Jiggspö till max 14g jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggspö till max 14g jigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jiggspö till max 14g jigg

    Tjena!

    Jag behöver tips på jiggspö 7" som är ganska styv med känslig topp till enbart jiggfiske med jigg på 5-7cm och 7g skalle. Jag vill helst ha en odelad spö men tar gärna emot tips på 2 delad som ni tycker är värt att titta på. Jag har inte bestämt mig om jag vill ha haspel- eller spinnspö. Kom gärna med för och nackdelar om både haspel och spinndpö om man ska ha det till just jigg med 7gram skalle.

    Jag har själv funderat på spö med kassvikt på runt 5-17g. Med vet inte e om kastegenskap är optimal för 7g jiggskalle.

    Tack i förhand!

  • #2
    Jag fiskar ofta 7g skallar med detta spinnspö: Daiwa Prorex AGS 692 MLF som är riktigt trevligt för detta fiske

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-baitcast.html
    Senast ändrad av holden; 2020-04-24, 12:58.

    Kommentera


    • #3
      Savage Gears haspelspön är rejält sköna med toppig aktion, väldigt lätta att fiska en hel dag med. XLNT3 finns i 7´ 5-18gram
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...aspelspon.html

      Kommentera


      • #4
        Jag blev väldigt nöjd med mitt senaste spö. Westin w3 T&C 5-15g 7fot och jag fiskar främst med 5 och 7 grams skallar. Snabbt svar i klingan , styvare i aktionen. Delikat spö men jag funderar på ett w6 inom kort.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag fiskar ofta 7g skallar med detta spinnspö: Daiwa Prorex AGS 692 MLF som är riktigt trevligt för detta fiske

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-baitcast.html
          Jag har Westin W4 UltraStick 7'/210 cm ML 7-28 som också är ML och tycket att spöet är för svampig. Kan det beror på att jag fiskade med 10g skallar?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av SiamGhosT Visa inlägg

            Jag har Westin W4 UltraStick 7'/210 cm ML 7-28 som också är ML och tycket att spöet är för svampig. Kan det beror på att jag fiskade med 10g skallar?
            Inte provat det spöt men eftersom det inte har tillägget F, dvs Medium Light Fast så kanske toppen är för mjuk.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mrheyjoe Visa inlägg
              Jag blev väldigt nöjd med mitt senaste spö. Westin w3 T&C 5-15g 7fot och jag fiskar främst med 5 och 7 grams skallar. Snabbt svar i klingan , styvare i aktionen. Delikat spö men jag funderar på ett w6 inom kort.
              Lustigt hur olika man kan se på samma spö...jag fiskar också huvudsakligen med 7- och 10-gramsskallar och är inte alls nöjd med detta spö. Tycker det är grymt underklassat och utan känsla.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                Lustigt hur olika man kan se på samma spö...jag fiskar också huvudsakligen med 7- och 10-gramsskallar och är inte alls nöjd med detta spö. Tycker det är grymt underklassat och utan känsla.
                Kör själv w3 t&c, älskar spöet. Kör dock mycket med 9 cm shadteez med 7-20 g skalle. Även fiskat en hel del med 12 cm jiggar + 20 g skalle så allt är det nog rejält underklassat men känslan kan man inte klaga på. Till mitt pb i våras kändes dock nästan klent.

                Kommentera


                • #9
                  W3 TC 7-21g fiskar jag gös med, 15g skalle/12 cm shadteez, bra spö men underklassat.

                  Kommentera


                  • #10
                    Med TS beten skulle jag slå till på detta spö, som förefaller såväl mkt prisvärt som lämpligt. 2-delat vilket jag föredrar av transport- och hanteringskäl. Chooten är ju efterträdaren till Shigeki som alla hyllat här på FS...
                    https://www.fiskesnack.com/forum/ann...n-215-ml-spinn

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 152 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X