Vilken rulle är bäst att behålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle är bäst att behålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken rulle är bäst att behålla?

    Hej, kul att få ställa en enkel (?) fråga om utrustning i detta forum. Jag har under åren samlat på mig många rullar av olika tekniker och spön men känner att jag inte behöver alla. Dessutom är det mest fokus på makrillfiske med ränndörj i båten vilket gör att haspelrullar och spön inte självklart är det rätta verktyget. Nu är det dags att städa ut onödigt!
    Vilken rulle och vilket spö ska jag behålla och vilka redskap ska jag göra mig av med?
    Abu Garcia Cardinal 654 med spö Ron Thompson Spin 210, 5-20g. Lite sliten men fullt fungerande.
    Abu Garcia Supreme 30FD med spö Cardinal Supreme 2,40M, 10-35g. Så gott som oanvänd.
    Abu Garcia Cardinal Classic 30 med spö Cardinal Classic 1,98M, 5-30g. Så gott som oanvänd.
    Jag vore mycket tacksam för att få lite respons på mina funderingar från er som kan mer än jag. Tack på förhand!
    LasseH

  • #2
    Jag skulle tro att det inte är så stor skillnad på grejerna.
    Behåll den du tycker ser finast ut eller fungerar bäst.

    Eller så köper du några kit för kastmete efter makrill så kommer nog snart ränndörjen kännas rätt tråkig.

    Kommentera


    • #3
      Tack för snabb åsikt. Jag hade gärna sett att åtminstone någon av dem skulle vara av lite bättre kvalitet, tex 654:an - made in Japan. Men då vet jag läget så här långt. Tack för tips om kastmete. Det är ändå väldigt bekvämt att låta dörjen hänga på under seglingen. Och vips så sitter en eller två Gaisare, färdiga för stekpannan!

      Kommentera


      • #4
        Okoun har nog rätt, det är gamla eller billiga paket som knappast betingar högre värden och Cardinal 654 var nog högst en volymrulle i mellanklassen när det begav sig. Varför inte köra ett spö med enkel trollingrulle med motsvarande sänke och häckla efter båten? Roligare att drilla på spö och enklare linhantering.

        Kommentera


        • #5
          Tack för synpunkter, Okoun. Ja, varför inte pröva en trollingrulle på båten? Det blir nog nästa projekt. Vanan vid en gammal handvevad dörj med ett par tyttebaer från Sölvkroken sitter i. Det är nog dags att tänka nytt!

          Kommentera


          • #6
            Jag minns tydligt min Cardinal 654, bygelfjädern gick varje säsong, när jag sedan skaffade en Daiwa-haspel i ungefär samma prisklass så var det en milsvid kvalitetsskillnad, tyvärr fick jag slutligen Daiwan stulen medan Cardinalen ligger kvar och skräpar i garaget.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
              Hej, kul att få ställa en enkel (?) fråga om utrustning i detta forum. Jag har under åren samlat på mig många rullar av olika tekniker och spön men känner att jag inte behöver alla. Dessutom är det mest fokus på makrillfiske med ränndörj i båten vilket gör att haspelrullar och spön inte självklart är det rätta verktyget. Nu är det dags att städa ut onödigt!
              Vilken rulle och vilket spö ska jag behålla och vilka redskap ska jag göra mig av med?
              Abu Garcia Cardinal 654 med spö Ron Thompson Spin 210, 5-20g. Lite sliten men fullt fungerande.
              Abu Garcia Supreme 30FD med spö Cardinal Supreme 2,40M, 10-35g. Så gott som oanvänd.
              Abu Garcia Cardinal Classic 30 med spö Cardinal Classic 1,98M, 5-30g. Så gott som oanvänd.
              Jag vore mycket tacksam för att få lite respons på mina funderingar från er som kan mer än jag. Tack på förhand!
              LasseH
              ----------------------------------------------

              Hej Lasse H;

              Jag har flera ABU Cardinal 52 och 54 som fungerar perfekt sedan jag köpte dem för massor av år sedan...

              När det gäller trolling "ränndörj" rekommenderar jag multirullar med räkneverk som exempelvis DAIWA SG47LC...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #8
                Ditt Ron Thompson Spin 210, 5-20g hade jag innan till bland annat makrillfiske från båt, ett utav mina käraste spinnspön. Det spöet ska du spara på tycker jag.
                Gällande rullar överlåter jag den delen till någon annan då jag numera fiskar med annan utrustning.
                My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
                lord how i will miss that woman...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 492 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 826 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 643 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 652 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 547 svar
                228 684 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Arbetar...
                X