Kasta från land + några frågor om sz spön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta från land + några frågor om sz spön.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Har läst det också, med att man kan kasta tyngre än vad som står. Tror att ett 9' 10-40g passar bättre. Om man dessutom kan kasta 50g, kanske tom 60g så kommer det passa finfint.

    Ja tror det blir rätt skönt att ha lite längd även om man tappat lite styvhet/kontakt. Komma lite utanför vasskanten, gräset utanför grenarna.

    Kommer åka förbi Abu i Svängsta om 2 veckor

    Kommentera


    • #12
      Håller inte alls med. Nu vet jag att abborrespöt ofta anses som underklassat, det har jag ingen erfarenhet av men de övriga spöna jag flitigt använder från SZ är inte underklassade. Det är ju ingen skarp gräns när ett spö slutar fungera. Klart att det går att kasta både tyngre och lättare beten än angivet.

      Ur BS serien använder jag tre st som jag nog anser har rätt klassning: Mc Rubber n Tail, glide någonting. och Downsize. Alla tre klarar lite högre betesvikter än angivet men jag tycker nog att klassningen är korrekt. Samma sak med Signature 40-140 och mitt haspelspö, klassat 6-21 gr om jag inte missminner mig.

      Mitt sista inköp från SZ är ett Classic -180 gr. Har inte hunnit testa det ännu så jag väntar med att kommentera det.

      Min lista spön från SZ är inte på något sätt fullständig så det är svårt att uttala sig generellt. Men baserat på mina spön och mina erfarenheter så tycker jag inte att hans spön generellt sätt är underklassade.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #13
        Spännande med olika erfarenheter, tänkte börja kasta med mctail Jr och mcmio Jr slow sink 22/35gr. Claes är en bra säljare av sina saker, men dom verkar ju vara omtyckta och hållbara.

        Kommentera


        • #14
          En duktig säljare (och bra köpare) ser till att bägge blir nöjda. En säljare som lurar sina kunder är ingen bra säljare. Claes är en bra säljare.....och får nöjda kunder.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Håller inte alls med. Nu vet jag att abborrespöt ofta anses som underklassat, det har jag ingen erfarenhet av men de övriga spöna jag flitigt använder från SZ är inte underklassade. Det är ju ingen skarp gräns när ett spö slutar fungera. Klart att det går att kasta både tyngre och lättare beten än angivet.

            Ur BS serien använder jag tre st som jag nog anser har rätt klassning: Mc Rubber n Tail, glide någonting. och Downsize. Alla tre klarar lite högre betesvikter än angivet men jag tycker nog att klassningen är korrekt. Samma sak med Signature 40-140 och mitt haspelspö, klassat 6-21 gr om jag inte missminner mig.

            Mitt sista inköp från SZ är ett Classic -180 gr. Har inte hunnit testa det ännu så jag väntar med att kommentera det.

            Min lista spön från SZ är inte på något sätt fullständig så det är svårt att uttala sig generellt. Men baserat på mina spön och mina erfarenheter så tycker jag inte att hans spön generellt sätt är underklassade.
            Det är mkt möjligt att det också är personliga preferenser som spelar in. Jag har bara två spön från SZ BS och jag upplever båda som ganska styva för sin klass (i jämförelse med andra spön jag testat, vilket ifs är en begränsad mängd). Det är inte så att jag tycker illa om dem, men det kan mycket väl vara så att aktionen inte riktigt passar mig som handen i handsken.

            Jag är dock inte helt oäven på att testa typ ett Downsize framöver om jag skulle knäcka mit MPP2.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 478 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 813 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 614 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 621 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 545 svar
            228 155 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Wilier75  
            Arbetar...
            X