Fiska med endast ett spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska med endast ett spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

    Vi har också en hund. Kallas dock ekolod. Många fiskar låter den göra det mesta av sökandet. Visar/skäller den inte så anstränger dom sig inte. Ungefär som jägaren, skäller inte hunden så fikar dom. Nån som sett en slank harjägare?
    -------------------------------------------------

    En av de första artiklarna jag skrev i Sportfiskarnas tidning SVENSKT FISKE på slutet av 1960-talet hade rubriken: "Sportfiskarnas Spårhund." och den handlade om det portabla ekolodet LOWRANCE LFP-300 "Little Green Box" på bilden här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ..
    Artikeln väckte rena hatdebatten...


    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm



















    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Artikeln väckte rena hatdebatten...
      Det kan jag verkligen förstå.
      I mina småländska hemtrakter hör jag inte sällan herrar modell äldre tala om "båtar med massa skärmar, tömmer hela sjön på gös".
      Konstigt nog ger inte samma farbröder mig beröm då jag passerar med min spartanska (nåja) fiskeutrustning...

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

        Hmmm...varför tänker man på det? Eller ens överväger sådana alternativ?
        varför inte bara helt enkelt inse att oberoende av om det handlar om jakt,fiske eller golf som nämnts här så innebär användandet av bara ett redskap bara att det blir både mindre effektivt och mindre roligt vid användandet och det är då inte det jag är ute efter vid mitt utövande av fritidsverksamheter...
        Därför att mitt upplevda behov av nya prylar inte dyker upp när jag utövar min hobby utan när jag besöker en butik eller läser om andras fiske. Jag tror många försöker kompensera brist på tid för sin hobby med att köpa fler prylar, och drömma om att använda den. Jag har absolut varit där åker fortfarande dit då och då på det. Därför gillar jag minimalistanken, det är fisket som är roligt, inte jakten på nya fancy prylar. De bästa helhetsupplevelserna har jag nog haft med toppknutet metspö.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg

          Därför att mitt upplevda behov av nya prylar inte dyker upp när jag utövar min hobby utan när jag besöker en butik eller läser om andras fiske. Jag tror många försöker kompensera brist på tid för sin hobby med att köpa fler prylar, och drömma om att använda den. Jag har absolut varit där åker fortfarande dit då och då på det. Därför gillar jag minimalistanken, det är fisket som är roligt, inte jakten på nya fancy prylar. De bästa helhetsupplevelserna har jag nog haft med toppknutet metspö.
          Kan på sätt och vis förstå vad du menar, haft jäkligt roliga fisken själv med just toppknutet samtidigt som även jag ibland tycker att det går hysteri i prylinskaffande för än det ena och än det andra.
          men för den skull kommer det aldrig att falla mig in att fundera på eller att förespråka att använda toppknutet till alla fisken jag utövar lika lite som att jag skulle föredra 22-studsaren till all jakt bara för att jag brukar ha roligast med den...
          Prylhysterin går till överdrift ibland ,helt klart, men för den sakens skull behöver man ju inte dra det åt det andra hållet in absurdum...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Det kan jag verkligen förstå.
            I mina småländska hemtrakter hör jag inte sällan herrar modell äldre tala om "båtar med massa skärmar, tömmer hela sjön på gös".
            Konstigt nog ger inte samma farbröder mig beröm då jag passerar med min spartanska (nåja) fiskeutrustning...
            -------------------------------------------------------------

            Hej Jonta K;

            Någon "gammal farbror" var jag inte på 1960-talet när jag började skriva i Svenskt Fiske och andra sportfisketidningar om fiske..

            Ett av mina allra första ekolod, Lowrance Little Green Box, LFP-300 på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm .. köpte jag av Carl Lowrance 1965 eller något år senare...och inte har jag tömt någon av dina småländska sjöar på fisk....

            Lowrance Little Green Box var ett ljusindikerande, s.k. blinkekolod, som visade vattendjup, vegetation och fiskar, men man kunde aldrig se om fiskarna var abborrar, mörtar eller gäddor...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm








            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-02, 11:25.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

