Ta bort kork från spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta bort kork från spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ta bort kork från spö

    Möss har tuggat ordentligt på korken på tre spön. Spöna låg på en hylla i boden till sommarstugan. Nu behöver jag få bort skadad kork för att sätta dit ny. Jag började med kniv, men inser att spökärnan kan få stryk, och spöt kan spricka. Hur tar jag bäst bort kork utan att sabba klingans hållbarhet? Har övervägt lösningsmedel samt värmepistol, men är osäker på hur klingan klarar det.

    Jag har alltså inte tänkt ta bort all kork, utan krigslaga spöna så att de kan fortsätta användas. Tacksam för tips!


  • #2
    Slipa med grovt sandpapper, sätt fast spöt med tving eller annat och ta en remsa med grovt papper och lägg den runt handtaget och dra fram och tillbaka samt ändra så du får kvar formen men det drar bort massor utan att skada klingan, byt till finare papper på slutet.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Slipa med grovt sandpapper, sätt fast spöt med tving eller annat och ta en remsa med grovt papper och lägg den runt handtaget och dra fram och tillbaka samt ändra så du får kvar formen men det drar bort massor utan att skada klingan, byt till finare papper på slutet.
      Mycket arbete innan man har fått bort allt från klingan el. aluminiumhandtaget.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Ja nu är det svårt att ange angreppssätt utan bilder men spontant hade jag skurit/hyvlat bort korken med en nätt brytbladskniv, när man är framme vid klingan så kan man försiktigt hyvla om bladet dras längs klingan. Är det en massa hårt lim så kan man nog behöva slipa, fast innan det hade jag prövat värme, t ex varmt vatten eller lite varmare än så för att se om det mjukar upp limmet så pass att det kan skrapas/hyvlas av med knivbladet.

        En eller annan repa/ytlig hyvling i klingan lär knappast göra skada, klingans starkaste tjockaste del torde sitta just vid handtaget.

        Kommentera


        • #5
          https://youtu.be/PCqVs6hQ7AU

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Den metoden visste jag inte om på 70- o 80-talet när jag repade mina spön för då hade man ingen dator så att man kunde se på Youtube.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 497 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 659 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 669 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 557 svar
            229 928 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Reekie
            av Reekie
             
            Arbetar...
            X