Transportera spön i bil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Transportera spön i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Transportera spön i bil

    Hej.
    När jag transporterar spön till och från fiskeplatserna/båten lägger jag dom löst i bilen bland betesaskar, väskor, bensindunkar, elmotor mm. Skulle vilja skydda dom mer. Har tittat lite på spötub men skulle vilja ha kvar rullarna på spöna, har även sett några olika väskor där rullarna kan sitta kvar men dom känns lite för mjuka.
    är det nån som har nån bra lösning eller förslag på bra hårt spöförvaring där rullarna kan sitta kvar. Kör med både haspel och spinn. Brukar ta med 4-5 spön.
    Hur transporterar ni era spön i bilen?

  • #2
    En mjuk spöbag funkar för mina 3-6 spön, en hård bag som klarar 4-5 tackade, delade spön är nog svår att finna.
    Även en mjuk bag ger ändå visst skydd men det är ju inte så att jag packar saker på spöbagen fast det underlättar själva bärandet och hanteringen av spöna...

    Kommentera


    • #3
      Beroende på bil och spö så häng dom i taket. Fäst " bläckfiskremmar " eller va dom nu kallas, sånna med krokar i ändarna i handtagen ovanför dörrarna. Sen lägger du bara spöna där. Funkar med korta odelade och oftast med längre som e delade med. Så ligger dom o gungar med i takten till basen

      Kommentera


      • #4
        https://www.biltema.se/fritid/fiske/...IaAlZVEALw_wcB

        Skitbra. Jag har ett till varje spö, men det går att få ner två om man verkligen vill. sen kan man bara slänga in spöna i baklukan utan att ens tänka sig för!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Beroende på bil och spö så häng dom i taket. Fäst " bläckfiskremmar " eller va dom nu kallas, sånna med krokar i ändarna i handtagen ovanför dörrarna. Sen lägger du bara spöna där. Funkar med korta odelade och oftast med längre som e delade med. Så ligger dom o gungar med i takten till basen
          Tack för tipset. Det skulle nog funka i min bil

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rosåraseri Visa inlägg
            https://www.biltema.se/fritid/fiske/...IaAlZVEALw_wcB

            Skitbra. Jag har ett till varje spö, men det går att få ner två om man verkligen vill. sen kan man bara slänga in spöna i baklukan utan att ens tänka sig för!
            Ser intressant ut. Är dom av hårdplast?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg

              Ser intressant ut. Är dom av hårdplast?
              Njae typ tyg på någolunda hårdplast. Dom skyddar spåna skitbra men hade vart ännu bättre med nån vadering i. Men till det priset hittar man inte bättre än så!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rosåraseri Visa inlägg
                https://www.biltema.se/fritid/fiske/...IaAlZVEALw_wcB

                Skitbra. Jag har ett till varje spö, men det går att få ner två om man verkligen vill. sen kan man bara slänga in spöna i baklukan utan att ens tänka sig för!
                Ja en sån hade jag för flera år sedan tills blixtlåset gav upp, rymmer den bara två spön? Har för mig jag fick in tre spökombos, lite beroende på spö/hur rullarna hamnar i förhållande till varandra...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rosåraseri Visa inlägg

                  Njae typ tyg på någolunda hårdplast. Dom skyddar spåna skitbra men hade vart ännu bättre med nån vadering i. Men till det priset hittar man inte bättre än så!
                  Låter bra. Blir till att åka till Biltema och köpa ett par stycken

                  Kommentera


                  • #10
                    Vi har ett sånt här:

                    https://www.dogger.se/daiwa-semi-har...AaAnvbEALw_wcB

                    Känner igen det där med att det går i olika många spön beroende på hur långa bakhandtag spöna har. Har man två 8-fotsspön med lika långa bakhandtag så kan det bli svårt att ens få i två spön. Kan få fälla vevarna. Medan om man har kortare spön eller olika långa bakhandtag går det ganska lätt i tre spön eftersom rullarna inte hamnar mitt för varandra.

                    Biltemaväskan är ju mycket billigare, men jag valde väskor och tuber som inte är längre än vad mitt bagageutrymme är brett. I min bil funkar precis 2-delade 8-fotsspön på det sättet.

                    Daiwaväskan är verkligen som det namnet antyder halvhård. Man kan inte hoppa på den eller köra över den med bilen utan risk för att innehållet skadas.
                    Senast ändrad av Kulfisk; 2019-09-07, 14:01.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X