Kasta från land + några frågor om sz spön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta från land + några frågor om sz spön.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kasta från land + några frågor om sz spön.

    Hej,
    ny på forumet och fiskar sedan 2 år på sommaren på landet i insjö, toppen kul och vill fiska mer hela året runt.

    Bor i Tyskland-Bremen och har sådan tur att man inte behöver gå kurs för att få fiska i detta Bundesland. I resten av Tyskland krävs kurs-prov-tid=€som jag nu kan lägga på utrustning istället

    Har fastnat lite för svartzonker spön (kul med svenskt)+(sexy).

    Frågor:
    Fins det 2 versioner av det märket? Ett Abu Garcia=Amerikanskt och ett Black=Svenskt?

    ​​​​​​Lutar åt en haspel, Shimano Stradic 2500 c14, någon som har bra eller dåliga erfarenheter, andra rekommendationer?

    Kollar på 2 olika sz-spön 8,6 30-80g och 8,3 30-115g, har dom ungefär samma swetspot? Är ju ingen enorm skillnad på längden men vikten är ju rätt olika uppåt, påverkar det neråt också kanske?

    Eller ska man som nybörjare inte tänka så mycket utan beställa, kasta och vara glad?

    Gös är det som fiskas mest, kan bli en gädda om jag har tur.

    Vielen Dank!

  • #2
    Här är några grund tipps :

    http://oldschoolsportfishing.blogspo...hover-jag.html

    Peje

    Kommentera


    • #3
      Toppen, då är jag ju inte helt ute o cyklar med mina förslag!

      Kommentera


      • #4
        Hej och välkommen till FS!

        Kolla upp vad spöserien du är intresserad av heter så blir det lite lättare att identifiera för initierade läsare... (dvs de som prövat ett... )

        SZ har i vart fall tre olika serier jag känner till dock ej prövat: Black Series, Black Series Pro och Classic... se några här https://www.dogger.se/rullar-och-spon/haspelspon?p=9

        Här finns mer att läsa om den billigare Black Series:
        https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ch-vilket-pris

        Vilken kastvikt på spöt som blir bäst styrs till stor del av vilka beten du vill köra men om gös är primär art skulle jag försöka fånga dem med ett lite lättare/mjukare spö klassat kanske 15-45g, 20-60g eller om du kör lite tyngre beten 30-80g, t ex SZ Classic som är billig på Dogger nu.

        Har själv ett Savage Gear 8'6" 30-80g till mitt lättare gäddfiske och det skulle nog funka väl till gös också... 8'6" är en OK kompromiss för landfiske, men en välbalanserad 9' skadar inte...

        Har precis den rullen du nämner och den är bra men då den är lätt gör den sig bäst på ett nättare, kortare spö enligt mig, kör min ett 8' 10-30g spö. På ett lite kraftigare, tyngre 8'6' spö kommer en tyngre rulle balansera spöt bättre.

        Petri Heil!
        Senast ändrad av anteman; 2019-09-09, 20:43.

        Kommentera


        • #5
          SZ är SZ. Haha. Men du har en poäng då hans spön faktiskt finns under två olika företag. Hans egna som bara heter Svartzonker och de spön han designar åt ABU.

          Black Series är en ekonomivariant. Riktigt mycket spö för pengarna. Dock helt utan flärd och glam. Jag gillar dem. Har tre olika och är toknöjd med alla tre. Downsize, Mc Rubber and tail och glide någonting. Alla tre är kalas för pengarna. Väldigt amerikanska i sina egenskaper, snabba och toppiga. Använder mina som slit o släng. De ligger i bilen nästan jämt. För pengen de kostar så gör det inte så mycket om ett går sönder. MEN, har haft mina i bakluckan i över två år. Inte ett fel på dessa trots ofta en brutal behandling och stundtals hårt fiske.

          BS finns även som Pro variant. Lite snyggare och mer påkostat än BS utan Pro. Fortfarande rätt billiga i pris dock.

          Jag har inte helt koll på vad de andra serierna heter faktiskt, Classic tror jag som Anteman skriver ovan.