              Kan på sätt och vis förstå vad du menar, haft jäkligt roliga fisken själv med just toppknutet samtidigt som även jag ibland tycker att det går hysteri i prylinskaffande för än det ena och än det andra.
              men för den skull kommer det aldrig att falla mig in att fundera på eller att förespråka att använda toppknutet till alla fisken jag utövar lika lite som att jag skulle föredra 22-studsaren till all jakt bara för att jag brukar ha roligast med den...
              Prylhysterin går till överdrift ibland ,helt klart, men för den sakens skull behöver man ju inte dra det åt det andra hållet in absurdum...
              Säger inte emot dig, var sak har sitt. Som jag skrev i början blir jag hekt klart begränsad om jag bara skulle använda en uppsättning. Jag har inga planer på att använda pimpelspöt till laxfiske i älv. Men jag filosoferar gärna OM jag skulle välja en uppsättning, jag ser ingen anledning att sätta in det i sinnevärlden. Nu när jag har mer fiskeprylar än jag hinner använda så använder jag dem såklart, men tanken att välja bara en är intressant. En trend skapar ofta en mottrend.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Jag har tänkt tanken många gånger. För resten av mitt fiskeliv fick jag välja ett spö, en rulle och fem drag, det är allt. Det blir ungefär som Mijni säger. Haspelrulle typ 2500-storlek, 8 fots spö upp till ca 30 grams betesvikt. Två spinnare (Myran och Droppen), ett skeddrag (halvstor Atom), två wobbler (Hi-Lo och nn liten Rapala). Jag är inte klar med färgerna på betena än.

                Mycket fiske kommer att gå bort med den kombon, men essensen av det jag vill uppnå med mitt fiske finns kvar.
                Blir nästan rörd. Så jäkla fint!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  I jaktsammanhang lyder devisen "Beware the man with one gun, he knows how to use it."

                  Jag har aldrig sett det inom fisket, men kan det finnas en sanning bakom det hela även inom fisket?
                  Oh! Ja! Fiskade i ca 10 år med mitt första fina spö. Ett Shimano runt 8 fot, 10-30g, snabb och progressiv aktion, lätt och snyggt. Kastade allt från 5g spinnare till Buster 2 och har fångat allt från Gädda, Abborre i insjöar till torsk, sej, lax och flundra i de norska fjordarna till havsöring, bäcköring och harr i rinnande vatten. När man fiskar så länge med ett och samma spö är man ALDRIG osäker på om det var hugg, stenstöt eller sjögräs. Det blir liksom en förlängning av ens egen kropp. Sorgen när spöet försvann under en dråplig kanottur är obesklivlig. Hade ristat ett streck i korken för varje art jag tagit på det sedan 2005. Det enda den inte klarade var att kasta riktigt tunga gummin och jerkbaits men man drillade galant allt från 1hg borrar till torsk och gädda uppåt 10kg. Jag skulle sträcka mig så långt att säga att man till och med klarar sig på ett bete - så länge det är en shadjigg på jiggskalle. Så JA! En fiskare med ett spö kan vara livsfarlig, men framför allt nostalgisk...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg
                    Så JA! En fiskare med ett spö kan vara livsfarlig, men framför allt nostalgisk...
                    Det ena utesluter definitivt inte det andra!

                    Håller verkligen med om att lära känna sina prylar.
                    Fixar och donar en hel del med rullar, framförallt multi. Många bekanta idag som antingen inte kastar långt nog (enligt sina egna föreställningar) eller får skatbo på skatbo byter rulle. Gärna till en nyare, dyrare mer avancerad modell.
                    Tvärtom vore naturligtvis att föredra, bekanta sig över tid med något tryggt och välfungerande.

                    Köper själv alltid prylar med planen att ha dem minst 5-10 år. Har flera "moderna" grejor som ändå hängt med och brukats mycket flitigt sedan 10-15 år tillbaka. Ett par rullar och spön är i princip ett med muskelminnet, att använda dem är nästintill instinktivt.
                    Även om det inte är det nyaste eller dyraste hade jag aldrig i livet bytt bort samma prylar mot det nyaste eller dyraste...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Det ena utesluter definitivt inte det andra!

                      Håller verkligen med om att lära känna sina prylar.
                      Fixar och donar en hel del med rullar, framförallt multi. Många bekanta idag som antingen inte kastar långt nog (enligt sina egna föreställningar) eller får skatbo på skatbo byter rulle. Gärna till en nyare, dyrare mer avancerad modell.
                      Tvärtom vore naturligtvis att föredra, bekanta sig över tid med något tryggt och välfungerande.

                      Köper själv alltid prylar med planen att ha dem minst 5-10 år. Har flera "moderna" grejor som ändå hängt med och brukats mycket flitigt sedan 10-15 år tillbaka. Ett par rullar och spön är i princip ett med muskelminnet, att använda dem är nästintill instinktivt.
                      Även om det inte är det nyaste eller dyraste hade jag aldrig i livet bytt bort samma prylar mot det nyaste eller dyraste...
                      Great minds think alike.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 111 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X