Hur snabbt är ett snabbt spö? EAJ-testet, en enkel laboration - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur snabbt är ett snabbt spö? EAJ-testet, en enkel laboration

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur snabbt är ett snabbt spö? EAJ-testet, en enkel laboration

    Har du också någon gång legat vaken på morgonen och funderat?.... På hur snabba eller långsamma spön är i förhållande till varandra?

    Jag och en av mina unga teamkompisar stannade inte vid tanken utan utvecklade en tidig morgon vår standardiserade, enkla, tysta och roliga metod att mäta hur snabba spöna är.

    Material utöver spön som ska mätas:

    - Mobiltelefon som kan filma i slowmotion
    - Stoppur eller en mobil till
    - En medhjälpare
    - Linjal om man vara petig

    Utförande:
    - Håll i spöt vid rullfästet som när du fiskar (använd gärna stöd för armen/handen)
    - Medhälparen ställer ett stoppur eller en mobiltelefon på något vid spötoppen så att stoppuret/mobilen kan filmas som bakgrund samtidigt som spötoppen filmas.
    - Medhjälparen startar Tidtagningen på stoppuret/mobiltelefonen.
    - Medhjälparen böjer ner spötoppen ca 2dm med ena handen
    - Med andra handen filmar medhjälparen spötoppen och stoppuret/mobiltelefonen i slowmotion
    - sedan släpper medhjälparen spötoppen som då börjar svänga upp och ner medan han fortsätter filma i slowmotion.
    - När spötoppen stannat så slutar medhjälparen filma (obs vissa spön stannar inte. Då får man sluta filma ändå efter ca 10 svängningar)

    Titta nu på filmen och notera stoppurets visning när spötoppen vänder i sitt nedre läge första gången. Kolla sedan hur många hundradelar det tar innan spötoppen kommer ner och vänder igen. Då vet du hur lång tid en svängning tar. Jag föredrar att sedan räkna om det till en frekvens i Hz genom att dividera 1 med svängningens uppmätta tid.

    Exempel:
    En svängning tar 0,4s.
    Fekvensen= 1/0,4 = 2,5 Hz

    I verkligheten mäter jag tiden för 5 eller 10 svängningar, och dividerar tiden med antalet svängningar, för att få siffran lite noggrannare.

    Ur filmen kan man ju också sedan läsa ut hur lång tid det tar innan spöt har slutat svänga. Det är ju inte heller betydelselöst för kastegenskaperna.


    Finns det redan andra standardiserade metoder för att ange hur snabbt ett spö är?


    Nyfiken i en strut

  • #2
    Intressant test helt klart.
    Spötoppen som vibrerar istället för att återgå till sin ursprungsposition tror jag kan vara en riktig kastdödare.

    Det blir däremot, som så ofta förr, lite förvirrande att prata om "snabbhet" då det traditionella användandet av "snabb" eller snarare engelskans "fast" handlar om spönas böjkurva (eller aktion/action) vilket St Croix förklarar väldigt förenklat här, den kurvan behöver som jag förstår det inte nödvändigtvis ha med klingans svängningsfrekvens att göra.

    Kommentera


    • #3
      Tack för länken. Precis som du säger är nog vibrerande spötopp en riktig kastdödare. Mitt gamla Berkley Titanium svajar rätt länge.

      Jag funderade på i somras vad de spön jag gillar mest att kasta med har gemensamt. Då landade jag i att de utan att vara stela och livlösa ”stannade” väldigt fort när betet kastats.

      Jag tänker att det är mycket som väger in i ett spös känsla. Här om dagen fick jag en lektion i placering av spööglor. Väldigt intressant.

      Ska testa att mäta frekvensen på två St Croix med samma action bara för att se om de inte bara har liknande böjkurva utan även något gemensamt dynamiskt beteende.

      Extra kul ska det bli att testa ett nybyggt splitcane för att jämföra med kolfiberspöna. Splitcane lär tydligen stanna fort.

      Sedan är det ju inte givet att man gillar att drilla fisk på ett spö som är skönt att kasta med. Det är ju två helt olika saker. För några år sedan skulle jag köpa ett haspelspö för havsöring. Frågade då två olika som jobbade i butiken vilket som var deras bästa havsöringsspö.

      Den ena visade ett spö som ”har Power att skjuta iväg betet genom motvinden”.

      Den andre visade ett spö som var ”sjukt go känsla i när man drillar en öring”.

      Kommentera


      • #4
        En välkommen tråd och diskussion!
        Det diskuteras ALLDELES för mycket tekniskt om rullar jämfört med om spön.

        De flesta i det här landet förstår sig inte på de grundläggande termerna och funktionerna ens, det hör jag i de lokala fiskebutikerna varje vecka.
        Håller absolut med dig Kulfisk om välkastande spön, jag har också ett par snabbt och "rent" återfjädrande pinnar som favoriter. Det är spön många i det här landet direkt skulle tolka som överklassade och kanske skriva de numera i det närmsta bevingade orden "det klarar mycket mer än sin uppgivna kastvikt" just på grund av att de kan upplevas stumma. Stumma avseende vibrationer i klingan, inte överhuvudtaget en stumhet kopplat till hanterandet av höga kastvikter.
        Inte heller påkiga, inte grova men klingan återställs fort och utan mycket vibration.

        Kombinationen med både ringstorlek samt material kan säkerligen påverka en hel del också.

        Ser verkligen fram emot resultatet av Croix-mätningen!