          Själv har jag tre till från SZ. Ett Signature 40-140 ur generation 1 som jag har för mig är designat för ABU. Raka motsatsen till BS. Väldigt progressiv klinga. En 3 kg gädda känns som ett monster att drilla.

          Har ett spö klassat till 180 gr som väl är hans eget ut Classicserien.. De tre BS och mitt 40-140 har svarta klingor medan 180 gr är lite halvtransparent brunt. Har faktiskt ytterligare ett från SZ. Ett haspel 6-21 gr. Även det är svart.

          Jag gillar verkligen SZ tänk. Speciellt med BS. Inget bullshit utan bara enkla och billiga spön men fortfarande bra prylar. Gillar även designen även om hans lite finare serier är ännu snyggare

          Så om jag minns rätt så finns det fyra serier med spön från SZ:
          Classic som är hans eget
          Black Series som också är hans eget.
          Black Series Pro som även det är hans eget
          Signature som han designat åt ABU och som bär hans namn.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-09-11, 18:14.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Det låter ju toppen, får bli ett Mc Rubber n tail. Då har ja lite spännvid och kan kasta/testa lite olika beten. Vet inte vilken vikt som är roligast ännu

            Beställer från
            https://www.dogger.se/rullar-och-spo...-150g-spinning

            ​​​​​​Får gå till butiken och känna vilken rulle som kan kännas bäst.

            Hade helt missat att det stod namn på dom så man kan skilja dom åt.

            Ska bli skitkul att testa ordentliga grejor.

            Tack för bra tips och info!

            Kommentera


            • #7
              Jag har använt allt från Daiwa Zillion TWS, Shimano Calcutta Conquest DC, Abu Revo Beast till runda Ambassadeurer och ett par till därimellan. Spöna måste vara väldigt förlåtande för allt verkar fungera. Ingen större skillnad i kastlängder eller trassel.

              Vissa spön kan jag annars uppleva som rätt knepiga att få till rätt kombination med rulle. Men inte de spön från SZ som jag har.

              En egenskap hos främst BS är att de är aningens tunga. Gissar att det beror på att de förmodligen inte är de tunnaste på marknaden. Förmodligen även därför de är så pass tåliga. Sett till prislappen så har jag svårt att se ett bättre köp. Det finns känsligare spön, absolut men då kostar de också avsevärt mer.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Tåligt låter bra det! För fint och känslig, även om kanske bättre då vågar man ju inte använda sakerna. I alla fall för mig.

                Bra service ifrån svartzonker Sweden. Har inte hittat någon som skickar till Tyskland, så frågade dom om hjälp och fått snabba svar och bra kundservice!

                Trevligt när man får bra bemötande!

                Kommentera


                • #9
                  Black Series 30-90g är ett riktigt skönt haspelspö som smakar bra för plånboken, är skönt att fiska med utan att vara för svampigt, relativt lätt och som dessutom kan kasta en bra variation utav beten för gädda. Skulle verkligen rekommenderas.
                  Äger själv ett signature 40-140g spinnspö och för den prislappen så är det verkligen inget fel på spöet, tvärtom, det håller för hård behandling och hårt fiske men det är ganska så tungt att fiska med längre stunder. Svårt att komma ifrån när det finns så pass lätta spön som ändå kastar i samma viktklasser men och andra sidan så smakar det så kostar det. SZ-spön rekommenderas helt enkelt!

                  Tror inte du blir missnöjd med rullen heller, många som gillar Stradic. Okuma gör även schyssta och lätta haspelrullar som duger alldeles utmärkt.
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                  Kommentera


                  • #10
                    Det som kan vara värt att tänka på i valet av spö från Sz iaf black series är att de är ganska underklassade. Iaf de två jag äger, men det är också vad jag hört om de andra. Dvs du kan kasta ganska mkt tyngre beten än vad kastvikten anger. Jag skulle gissa att det int är superinspirerande att fiska gös med ett 40-140 Black series-spö. Men för priset så är det fina spön. Jag har ett Bass & perch som gösspö för tillfället (även lättare gäddfiske), men fiskar man från land vill man kanske ha något längre.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 148 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X