Plastlåda för förvaring av spön för att förhindra musattacker på korken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plastlåda för förvaring av spön för att förhindra musattacker på korken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Plastlåda för förvaring av spön för att förhindra musattacker på korken

    Hej, När jag kom upp till stugan i helgen hade en mus eller flera möss hittat mina fiskespön. De hade gnagt av ordentliga delar av korken på fyra kastspön, vilket aldrig hänt förut. Nu undrar jag om någon vet var jag kan hitta en plastlåda med lock som jag kan lägga (eller ställa) spöna i. Har inte hittat något vid googling. Minst 1,5 m lång, sen förslagsvis 30 cm i djup och bredd. Någon som vet var jag kan hitta nåt i den stilen?

    Om inte det går att hitta, så får jag bygga en spögarderob av trä. En reguljär garderob skulle bli för stor.

    Eller har ni andra förslag på lösning? Spöna förvaras i en bod där det alltid kommer kunna komma in möss.

  • #2
    Ursprungligen postat av Erbeno Visa inlägg
    Hej, När jag kom upp till stugan i helgen hade en mus eller flera möss hittat mina fiskespön. De hade gnagt av ordentliga delar av korken på fyra kastspön, vilket aldrig hänt förut. Nu undrar jag om någon vet var jag kan hitta en plastlåda med lock som jag kan lägga (eller ställa) spöna i. Har inte hittat något vid googling. Minst 1,5 m lång, sen förslagsvis 30 cm i djup och bredd. Någon som vet var jag kan hitta nåt i den stilen?

    Om inte det går att hitta, så får jag bygga en spögarderob av trä. En reguljär garderob skulle bli för stor.

    Eller har ni andra förslag på lösning? Spöna förvaras i en bod där det alltid kommer kunna komma in möss.
    Hej Erbeno;

    Först och främst bör du skaffa dig några med ost agnade musfällor för att minska framtida gnagskador från möss på dina spön...

    Sedan kan du hänga upp dina spön i en trälist med öglekrokar längst upp på förslagsvis garageväggen eller väggen till fiskerummet för att slippa framtida musangrepp...

    Den dag du ägnar åt fiske lägger en annan dag till ditt liv !

    Old Firehand
    Leif Engström


    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-07, 13:39.

    Kommentera


    • #3
      Markrör/avloppsrör & några lock så har du spötuber som håller för det mesta.

      Typ så här https://www.youtube.com/watch?v=G6sW1tyPEvI

      Kommentera


      • #4
        Problemet är att stugan står tom långa perioder, så musfällan kan inte betas om. Fast det är klart, om det bara är någon enstaka mus så kanske det räcker.

        Vidare så är möss sjukt bra på att klättra. Samt att det är så mycket pryklar i den lilla boden att det inte riktigt finns plats för en sådan list. Men det går ju att göra sig av med grejer.

        Kommentera


        • #5
          Du skrev att du googlat på plastlådor, tänkte på sådana lådor som man kan ha under sängen, vet dock inte vem som säljer sådana eller om de är tillräckligt stora. Annars en vanlig torkställning och lägga spöna på den, mössen kommer inte att klättra upp på benställningen. Men för att vara på säkra sidan plocka lite enris och lägg under, mössen skyr enris som pesten.
          Gammalt tips för att slippa möss i garaget....

          Kommentera


          • #6
            Markrör var en bra idé! Det hade jag inte tänkt på. Om jag köper ett rör på 2m och 16 cm brett, så får jag nog in alla spön inlagda i sina fodral, och så mufflock i ändarna.

            Markrör: https://www.hornbach.se/shop/Markror...-detaljer.html
            Mufflock: https://www.hornbach.se/shop/Muffloc...leCrossType=cs
            Total kostnad 305 kr!

            Kommentera


            • #7
              Först ska jag reparera spöna med plastiskt trä och spackel, i enlighet med annat tips hittat här.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Erbeno Visa inlägg
                Först ska jag reparera spöna med plastiskt trä och spackel, i enlighet med annat tips hittat här.
                rören blir tuffa för mössen men locken är lite tunna...... men hänger du dom bra så.

                Kommentera


                • #9
                  Gör det enkelt för dig, fäst snören i taket, bocka till några former av krokar och fäst i snörena som du sedan hänger upp spöna i. Möss är grymma klättrare men balansera ut på snörena kan jag lova dig att dom inte gör.

                  Kommentera


                  • #10
                    Annars köper du https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ooka-6085.html
                    perfekt om du ska åka på en dröm resa.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 153 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X