Hur snabbt är ett snabbt spö? EAJ-testet, en enkel laboration - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur snabbt är ett snabbt spö? EAJ-testet, en enkel laboration

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Går inte att mäta så. Snabbheten beror helt på hur klingans tapering är inte så mycket på material osv. Så vill ni testa måste ni ha två likadana spön till ritning (byggsätt) att testa
    Håller helt med om att taperingen är det som till stor del formar spöts egenskaper för ett givet material. Då det normalt inte finns några bra siffror angivna för spön som beskriver känsla och dynamiska egenskaper är det ändå intressant att försöka göra mätningar på dem för att se om det kan finnas någon typ av matematiska samband mellan de spön man gillar.

    Jag tänker att ett spö i någon mån är en kombination av fjäder och dämpare. Obelastad frekvens för spöt är bara en liten del av det som kan testas. Och visst är den en konsekvens bland annat av spöts valda tapering.

    Har fler test och mätningar på vänt.

    Tack Buster för att du finns på FS! Vore kul med fler kunniga från tillverkare/konstruktörer/leverantörer.

    Kommentera


    • #12
      Jämförde ett 13 år gammalt lite kraftigare ul-spö 4-12g med ett nytt spö 1-5g (irl kanske ca 2-8g eller 2-10g). Spöna var lika långa, men frekvensen var 5,6Hz för det nya toppiga medan det var 4,7Hz för det gamla. Som du säger Buster är taperingen på spöna helt olika och det nya lämpar sig för små jiggar medan det gamla som är långsammare passar bättre till småwobbler och spinnare.

      Som jämförelse ligger det spöt jag brukar jigga med på 6,2 Hz.

      Ifall du läser Buster så gillar jag speciellt bra ett par spön just från Daiwa för att jag tycker att de stannar väldigt fort efter kastet. Bra avvägd dämpning i förhållande till spöts fjädrande egenskaper.
      Senast ändrad av Kulfisk; 2020-05-12, 13:46.

      Kommentera


      • #13
        Ju lättare material man har i klingan samt på klingan i form av ringar etc så minskar man eftersvängningarna. Därför strävar man efter att ha så lätt klinga som möjligt.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Ju lättare material man har i klingan samt på klingan i form av ringar etc så minskar man eftersvängningarna. Därför strävar man efter att ha så lätt klinga som möjligt.
          Kan tänka mig det. Jag satte på lite små tyngder på spötopparna och gjorde om mätningarna. Det gav helt andra (lägre) svängningsfrekvenser. Kan däremot tänka mig att det inte är riktigt lika viktigt att nedersta två ringarna på ett gäddhaspelspö måste vara av allra nättaste modell. De ger väl mest utslag på spöts totalvikt och den läser ju många när man väljer spö.

          Vidare väger helkork mycket mer än splitgrip utan att påverka spöts snabbhet alls gissar jag.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 494 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 827 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 645 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 656 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 547 svar
          228 849 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Arbetar...
          X