Spön från Emmrod för kajakfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spön från Emmrod för kajakfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spön från Emmrod för kajakfiske?

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av spön från Emmrod? När jag fiskar från kajak tycker jag det är bra med ett kort spö, så jag når toppen utan att behöva lägga rullen i vattnet (saltvatten), men mina korta spön är inte så starka/styva. Emmrods verkar ju definitivt starkare än mina i alla fall.

    https://emmrod.com/

    https://www.youtube.com/watch?v=6tnFGExaJmM

    https://www.youtube.com/watch?v=9MVKtdFDW08


  • #2
    Har aldrig känt på emmrod spön men jag kör med st croix i kajaken som både har mkt kraft, korta bakhandtag och bra kvalité. I nästa nummer av kajakfiskemagasinet kommer det en artikel om st croix modeller lämpliga för kajakfiske skriven av mig.

    Kommentera


    • #3
      Kul! Den artikeln ser jag fram emot.

      Kommentera


      • #4
        Har ingen erfarenhet av dessa "spön", men spontant skulle jag säga att de sannolikt är mycket bättre i teorin än i praktiken. Starka är de säkert, men det är ju ett kvastskaft också :-)

        Jag har inte heller sett att det anges lämpliga betesvikter för dessa spön, vilket jag ser som att man försöker påskina att det inte skulle spela någon större roll, vilket ju är ren galenskap i så fall.

        En mycket stor nackdel med så korta spön menar jag är att det är mycket svårt att styra lite större fiskar vid drillning. Ute på öppet hav spelar det kanske mindre roll, men på ställen med sjögräs, vassruggar etc så är man nog rätt körd när en större gädda kliver på.

        Men för isfiske eftet gädda funkar spöt säkert...

        Jag gillar själv lite kortare spön vid kajakfiske där ju sällan kastlängden behöver prioriteras.
        Korta bakhandtag är också viktigt för mig eftersom jag alltid fiskar sittande i kajaken.
        Vid gäddfiske använder jag spön runt 8 fot och för abborre 6,5 - 7 fot. Jag har aldrig haft något problem med att nå spötopparna utan att rullarna doppas i vattnet, så jag förstår inte riktigt det problemet (men jag har å andra sidan jäkligt långa armar :-) ).

        Kommentera


        • #5
          Behöver du verkligen ett så kort spö?
          Har du testat med ett vanligt 6 fots spö?

          Kommentera


          • #6
            Nej, jag behöver inte ett så kort spö egentligen, men jag blev lite nyfiken om någon kände till dem.
            Jag har ingen vanlig fiskekajak, utan en havskajak (Prijon seayak), så jag sitter lågt och kan inte ändra ställning. Men jag har ett pimpelspö på ca 50 cm som jag nog ska testa nästa gång.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
              Har aldrig känt på emmrod spön men jag kör med st croix i kajaken som både har mkt kraft, korta bakhandtag och bra kvalité. I nästa nummer av kajakfiskemagasinet kommer det en artikel om st croix modeller lämpliga för kajakfiske skriven av mig.
              Vet du när nästa nummer kommer?

              Kommentera


              • #8
                Jag körde ett tag med ett mycket kort jerkspö, typ 5 fot. Väldigt trevligt spö men den korta längden gjorde att jag missade en del mothugg och att det var lättare att råka få slacklina när fisk var inne på kort lina.
                Med det sagt kommer jag inte att testa Emmrod som ju är vansinnigt kort.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg

                  Vet du när nästa nummer kommer?
                  Den är uppe nu =)

                  https://www.kajakfiskemagasinet.se/m...-kajakfiskare/

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 478 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 614 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 620 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 545 svar
                  228 107 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Wilier75  
                  Arbetar...
                  X