Knut för ståltafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knut för ståltafs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Knut för ståltafs?

    Varje gång jag knyter mina tafsar så kryllar de sig som presentsnöre Kör mest grinner...
    Vad gör jag fel? Vad använder ni för knutar?

  • #2
    Ursprungligen postat av Kejman Visa inlägg
    Varje gång jag knyter mina tafsar så kryllar de sig som presentsnöre Kör mest grinner...
    Vad gör jag fel? Vad använder ni för knutar?
    Hm! Ja antar att du använder tafsarna enbart för trolling efter gädda bl. a.Knyter du wiren själv på lekandet, för då kan jag tänka mig att det blir som en presentsnöre?
    Jag har gjort egna tafsar av wire som jag har köpt i 30 m spolar med separata wirelås.
    Då fanns det endast enkla wirelås vad jag minns och sedan får man köpa en separat tång till dom så att man kan nypa fast wiren inne i låset.
    När jag gjorde egna tafsar så trädde jag på ett wirelås först och igenom lekandets ena ögla några varv innan jag stack in änden i wirelåset och nöp fast änden med 2 nyp på wirelåset. Jag anv. följande wire och wirelås.
    https://www.olssonsfiske.se/fiskered...aterial?page=2
    https://www.olssonsfiske.se/fiskered...kley-wire-20lb
    Jag anv. en wirelåstång liknande den här.
    https://www.olssonsfiske.se/fiskered...ex-wirelastang

    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Det går att få till det om man gör en grinner med två till tre varv bara, försiktigt och nära lekandet, drar åt långsamt med två tänger typ och sen drar ner knuten sista mm mot det du knyter i.
      Blir det en liten kink på tafsen kan man böja till den med en rundtång typ, sen är tafsen perfekt.

      Eller kör som isjonsson, det går med. :-)
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kejman Visa inlägg
        Varje gång jag knyter mina tafsar så kryllar de sig som presentsnöre Kör mest grinner...
        Vad gör jag fel? Vad använder ni för knutar?
        Hej Kejman;

        Palomar knot använder jag oftast som betes- eller tafsknut...https://www.google.com/search?q=Fish...hrome&ie=UTF-8 ...
        Uniknot to Uniknot använder jag som skarvknut och det är två knutar som du nästan bör kunna knyta med förbundna ögon...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Det går att få till det om man gör en grinner med två till tre varv bara, försiktigt och nära lekandet, drar åt långsamt med två tänger typ och sen drar ner knuten sista mm mot det du knyter i.
          Blir det en liten kink på tafsen kan man böja till den med en rundtång typ, sen är tafsen perfekt.

          Eller kör som isjonsson, det går med. :-)
          Tack!
          Jag har aldrig provat att knyta en wire!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

            Tack!
            Jag har aldrig provat att knyta en wire!



            "24:34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
            Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren."

            Old Firehand
            Leif Engström


            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Ser ut som du använder någon typ av överdragen wire,, som bowen säger, 2 varv räcker. saliv på o dra sakta, och spara 1-2 cm när du klipper av, som du sen bara smälter ihop med en tändare typ

              Kommentera


              • #8
                det isjonsson säger, med enkla rör crimps. tar du bara en vanlig avbitare o nyper försiktigt ihop på 2-3 ställen

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg




                  "24:34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
                  Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren."

                  Old Firehand
                  Leif Engström


                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Ja visst blir dom det! Vill det sig riktigt illa så kan en ny tafs vara förstörd efter en gädda. Man får göra x antal att ha med sig i tackelboxen/draglådan som reserv när man far ut.
                  Jag hade bara Berkley wire med wirelås därifrån samt en liten wiretång.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                    det isjonsson säger, med enkla rör crimps. tar du bara en vanlig avbitare o nyper försiktigt ihop på 2-3 ställen
                    Se bara till att avbitaren är ordentligt vass när du nyper av wiren.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 111 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X