja
        Det står alltså 2500D på spolen och den är välfylld? sen har man förstått att SW Smooth är lite grövre än vad som anges men ... så mycket...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Det står alltså 2500D på spolen och den är välfylld? sen har man förstått att SW Smooth är lite grövre än vad som anges men ... så mycket...
          2500D på spolen, fick tom. ta bort några varv då det kändes mycket på spolen. Har aldrig förstått tabellen med hur mycket lina som ska gå på, stämmer ju bara hyfsat om man går på lb.
          Översättningen till mm och meter blir ju bara fel.

          Kommentera


          • #15
            Jag har en del utav utrustningen som nämnts tidigare.

            Daiwa fuego 2000D. Att spolen är djup är väl ingen underdrift. Har nu 170 meter nanofil i 0,10 på och då grundad med en del nylon. Hade innan J-braid 8 i 0,10 på, 110 meter där och en del nylon också. Men bygger mer än nano.
            Inte haft något att klaga på där. Går mjuk är lätt. Bromsen har klarat regnbåge och sommargädda utan problem.

            Westin W6 streetstick 7’ 2-10 gram. Skulle nog säga att jag upplever att det kastar bäst kring 4-7 gram. Upplever att de mest är topp och mitten av klingan som jobbar vid drillning. Småabbore slår sig loss mot klingan ibland upplever jag. Alltså fisk kring 50 gram eller så. Annars inget problem med det.

            Är dock inne på reklamation nu då rullfästet öppnar sig under användning. Har varit så hela tiden jag haft det tror jag mem blev nog värre.

            Kommentera


            • #16
              Bra info om reell linkapacitet från er! Ju fler som skriver även om det, ju enklare för andra rullköpare att välja rätt givet den lina/linmängd man önskar.
              Uppenbart att de officiella uppgifterna sällan stämmer, se t ex nedan bild. #1.5 PE är väl ca 0,18 mm (har sett ca 0,20 i andra tabeller) och i teorin ska rullen nedan rymma hela 230 meter av den... vilket inte verkar vara i närheten av verkligheten... Jo jag vet att officiella uppgifter haltar men att det fortfarande kan skilja så mycket överraskar...

              image_larger_version_name_size_id

              Funderat på en 2500S-XH som ska rymma 140m 0,13.... hoppas den rymmer i vart fall 100m annars blir det för lite i min mening - nån som har fyllt en 2500S-XH spole som kan kommentera?

              image_larger_version_name_size_id
              Senast ändrad av anteman; 2019-08-13, 21:26.

              Kommentera


              • #17
                Jag får intrycket av att du kanske söker lite kortare spö än jag kommer rekommendera men denna setup är nåt så galet skön så jag måste nämna den för dig!
                Sökte själv efter en kombo för lättare drag för ett tag sen, fick som vanligt god hjälp av hjälpsamma personer här på forumet.
                ​​​​​Köpte på vinst o förlust ett spö på 7 fot o kastvikt 5-18 gram i hopp om att det skulle bli rätt men så var tyvärr inte fallet.
                Sökte vidare o googlade nåt fantastiskt mkt!
                Såg en video från Grekland där någon testade aktionen på ett Okuma deadringer spö o det var precis vad jag sökte!
                Ville ha ett på 8 fot o lätt kastvikt.
                Hittade inget i Sverige men efter ett tag fann jag ett i Lettland som verkade klockrent!
                8 fot o kastvikt 2-12 gram.
                Beställde det o det kom hem utan problem.
                Det spöt har jag parat ihop med en Daiwa Exceler LT 2000 med 0,08 flätlina på.
                Det är den skönaste kombon jag äger o kastar med trots den låga prislappen.
                Kasta ett 7 grams drag är en riktig fröjd!
                Bor du i Skåne får du mer än gärna höra av dig o komma o provkasta.
                Detta kan jag verkligen rekommendera!!!

                Kommentera


                • #18
                  Tack för all hjälp allihopa!
                  har beställt en Fuego 2000 och Zodias samt Gunki spö för att se vad som känns bäst ihop för mig.. till att börja med. Återkommer med omdöme när sakerna kommit och jag har haft möjlighet att testa.
                  ska bli intressant det här med spolen och linmängd man kan få på, återkommer med det också

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 494 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 645 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 547 svar
                  228 870 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Arbetar...
                  X