Abborrspö till Shimano Curado 200 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrspö till Shimano Curado 200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg
    Hej,

    Söker tips på spö till en Shimano Curado 200, tänkt att användas till aborrfiske. Så "lätt" som möjligt, men inser att curadon inte är den minsta rullen vilket kan sätta en viss undre begränsning.

    Tack på förhand,
    Rullen är nice, men tycker du inte den känns overkill till abborrspön?

    Kommentera


    • #12
      Ja en Curado 200 I/K har väl onödigt stor linkapacitet för borre men har man redan en sån så lär den nog funka ok med det mesta utom de lättare av lågdensitetsbeten (<10g typ) skulle jag tro... pröva du! Skulle nog hellre sätta den på ett 10-30g spö än ett 5-15g, tror rullen kommer mer till sin rätt då...

      Ett Dobyns Champion XP för 2000kr låter billigt, synd att de är odelade, det blir för otympligt, bökigt för mig men står man ut eller förvarar/transporterar på annat sätt så kan nog odelat vara trevligt

      Finns ju en massa spön som kan funka mer eller mindre bra givet dina prioriterade kastvikter, betestyper och vilken spölängd du vill ha...

      Kommentera


      • #13
        Som anteman skrev så är det nog bra att veta först vad du har för prios. Vill du ha ett spö i passande färg? Eller till en speciell teknik? olika tekniker gör sig bäst med olika aktioner på spön. Visst finns det generalister men du får precisera lite ditt användningsområde inom borrefiske.
        En 200 rulle gör sig dock i mitt tycke inte brå på ett spö under M/MH castvikten. Spöt blir onödig tung och oblanserad. Att kasta 10g med en 200 Curado går säkerligen, men inte särskild bra. Ett 10-30/45g passar bäst enligt min smak till din rulle, då är det swettspot rund 20g.

        Kommentera


        • #14
          Förvånande att Engqvist inte vill rekommendera Westin W3. Varför? Jag har samma spö som Xerup (och, hör och häpna, samma rulle) och är precis lika nöjd. Det är ett mycket trevligt spö för lätta hårdbeten - till lite drygt halva priset av det Engqvist rekommenderar. OCH lättillgängligt här i Sverige... Men smaken - liksom plånbokens tjockhet - diffar ju.
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Förvånande att Engqvist inte vill rekommendera Westin W3. Varför? Jag har samma spö som Xerup (och, hör och häpna, samma rulle) och är precis lika nöjd. Det är ett mycket trevligt spö för lätta hårdbeten - till lite drygt halva priset av det Engqvist rekommenderar. OCH lättillgängligt här i Sverige... Men smaken - liksom plånbokens tjockhet - diffar ju.
            Skit fiske!
            Gösta
            Inte alls förvånande. Har testat spöt och tycker det är skräp för de pengarna. Men som sagt smaken är ju som baken. Sen att det är lättillgängligt i Sverige har väl ingen betydelse. Så länge du inte kan provfiska det kvittar det. Stå och vifta ett spö i butik säger absolut ingenting.
            Det är inte svårare att beställa utifrån än från svenska butiker. Så länge det är inom EU blir det inga extra avgifter .
            Samtidigt har ju inte TS sagt vad han söker förutom det ska vara lätt. (Om nu inte jag missat något)
            så det blir ju egentligen omöjligt att rekommendera något överhuvudtaget.

            Kommentera


            • #16
              Ja TS ska ha spö! - frågan är vilket slags spö han söker? Ska det vara lätt dvs låg vikt eller snarare "lätt" dvs för så låga kastvikter som möjligt... sannolikhet det senare, men det gör ju ekvationen svårare givet rullen, specifikt spolens vikt med lina...

              Kommentera


              • #17
                Bor TS i mina trakter kan han få köpa mitt St Croix AvidX 10,5-42g som jag tror skulle passa hans Curado riktigt bra

                PS.
                Rekommenderar fortfarande Westin W3 Crank som är enligt mig sjukt mycket spö för pengarna håller dock med om att en Curado kan bli flr krallig, har testat mitt W3 med min Curado 151 DC, funkar men inte optimalt, slänger jag på min Daiwa SV Alphas så lirar det klockrent
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja TS ska ha spö! - frågan är vilket slags spö han söker? Ska det vara lätt dvs låg vikt eller snarare "lätt" dvs för så låga kastvikter som möjligt... sannolikhet det senare, men det gör ju ekvationen svårare givet rullen, specifikt spolens vikt med lina...
                  Precis. Tack för många bra svar och tips, ska försöka specificera lite nedan:

                  Det jag söker är framförallt 1) Ett spö som lirar bra med rullen - en Curado 200. 2) Ett spö för så låga kastvikter som möjligt. Detta är dock relativt punkt 1) och eftersom Curado 200 inte är den smäckraste rullen inser jag att det blir svårt med de låga vikterna. Men var ligger den undre gränsen, tror ni? Lär bli svårt att kasta så lågt som 10 gram eller lägre? 15?

                  Angående budget är jag öppen för det mesta. Uppskattar tips i alla prisklasser. Angående ditt tips Engqvist, om champion xp och dylika spön utanför Sverige. Känner du till nån bra sida att kolla på?

                  Kommentera


                  • #19
                    Som jag skrev tidigare: ett M/MH, dvs 10-30/ 10-45g är nog idealt. Classe69s spö är på pappret ett sådant spö. Jag har inte sett det irl. Och St.Croix kan vara lite underrated för oss Europäer.
                    Själv använder jag ett Daiwa Tatula 10-45g ihop med en 200 rulle. Ett fast action spö som är lite allt i allo vissa dagar i båten: topwater på gädda och borre, jigging för gös eller med tryngre skallar på borre, och lättare vertikalfiske.
                    Har även ett Tatula -30g som är mitt tyngre borrespö. Där har jag haft en 200 rulle från och till. Funkar bra det med.
                    10g bör inte vara ett problem om det lirar bra ihop med ditt blivande spö.

                    Kommentera


                    • #20
                      https://www.leurredelapeche.fr

                      härifrån har jag beställt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X