Tipsa mig om bra allroundspö till min sjuårige son. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tipsa mig om bra allroundspö till min sjuårige son.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tipsa mig om bra allroundspö till min sjuårige son.

    Haspelspö då...
    Han hanterar idag ett gammalt 7" spö med en 1000 Shimano haspelrulle utan problem.
    Inte helt nöjd med att ha pappas gamla avdankade spö utan vill ha ett eget första spö, vilket jag kan förstå.
    Fiskar abborre och gädda med små jiggar, kastar med spinnare och mindre wobblers, bottenmetar och kastmetar efter Regnbåge på ställen med inplanterad fisk.
    Rullen kommer säkert att uppdateras också vad det lider så får lillebror ta den.
    Tips på bra allroundspö? Finns kanske nåt på rea som ger bra värde för pengarna.
    Budget, 500-ish kronor.
    Senast ändrad av Joa; 2020-07-09, 07:09.

  • #2
    Kanske shimano catana? finns bl.a. i 10-30g 7 ft. Röd och fräsig design. Förlåtande mjuk klinga med lite tryck i sig ändå.

    Annars är abu garcia Vendetta ett av mina favoritspön i den prisklassen. Har betydligt dyrare grejer men den åker med ändå trots att man egentligen växt ur den. Kastar bra, hyffsat känslig, följesam och rätt förlåtande. Finns även i kit med rulle, flätlina, och några drag för 1300 pengar

    Kommentera


    • #3
      Är i samma sits & letar efter ett billigt allround set för en yngre talang
      Daiwa har några spön Laguna & Prorex S som jag tänkte titta närmare på
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/fiskespon/haspelspon-2#{%22FVarum%22:%22Daiwa%22}

      Kommentera


      • #4
        Jag hade ett Abu Silvermax UL ,typ 3-10g eller vad det var till kidsen men råkade bryta av det.

        Hittade ett Shimano Bassterra 4-18, nån kortare variant, som funkade utmärkta med en 1000-rulle.
        Snabb aktion och riktigt kul att fiska med även om det inte tar så tunga beten. Fick drilla både en skaplig abborre på 3,5hg och en gädda på 4kg när jag provade det. Kan verkligen rekommendera om du hittar ett. Jag gav 500 för mitt på rea i den lokala fiskebutiken.

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen. Vendetta är ju riktigt snyggt. Kanske skall köpa ett sånt till mig

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Joa Visa inlägg
            Haspelspö då...
            Han hanterar idag ett gammalt 7" spö med en 1000 Shimano haspelrulle utan problem.
            Inte helt nöjd med att ha pappas gamla avdankade spö utan vill ha ett eget första spö, vilket jag kan förstå.
            Fiskar abborre och gädda med små jiggar, kastar med spinnare och mindre wobblers, bottenmetar och kastmetar efter Regnbåge på ställen med inplanterad fisk.
            Rullen kommer säkert att uppdateras också vad det lider så får lillebror ta den.
            Tips på bra allroundspö? Finns kanske nåt på rea som ger bra värde för pengarna.
            Budget, 500-ish kronor.
            Hej Joa;

            En ABUMATIC 170 och ett 7-fots spinnspö med pekfingergrepp (trigger) skulle kunna vara ett bra första spö för din sjuårige son som min grabb på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Joa;

              En ABUMATIC 170 och ett 7-fots spinnspö med pekfingergrepp (trigger) skulle kunna vara ett bra första spö för din sjuårige son som min grabb på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm ...

              Old Firehand
              Leif Engström
              Fast ham kör med haspel idag så det är ett sånt spö som gäller. Att gå tillbaka till inkapslat är inte ett alternativ.
              ​​​​​​Men tack för tipset ändå. Kanske till lillebror hans...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Joa Visa inlägg

                Fast ham kör med haspel idag så det är ett sånt spö som gäller. Att gå tillbaka till inkapslat är inte ett alternativ.
                ​​​​​​Men tack för tipset ändå. Kanske till lillebror hans...
                ----------------------------------------------------

                Hej Joa;

                Ursäkta, men min avsikt var att hjälpa dig med goda råd....

                En ABUMATIC 170 är en inkapslad haspelrulle... Det finns både öppna och inkapslade haspelrullar..
                Det kan du berätta för "ham" ...

                Min son John Fredrik använde inkapslade haspelrullar även vid åtta års ålder, vilket du kan se om du klickar på texten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm ...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Joa Visa inlägg
                  Haspelspö då...
                  Han hanterar idag ett gammalt 7" spö med en 1000 Shimano haspelrulle utan problem.
                  Inte helt nöjd med att ha pappas gamla avdankade spö utan vill ha ett eget första spö, vilket jag kan förstå.
                  Fiskar abborre och gädda med små jiggar, kastar med spinnare och mindre wobblers, bottenmetar och kastmetar efter Regnbåge på ställen med inplanterad fisk.
                  Rullen kommer säkert att uppdateras också vad det lider så får lillebror ta den.
                  Tips på bra allroundspö? Finns kanske nåt på rea som ger bra värde för pengarna.
                  Budget, 500-ish kronor.
                  -----------------------------------------------------------

                  Hej Joa;

                  I Abu Garcias Napp och Nytt 2018 finns massor av spön att välja bland...
                  På sidan 35 finns ett 7-fots haspelspö med namn Vigilante 702M för 10 - 30 grams beten och med priset SEK 499:-...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 495 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 645 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 657 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 548 svar
                  229 059 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Arbetar...
                  X