En fråga till er hardcore gäddfiskare om skyddshandske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga till er hardcore gäddfiskare om skyddshandske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mankan G
    replied
    Jag är så pass omanlig, trots storleken ( nästan 2 m lång o rätt tung) att jag verkligen inte gillar att ta i slemgurkorna med bara händer. Har inget med deras tänder att göra. Gillar inte slemmet helt enkelt.

    Jag har sedan några år tillbaka använt Biltemas gummerade handskar. Billiga och håller bra. De kan vara lite knepiga att på. Speciellt när de är blöta men för mig fungerar de fint. De är trots gummit rätt smidiga. Har tom använt dem tidigt på säsongen bara för att hålla händerna varma när jag glömt mina vanliga fiskehandskar. Det går alltså att fiska med dem. I alla fall med lite större multirulle. Knappast optimalt men det fungerar. Inga som helst problem med vare sig gälgrepp eller nackgrepp med dessa


    Biltema.se
    ARBETSHANDSKARrt
    . 38-2654
    Senast ändrad av Mankan G; 2020-06-29, 10:00.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
    Gäddor vill jag främst hantera under vårvinterns angling sen slipper jag dom helst. Något som man dock inte kan undvika.
    Då jag lessnat på att agera kirurg vid båtkanten, med håv, käftöppnare och en uppsättning tänger.
    Vilken vänsterhanske ska jag skaffa för att känna mig 100% säker med gälgreppet? Den bör vara någorlunda lätt att ta på sig i stridens hetta.
    Jag har tillgång till styckhandskar. Men dom skyddar mot en kniv. En krok t.ex är ju spetsig och kan tränga sig in.
    --------------------------------------

    Hej Husbehovsfiskarn;

    Det var nog grabbarna i "Team Saida" som på 1970-talet gjorde begreppen "Catch & Release" samt "Gällocksgreppet" idag "Gälgreppet" populära bland seriösa svenska Gäddfiskare...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm


    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

    Med mina darriga händer så är det näst intill omöjligt. Har nåt som kallas essentiell tremors. Därför behöver jag handske på en hand.
    Dom småa gäddor brukar oftast få följa med hem till katten. Men dom där större tanterna vill varken jag eller katten ha.
    Ska börja kartlägga 3 st uppdämda sjöar där jag är rädd att gäddor av lite större mått simmar.
    Ja ok, ja då är jag med.
    Sök lite i forumet, det har funnits en del trådar med skyddshandskar avsett för just detta, eller kör trädgårdshandskemodellen kanske.

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

    Lär dig hantera dom säkert istället, nackgrepp, eller gälgrepp när dom är lite större, funkar fint, speciella handskar är väl bara stökigt och kommer säkert skada en del när du kör in hela handen bland gälbågarna.
    Nåt litet riv på knogarna osv är väl det man får ta när man våldför sig så på djuren..

    En lång tång och ett gälgrepp så är du hemma.

    I all välmening, och lycka till.
    Med mina darriga händer så är det näst intill omöjligt. Har nåt som kallas essentiell tremors. Därför behöver jag handske på en hand.
    Dom småa gäddor brukar oftast få följa med hem till katten. Men dom där större tanterna vill varken jag eller katten ha.
    Ska börja kartlägga 3 st uppdämda sjöar där jag är rädd att gäddor av lite större mått simmar.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Risken med att gäddan glider loss ur gälgreppet minskar radikalt med ett par vanliga trädgårdshandskar med gummerad yta. Skadar inte mer än utan handskar. Möjligen inte lika macho.

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
    Gäddor vill jag främst hantera under vårvinterns angling sen slipper jag dom helst. Något som man dock inte kan undvika.
    Då jag lessnat på att agera kirurg vid båtkanten, med håv, käftöppnare och en uppsättning tänger.
    Vilken vänsterhanske ska jag skaffa för att känna mig 100% säker med gälgreppet? Den bör vara någorlunda lätt att ta på sig i stridens hetta.
    Jag har tillgång till styckhandskar. Men dom skyddar mot en kniv. En krok t.ex är ju spetsig och kan tränga sig in.
    Lär dig hantera dom säkert istället, nackgrepp, eller gälgrepp när dom är lite större, funkar fint, speciella handskar är väl bara stökigt och kommer säkert skada en del när du kör in hela handen bland gälbågarna.
    Nåt litet riv på knogarna osv är väl det man får ta när man våldför sig så på djuren..

    En lång tång och ett gälgrepp så är du hemma.

    I all välmening, och lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • En fråga till er hardcore gäddfiskare om skyddshandske?

    Gäddor vill jag främst hantera under vårvinterns angling sen slipper jag dom helst. Något som man dock inte kan undvika.
    Då jag lessnat på att agera kirurg vid båtkanten, med håv, käftöppnare och en uppsättning tänger.
    Vilken vänsterhanske ska jag skaffa för att känna mig 100% säker med gälgreppet? Den bör vara någorlunda lätt att ta på sig i stridens hetta.
    Jag har tillgång till styckhandskar. Men dom skyddar mot en kniv. En krok t.ex är ju spetsig och kan tränga sig in.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 492 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 826 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 643 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 652 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 547 svar
228 684 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Arbetar...
X