Tips & Tricks-tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips & Tricks-tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • DJ Mqt
    replied
    Följer

    Lämna en kommentar:


  • Rosåraseri
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Gamla beten som man aldrig längre vill använda kan byggas om till "nya" favoriter...

    exempelvis, ta en mörrumsspinnare, byt kroken mot en fjäderring, montera mörrumsspinnaren i öglan på en röd/vit ABU hi-lo och sätt en tail på den... garanterat ovanlig i draglådan och fiskarna har nog sällan skådat denna kreation :-)

    edit: Blev ju tvungen att skapa en styggelse =)

    Click image for larger version

Name:	20190916_193505.jpg
Views:	206
Size:	1,78 MB
ID:	2521516

    Har precis börjat tillverka mina egna drag, och min tröst då det oundvikligt går åt skogen är "äsch men va fan, sätter man ett spinnerblad eller en tail på dom fångar dom fisk i allla fall!" XD

    Lämna en kommentar:


  • JoelP
    replied
    Vänd på flätlinan, spolar man på en hel rulle flät så kan man vända på linan så man får fram fin lina som bara legat i botten hela säsongen.

    ​​​

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Gamla beten som man aldrig längre vill använda kan byggas om till "nya" favoriter...

    exempelvis, ta en mörrumsspinnare, byt kroken mot en fjäderring, montera mörrumsspinnaren i öglan på en röd/vit ABU hi-lo och sätt en tail på den... garanterat ovanlig i draglådan och fiskarna har nog sällan skådat denna kreation :-)

    edit: Blev ju tvungen att skapa en styggelse =)

    Click image for larger version

Name:	20190916_193505.jpg
Views:	206
Size:	1,78 MB
ID:	2521516

    Senast ändrad av Xerup; 2019-09-16, 19:46.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Jag har en stor plastback med lock som jag köpte billigt på Jula. Där har jag bl a verktyg, flytväst, handduk, ekolod, ankare, spöhållare, paddelskor och pump (eftersom jag fiskar från uppblåsbar kajak).

    Då behöver jag bara tänka på att ta med mig plastbacken, spö, beteslåda och paddel (och kajaken förstås, men så senil att jag glömmer den är jag ännu inte :-)).

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Generellt tips till alla som har starkt begränsat med tid till fiske pga jobb/familj osv: kanske låter självklart men se till att ha en fungerande och fastställd process med alla moment som t.ex:
    • batteriladdning direkt man kommer hem från en tur så att batterier alltid är laddade om en chans till fiske uppenbarar sig
    • se till att plocka i/ur grejer från båten i samma ordning varje gång så minimerar man ledtider på att springa fram och tillbaka med prylar
    • häng kläder på fastställd plats a la brandstation så det är bara att hoppa i utan att leta i sjutton byrålådor

    Lämna en kommentar:


  • Rosåraseri
    replied
    Vid betesbygge: tar man vanligt superglue (typ loctite) och häller på bicarbonatsoda blir det omedelbart, stenhårt spackel. Kan även vara en idé att ha med dessa på båten för nödfixar.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Tanken med denna trådstart är att vi delar med oss av våra tips till varandra. Har du ett tips som du tycker är bra och som du själv använder dig av dig, dela gärna med dig. Jag är nyfiken på att lära mig nya saker och tror säkert många andra oxå är det.


    Mina tips:
    1. Ni vet de där fuktpåsarna man får med i skokartonger - spara de och lägg de i betesboxen istället för att slänga dem. De är små och inte i vägen samtidigt som de håller dina beteskrokar torra och fria från rost.
    2. Waypoint. Så fort jag fångar en fisk lägger jag till en waypoint på gpsen. I min lowrance kan jag redigera texten på waypointen. Är det en bättre fisk brukar jag skriva vikt och initialer bredvid vilket senare syns på kartan. Bra verktyg för att kartlägga ett nytt vatten.
    Nya fiskekompisar betyder nya idéer och nya fiskevatten är alltid spännande....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-16, 08:17.

    Lämna en kommentar:


  • Matte77
    replied
    Har du många jiggar som legat i beteslådan länge och blivit deformerade, lägg dom i kokande vatten några sekunder sedan ner i isvatten, lägg dom rakt och låt torka på en handuk. Koka 200st idag vart som nya igen.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    started a topic Tips & Tricks-tråden

    Tips & Tricks-tråden

    Tanken med denna trådstart är att vi delar med oss av våra tips till varandra. Har du ett tips som du tycker är bra och som du själv använder dig av dig, dela gärna med dig. Jag är nyfiken på att lära mig nya saker och tror säkert många andra oxå är det.


    Mina tips:
    1. Ni vet de där fuktpåsarna man får med i skokartonger - jag lägger de i betesboxen istället för att slänga dem. De är små och inte i vägen samtidigt som de håller beteskrokarna torra och fria från rost.
    2. Waypoint. Så fort jag fångar en fisk lägger jag till en waypoint på gpsen. I min lowrance kan jag redigera texten på waypointen. Är det en bättre fisk brukar jag skriva vikt och initialer bredvid vilket senare syns på kartan. Bra verktyg för att kartlägga ett nytt vatten.
    Senast ändrad av gabbu; 2019-09-16, 22:25.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 621 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 155 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X