        Kommentera


        • #5
          Beror mycket på kasttekniken vilket spö som passar repektive person, personligen upplever jag att toppaktion ger mig kortare och flackare kast en spö med mer aktion, men då utgår jag från min spö arsenal och har ingen aning om hur andra spö på marknaden uppför sig, längst kastar jag med ett Hardy Marksman - 40 gr. Och kortast med ett telespö av glasfiber. (30-40 gr beten)

          Jag släpper iväg draget när arm,spö , lina och drag står i en rät vinkel och håller den positionen på grejrna tills draget börjar närma sig vattenytan, så för min det är vibbrationerna betydelselösa.

          Kommentera


          • #6
            Kul test! Personligen tycker jag att om man ska ta reda på hur snabbt ett spö är borde man kanske mäta hur lång tid tar det tills dess att spötoppen står still.
            Som du är inne på så "äter" ett vibrerande spö energi från ditt kast. Ju snabbare du kan få stopp på det desto bättre.
            I teorin kan man säga att det är här de mer exlusiva kolfibervarianterna ska utmärka sig. Producenter av friluftsutrustning älskar att slänga sig olika sorters varianter på det här 40t, HM, UHM, mixed modulus osv.
            Men förenklat kan man säga att ett dyrare kolfiber har en högre styvhet (på svengelskt fikonspråk används ofta modulus). Mao hur benägen materialet är att sträva mot sitt ursprungsläge.
            Många tror att när man pratar om kolfibers fördelar är att det är starkt (vilket det iof också är), men när spötillverkarna pratar om 28t, 40t osv handlar det om hur flexibel kolfiber dom använt. Dess styrka är ofta samma eller mindre än en billigare fiber. Därför ogillar jag den användningen. Har faktiskt aldrig stött på det sättet att uttrycka sig på utanför sportutrustning.

            Hur som helst, tack vare styvheten kan man göra spön tunnare och där igenom lättare men ändå lika styvt. Men som ni säkert märkt så blir ett sånt spö också sprödare. Eftersom styrkan i fibrerna inte ökar och man minskar mängden fibrer kommer spöt bli svagare för yttre våld (finns fler anledningar).

            Oj så jag drog iväg på ett litet stickspår. Men i teorin borde man kunna lära sig känna igen vilken typ av spö man gillar. Om man lägger till vilken kolfiberkvalitet klingan har till vilken aktion och vilken power (kommer inte på svenska ordet...) spöt har borde det ge en fingervisning på hur spöt kommer kännas.
            Synd bara att spötillverkarnas marknadsavdelningar gör det helt omöjligt att veta den sista variabeln... går ju knappt att få reda på vilken aktion de flesta spö har.

            Kommentera


            • #7
              Skulle man inte kunna kalla det reaktionssnabbhet? Inte det smidigaste ordet men kommer inte på nått bättre.
              t.ex när jag jiggar abborre vill jag ha M-ML power, XF aktion och hög reaktionssnabbhet. I ett crankspö vill jag ha M-ML power, F-MF aktion och hög reaktions snabbhet osv.
              Finns ju så klart 1000 till variabler, men det ger en ganska klar bild av hur klingan kommer kännas tror jag.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                En välkommen tråd och diskussion!
                Det diskuteras ALLDELES för mycket tekniskt om rullar jämfört med om spön.
                Håller faktiskt helt med. När fiskeprofiler i diverse videor/inlägg m.m säger att spöt personen håller i är ex 8,6 fot så kryper det lite i kroppen på mig.
                Men det är kanske för att jag själv kan fot och tum... men det är ju direkt felaktigt.
                Hör detta även från personal i butiker nästan varje gång jag är inne och ska handla.

                Men förstår samtidigt varför och hur man ska ta fram snabbheten i spöt som i denna tråd. Men då har vi ytterligare en fråga.
                Var går gränsen för ett snabbt spö?

                Men samtidigt, om aktionen är progressiv, hur snabbt kan spöt vara?

                Finns fler frågor...

                Kommentera


                • #9
                  Går inte att mäta så. Snabbheten beror helt på hur klingans tapering är inte så mycket på material osv. Så vill ni testa måste ni ha två likadana spön till ritning (byggsätt) att testa

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Går inte att mäta så. Snabbheten beror helt på hur klingans tapering är inte så mycket på material osv. Så vill ni testa måste ni ha två likadana spön till ritning (byggsätt) att testa
                    Hur menar du att det inte skulle gå att testa så? Visst är det inte ett exakt test som går att bevisa nått med. Alla variabler tas inte i beaktning. Men det ger en fingervisning på effektiv snabbhet i klingan. Det har väll ett nog så stort värde eller?

                    Sen vet jag att du representerar en spöproducent. Men påståendet om snabbhet har jag svårt att köpa utifrån hur man konstruerar kolfiberprodukter i andra industrier.
                    Materialval, rördimension kommer rent praktiskt vara de variabler man kan jobba med när vi pratar nått så tunt som ett fiskespö. Visst kan man jobba med matrialtjocklek också. Men där finns det mindre att hämta här.
                    Man med rätt stor säkerhet kan säga är att med en styvare fiber kan man använda en mindre rördiameter och ändå uppnå en högre styvhet = snabbhet.
                    Jag påstår att du kan styra väldigt många variabler med hjälp av materialtjocklek och rördimension. Men just styvheten kommer fibervalet att bestämma i nått så tunt som ett fiskespö. En enklare fiber kan du uppnå samma aktion och power med. Men den är helt enkelt mer flexibel. Det är när man försöker kompensera det som man får den där påkiga känslan. Mängden material per centimeter blir helt enkelt för hög för att det ska kunna fömedla vad som händer i linans ände.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    229 083 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X