Utväxling/linintag, vilken och när? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling/linintag, vilken och när?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utväxling/linintag, vilken och när?

    Det här med olika utväxling eller framför allt linintag.
    När behöver man ett snabbt linintag i Sverige? När passar ett långsamt bättre?

    Jag känner mig inte säker inom ämnet. Det enda jag kan tycka mig ha upplevt är att långsam hemtagning för det mesta funkar bättre. Men jag vill göra höra olika åsikter och erfarenheter.

  • #2
    Jag vill ta in mycket lina per vevtag vid bottenjigg- och jerkfiske med syftet att hålla god beteskontakt. Allt övrigt spinnfiske funkar bättre med normalt eller lågt linintag, tycker jag.

    Kommentera


    • #3
      Vid uppströms(och annat också) fiske i strömmande vatten underlättas linkontrollen av ett snabb linintag. Samma sak på mycket grunt vatten eller där det är lite plats att fiska in betet på mellan växtligheten och vattenytan.

      Kommentera


      • #4
        kör en CC 201 DC med 5:1 för swimbaits, 6.3 för det mesta andra, och 7:1 för jerk.
        Senast ändrad av Utter; 2020-05-16, 13:21.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
          kör en CC 201 DC med 5:0 för swimbaits, 6.3 för det mesta andra, och 7:1 för jerk.
          Låter spot on.

          Kommentera


          • #6
            Pratar vi enbart spinnfiske? Får man nämna haspelrullar också?

            Hög utväxling kan vara mycket trevlig vid t.ex. bottenmete på långdistans. Smidigt att ta hem mycket lina snabbt när man måste kasta om.

            Jag upprepar mig säkert men när det kommer till utväxling så tittar jag snarare på linintaget. Många haspelrullar från t.ex. Daiwa har relativt låg utväxling i förhållande till linintaget. Svaret är en spole med större diameter. Då får man både högt linintag och kraft. Multi- och haspelrullar med hög utväxling kan upplevas som trögvevade med beten/tackel som har högt motstånd i vattnet.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-05-14, 23:55.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Klart värt att läsa Sir Fish-a-lot s inlägg en gång extra om man fiskar haspel.
              Särskilt små rullar med hög växling kan upplevas riktigt tröga, har hört flera klagomål från ägare bara senaste 2-3 månaderna och även haft hemma en Stradic 1000 där ägaren var övertygad att rullen var defekt. Så var inte fallet.
              Min Shimano Twin Power XD4000XG är växlad 6.2 och tar in 99cm lina, för mig är den nästan ofiskbar, medan andra trivs utmärkt med den invevade metern per varv.

              Enda fisket där jag känner att ett större linintag gör nytta är jiggfiske, bottenstuds vill säga.
              Har gått ner till lägre utväxlingar än förr i alla mina rullar. Förr använde jag ABU's 6.3 i alla mina runda Ambassadeurer, idag 5.3. Hade flera Daiwor växlade 7.1 samt 7.2, idag är det främst 5.8 och någon 6.2.
              Dessa ändringar innebär cirka 10-15cm kortare linintag per vevvarv vilket ger mig mer kontroll över betena inbillar jag mig.
              Har kvar en custombyggd lågprofilare växlad 7.2, tar in 74cm, helt dedikerad till just jiggfiske. Även rullar avsedda för jerkfiske är numera lägre växlade, trivs faktiskt bättre med det.
              Söker även med ljus och lykta efter en viss rulle växlad 4.9, 56cm per vevvarv, till fiske med större tungrodda wobblers typ Rapala Magnum.

              Kommentera


              • #8
                Jag varierar mycket. Beror på vad fisken vill ha. Men generellt sätt så använder jag hög utväxling (stort linintag) vid jerkfiske efter gädda. Vevjerkar mest numera och då tycker jag det är enklast att få till gången på betet med en högt utväxlad rulle. Behöver liksom bara peta till på veven med min Daiwa Zillion med 1:9. Använder inte denna höga utväxling för att veva in gummibeten direkt. Ett vevtag är knappt en meter om jag minns rätt. Fungerar inte speciellt bra med gummibeten. Men för Jerk är det fantastiskt. En dutt och betet rör sig fantastiskt fint.

                I den andra sidan av skalan så använder jag en Ambassadeur Winch under tidig vår. 1:3.8 i utv. Hur snabbt jag än vevar så masar sig tailen fram. Låååångsamt. Enklast att bara nämna utväxling med dessa rullar då dess spolar är rätt lika i sina diametrar. Om jag håller mig till mitt gäddfiske med rullar från Daiwa så har jag även rullar med 1:6,3 och 1:7,3. Brukar testa och se vad som fungerar för dagen. Är damerna på hugget så spelar det inte så stor roll. Är de sega så brukar en långsammare rulle vara bättre. Jag har lite svårt att veva i ett tempo som är utanför det vanliga. Har blivit bättre på det men tycker det är rätt skönt att bara byta rulle när det behövs. Tvingar någon mig att välja så blir det 1:6.3.

                i fisket efter abborre så gillar jag lite högre utväxling generellt sätt. Med de flesta betestyper så är jag mer aktiv med spöt än vad jag är i mitt gäddfiske. Rullen är nästan enbart en förvaringsplats för linan. Tycker att det är lättare att ta hem slacklina med en högre utväxling och hålla kontakt med betet. Både vid jiggfiske och Jerk. Använder mest 1:6.3. Dessa rullar, multi, har ju oftast mindre spolar än mina gäddrullar så linintaget blir mindre än vid gäddfisket. Så det går inte att jämföra rakt av.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 153 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X