Buster jerk 2 fjädringarna rostar ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster jerk 2 fjädringarna rostar !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster jerk 2 fjädringarna rostar !

    Hej !
    jag äger typ 3st Buster jerk 2. Har fiskat med två av dom mycket, den senaste jag köpte var skitmört ! Har typ bara fiskat med den Max 3ggr. Såg nu att båda fjädertintarna har börjat rosta. Fattar ingenting. Dom andra Buster jerk 2 har inte börjat rosta och dom har jag fiskat med i över en månad. Förstår ingenting. Hur kan det komma sig att skitmörten rostat men inte de andra ? Hur ska man göra för att undvika rost på krok och fjädringarna ?

  • #2
    Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
    Hej !
    jag äger typ 3st Buster jerk 2. Har fiskat med två av dom mycket, den senaste jag köpte var skitmört ! Har typ bara fiskat med den Max 3ggr. Såg nu att båda fjädertintarna har börjat rosta. Fattar ingenting. Dom andra Buster jerk 2 har inte börjat rosta och dom har jag fiskat med i över en månad. Förstår ingenting. Hur kan det komma sig att skitmörten rostat men inte de andra ? Hur ska man göra för att undvika rost på krok och fjädringarna ?
    Sköljer av betena efter varje pass och låter dom torka så slipper man dom problemen.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
      Hej !
      jag äger typ 3st Buster jerk 2. Har fiskat med två av dom mycket, den senaste jag köpte var skitmört ! Har typ bara fiskat med den Max 3ggr. Såg nu att båda fjädertintarna har börjat rosta. Fattar ingenting. Dom andra Buster jerk 2 har inte börjat rosta och dom har jag fiskat med i över en månad. Förstår ingenting. Hur kan det komma sig att skitmörten rostat men inte de andra ? Hur ska man göra för att undvika rost på krok och fjädringarna ?




      Hej I

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
        Hej !
        jag äger typ 3st Buster jerk 2. Har fiskat med två av dom mycket, den senaste jag köpte var skitmört ! Har typ bara fiskat med den Max 3ggr. Såg nu att båda fjädertintarna har börjat rosta. Fattar ingenting. Dom andra Buster jerk 2 har inte börjat rosta och dom har jag fiskat med i över en månad. Förstår ingenting. Hur kan det komma sig att skitmörten rostat men inte de andra ? Hur ska man göra för att undvika rost på krok och fjädringarna ?
        Hej Isonikon;

        Det finns ROSCO rostfria fjäderringar att köpa i alla välsorterade fiskebutiker...

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Okej, finns det rostfria krokar också annars är det ju ingen ide ? Men borde ju inte börja rosta efter 3 fisketurer tycker man..dom andra har ju inte börjat rosta, bara lite öppe vid krokarna.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
            Okej, finns det rostfria krokar också annars är det ju ingen ide ? Men borde ju inte börja rosta efter 3 fisketurer tycker man..dom andra har ju inte börjat rosta, bara lite öppe vid krokarna.
            Hej Isonikon;

            Jag använder VMC´s PS 7650 Perma Steel 3-krokar vid mitt fiske i Östersjön och de rostar inte lika snabbt som bruna (BZ 7650) bronserade krokar...
            Det finns nog fortfarande rostfria EAGLE CLAW krokar att köpa, men de kostar...

            https://butik.fiskejournalen.se/sava...IaAiRQEALw_wcB

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Jag sköljer aldrig av beten i vatten men däremot öppnar jag alltid lådorna och låter dom lufta. Har det t.ex regnat in i lådan och på alla dragen så skakar jag av dom eller kanske t.om torkar bort överflödig väta. Sedan förvarar jag dom i en mörk, torr och varm garderob. Brukar också ha i någon sån här fuktsugare, t.ex en påse eller en sån här patron som finns i vissa medicinburkar.

              Tycker det är väldigt sällan något rostar, det händer ibland på gummibeten när man gjort stingers utav fjäderringar och det är mycket skrot på ett och samma ställe. Men när du byter bete så skaka av allt onödigt vatten innan du lägger ner den i asken igen och låt dom luftas när du inte fiskar med dom. Har du en beteshink så kan du låta dom hänga i den t.ex.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Jag sköljer aldrig av beten i vatten men däremot öppnar jag alltid lådorna och låter dom lufta. Har det t.ex regnat in i lådan och på alla dragen så skakar jag av dom eller kanske t.om torkar bort överflödig väta. Sedan förvarar jag dom i en mörk, torr och varm garderob. Brukar också ha i någon sån här fuktsugare, t.ex en påse eller en sån här patron som finns i vissa medicinburkar.

                Tycker det är väldigt sällan något rostar, det händer ibland på gummibeten när man gjort stingers utav fjäderringar och det är mycket skrot på ett och samma ställe. Men när du byter bete så skaka av allt onödigt vatten innan du lägger ner den i asken igen och låt dom luftas när du inte fiskar med dom. Har du en beteshink så kan du låta dom hänga i den t.ex.
                ------------------------------------------------------------

                "34 tips som gör dig till en bättre gäddfiskare."
                Av Leif Engström



                22 av 34. Häng dina stora wobbler och jerkbaits på insidan av en kylbox.
                Jag har mina stora jerkbaits och wobbler (Bomber 17A och 17J, Cisco Kid 1800, Rapala Magnum, Teddy Baits, Saida, Suick Thrillers, Swim Whizz, Westins Jätte m.fl.) hängande på insidan av en kylbox med bärhandtag. Fördelarna med att ha wobblerna hängande i en kylbox är flera. Dels så får bättre överblick och kan snabbt byta bete. Dels så torkar wobblerna lättare och krokarna rostar inte så fort. Förr köpte jag dessa kylboxar både hos ICA och Coop. De kostade cirka 100 kronor/st. och fanns i olika färger. Säkerligen går de att få tag på någonstans idag också...
                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Enklaste tipset har redan nämnts, gör det till rutin att öppna betesboxarna för att lufta bort kondens när du kommer hem från varje pass.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja tack alla för era svar..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 153 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X