Spöställ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöställ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spöställ

    Hej på er!
    Jag undrar om det finns läsbara spöställ? Har flyttat och kommer att ha gemensamt garage. Då skulle det vara skönt att kunna låsa om sina spön. Bästa hade ju varit om man kunnat få låsning på den rulle som är monterad också. Har kikat runt lite på nätet men inte hittat något. Nån som vet om något man kan köpa eller har idéer om hur man tillverkar ett?
    Mvh Sadda

  • #2
    Jag skulle undvika att förvara dyrare spön/rullar i garage, det gör jag inte ens fast jag har ett garage precis bredvid kåken.

    Kommentera


    • #3
      Håller med om att det inte är tryggt att ha dem i garaget, men måste Du så skulle jag satsa på ett vapen/värdeskåp och bulta i golvet då är allt i det inlåst och bör bli kvar men ingen garanti även då om en duktig tjuv kommer men iaf täcker försäkringen förlusten.

      Kommentera


      • #4
        En kompis till mig i Falkenberg som jag umgicks mycket medan jag bodde i Huskvarna hade satt dit mässingskrokar på en bräda och skruvat fast den i väggen uppe vid taklisten och hade en bit snöre i toppöglan och hängt upp alla sin spön där. Vissa spön var längre än 240 cm så då fick han dela på dom och hänga andra el. tredje delen jämte andra biten. Han var sambo på den tiden och hon accepterade det. Inga spön efter golvet när det städades.
        Annars har jag ett golvstående spöställ men frakten på det blir högre än vad jag har begärt för det.
        Bor du i närheten av Kalix så kan du svänga förbi om du vill. Kontakta mig på pm av det finns intresse.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Jag har mina i skåp hemma. Har ett gammalt plåtskåp från ett omklädningsrum. 3 höga smala skåp som är i ett om man säger. Funkar kanon! De går ju även o sätta hänglås på. Nyare varianter är ju med nyckel.
          Har lagt en tjock typ matta i botten så de står mjukt o fint. Går in alldeles för mycke spö i skåpen enligt sambon:p Har de tre skåpen indelade i flugfiske, havsfiske och allmänt gädd, borre och gösfiske.
          Använder man ibte alla 3 skåpen till spö kan man stapla hejdlöst mycke betesboxar i nån av skåpen.

          Kommentera


          • #6
            Sätt några uppsättningar av dessa i taket på lämplig plats, billigt och enkelt:

            https://www.fiske.se/berkley-sp%C3%B...-6-sp%C3%B6n-1

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
              Hej på er!
              Jag undrar om det finns läsbara spöställ? Har flyttat och kommer att ha gemensamt garage. Då skulle det vara skönt att kunna låsa om sina spön. Bästa hade ju varit om man kunnat få låsning på den rulle som är monterad också. Har kikat runt lite på nätet men inte hittat något. Nån som vet om något man kan köpa eller har idéer om hur man tillverkar ett?
              Mvh Sadda
              Hej Sadda;

              Förr köpte jag SPORTEX spöställ att ha både i butiker och hemma i fiskerummet...

              Sök på SPORTEX eller kontakta Söders Sportfiske i Stockholm och hör om de har några spöställ kvar...https://www.google.se/search?q=sp%C3...21180925&vet=1 ....

              De spön (haspel-, jigg-, spinn- och trollingspön) jag ofta använder vid mitt fiske har jag med monterade rullar stående i tre SPORTEX spöställ.
              Spöna är tvådelade och står i spöstället med gummisnodd lindad runt toppögla och ändbutt i botten på spöstället samt gummisnodd runt de övre spöändarna upptill... Nackdelen med gummisnodd runt spödelarna är att gummisnodden torkar sönder med tiden. Då kan man ersätta gummisnodd runt spödelarna med piprensare...

              Övriga spön har jag hängande i sina spöfordral i skruvöglor på en planka högst upp på väggen under taket i fiskerummet....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-08, 10:07.

              Kommentera


              • #8
                Förvaring av spön stående kräver takhöjd, gick fint i stan med 4m i tak men värre i villa..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Förvaring av spön stående kräver takhöjd, gick fint i stan med 4m i tak men värre i villa..
                  Ja, om ska ha dom stående ihop monterade.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 496 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 833 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 666 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 549 svar
                  229 430 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Retroräven  
                  Arbetar...
                  X