Irriterande ljud från linan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Irriterande ljud från linan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Irriterande ljud från linan.

    Hej,


    Tänkte ifall någon annan har haft samma problem och skulle ha en lösning åt mig. Kör en Abu Garcia Revo Max Toro 51 och BFT Raptor G2 Swimbait 7'6" med FireLine Tracer braid 0,28mm

    Då man vevar in så låter det som om att linan tar i någon stans och jag kan inte förstå var. Då man ser på Youtube så verkar alla rullar köra helt tyst. Vad kan detta bero på? För lite lina, för mycket?

  • #2
    Jag antar att du kollat alla spöringarna redan för ev skador, eller??

    Mvh
    Johnny

    Kommentera


    • #3
      Spöet och rullen är helt nya. Använt på 1 fiskeresa.

      Kommentera


      • #4
        Det kan va skev spole eller spolaxlen

        Kommentera


        • #5
          Har haft samma problem med tracer braid , jag bytte lina och problemet var borta.

          Kommentera


          • #6
            Kan ju vara ett nytt spö med en trasig ögla... å andra sidan kan jag inte ens minnas när en ögla/spöring senast gick sönder för mig. Kolla även rullens linförare, även nytt kan ha fel i dessa tider där kvalitetskontroller förefaller dyra och därmed mindre noggrant utförda.

            Vissa linor låter mer än andra och en aning när de glider i öglor av visst material. Det senare upplever jag mer markant när man vevar hem linan i en brant vinkel mot spöt, håller man spöt i linriktningen så blir det tyst(-are).

            Om det är spolen som är skev och låter så bör det låta även om du vevar med linan tejpad på spolen. Då vevar du utan belastning. Vevar du rakt mot linan och har oljud så kan det också vara ett dåligt smort spollager. En del rullar, dock sällan ABU har jag förstått, är magert smorda från fabrik...

            Tror mest att den linan och kvaliteten på spöringarnas inlägg ger visst ljud...

            Kommentera


            • #7
              Min erfarenhet är att Tracerbraid är en tyst & mjuk lina men det kan behövas några fiskepass innan coatingen har släppt.

              Kommentera


              • #8
                Du har kanske dragit mek bromsen för hårt. Den ökade friktionen gör att vevmotståndet ökar och vid en viss nivå börjar rullen ge missljud ifrån sig.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har haft några spön som haft spöringar i härdat stål. Dessa spön har alltid haft ett tråkigt oljud tills man bytt toppöglan mot en dito med keramiska inlägg. Jag har också bytt många spöringar där keramikinläggen krackelerat mer eller mindre.

                  Mvh
                  Johnny Ahlslied

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av the_pig Visa inlägg
                    Hej,


                    Tänkte ifall någon annan har haft samma problem och skulle ha en lösning åt mig. Kör en Abu Garcia Revo Max Toro 51 och BFT Raptor G2 Swimbait 7'6" med FireLine Tracer braid 0,28mm

                    Då man vevar in så låter det som om att linan tar i någon stans och jag kan inte förstå var. Då man ser på Youtube så verkar alla rullar köra helt tyst. Vad kan detta bero på? För lite lina, för mycket?
                    1: Hur är din mekaniska broms ställd? Dvs den lilla bromsknappen på vevsidan som lägger ett tryck på spolen.

                    2: Jag hatar linor som väsnas så ja kör alltid med antingen Spiderwire stelth smooth 8 eller suffix 832,

                    3: Har du nåt annat spö att testa med? det BÖR inte vara spöet men man vet aldrig, ja tror linan är problemet

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 549 svar
                    229 417 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Arbetar...
                    X