Vad ska man göra med sin gamla utrustning - är den fortfarande användbar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man göra med sin gamla utrustning - är den fortfarande användbar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad ska man göra med sin gamla utrustning - är den fortfarande användbar?

    Tjena, När jag var ung köpte jag spön och rullar för att kunna landa de gigantiska fiskarna man läst om i alla fisketidningar. Istället blev det väl mest att man metade abborre och fick upp lite smågäddor med grejerna. Så när jag tog upp fisket lite grann igen för några år sedan gjorde jag motsatsen och köpte ett billigt ultralätt set. Ett Ron Thompson Tyran NX 8" 10-30g ultra fast travel spin med en Okuma SFR-30 Safina Noir-rulle. Tycker det är väldigt smidigt och kul att använda, och passar väl bra till de småfiskarna jag får (när jag väl får nåt).

    Men nu till frågan, har man någon nytta av grejerna man köpte på 90-talet?
    Handlar om två Abu graphite composite spön. Ett Bronco Atlantic 490-3M 9" Medium Action up to 60g och ett snarlikt Abu 500-spö. Känns som de är rätt omoderna när man jämför med dagens spön så frågan är om de är värda att använda till något (till vad isf) eller om man ska skaffa ny utrustning om man ska utföra lite grövre fiske? Bor vid kusten i Skåne så jag tyckte nog det kändes som helt klockrena spön när jag var 10-12 år :P
    Har också några gamla slitna rullar som brukade sitta på spöna. En Abu Black Max 64 och en Abu Gold Max 4. Har googlat vad de är värda och misstänker att de inte är värda att få servade/reparerade(?)
    Har också en gammal Ambassdeur FIVE som jag aldrig förstod mig på hur och vad jag skulle ha till, även om jag gjorde några försök på den tiden med obligatoriskt trassel på spolen varje gång :P

    Tacksam för all input hur man ska tänka

  • #2
    Vänd på frågan, vad/var/hur vill du fiska - då först kan du själv svara på om prylarna täcker dina behov. Vad som är modernt är ju en helt annan sak, ska du följa trenderna får du byta grejer en gång i kvartalet.

    Kommentera


    • #3
      Använd prylarna, dom kostar mindre att använda än att köpa nya saker. Nya linor och tafsar av god kvalitet kommer man långt med.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren!
        Min tankar handlar mest om de fortfarande är brukbara? Jag vet inte hur pass spön blir gamla och spröda (som linor) eller om de håller "för evigt"? Och hur man isf kompletterar spöna med någon rulle för att få något användbart?
        Jag bor som sagt vid kusten i skåne så fisket handlar främst om att stå på nån pir och kasta alternativt hänga med nån polare ut på sundet.

        Kollat lite på att bottenmeta efter plattfisk och fiska makrill, och känns som mitt ultralätta set kanske är i klenaste laget för det(?)
        Jag kommer nog alltid vara lite av en cocktail-fiskare. Hellre najs väder och omgivning än stora chanser till att få fisk :P

        Kommentera


        • #5
          När du landat i vilka arter du vill fiska och hur (betesvikter, land-/båtfiske) så skulle jag först pröva det gamla, Broncospöt kan kanske funka till lättare "pillemete". Men skulle också överväga nyare utrustning, gärna begagnat eftersom många likt holden säger, byter ofta. Kolla t ex på säljes här på FS.

          Slitna rullar är inte så roliga att fiska och spön från 90-talet är ofta väldigt tunga och med djup aktion, vissa rent av svajiga med dagens mått mätt.

          Har själv två haspelrullar från Okuma, Safina Pro, lätta "moderna" bra rullar fastän 6-10 år gamla, Noir är ersättaren. En köpte jag på fiskemässan för ca 6 år sedan för 200:-
          Senast ändrad av anteman; 2020-08-09, 19:33.

          Kommentera


          • #6
            Nu har jag inte koll på hur dina spön är, men av alla de spön jag har tycker jag bäst om mitt djupblå ABU Conolon tournament. Det har över 20 år på nacken, och med en djup, trygg aktion. Mina nyare spön har en mer nervös och toppig aktion.

            Det går mode i allt, och moden går runt. Om några år ska det nog vara djup aktion igen.

            Kommentera


            • #7
              Plockade fram mitt gamla värstingspö förra vintern. Använde det under 90 talet till gädda. Max 35 gr och långt. 9 fot drygt. Insåg att det var riktigt likt mina moderna havsöringsspön. Progressivt och kalasskönt.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Frågan är om Bronco Atlantic 490-3M 9 är ett värstingspö eller ett enklare kompositspö?
                Minns mitt Kunnan 9' 20-60g... så djup aktion att jag inte tror det rätat på sig helt sedan jag kastade det senast på typ 90-talet....

                Ellee mitt första HÖ spö i grafit, ett Grandler 10' 10-30g från Domus/EPA huset på Vaksalagatan... helaktion och underbart att drilla med men det vilar sedan många år, i dag vill jag ha lite mer respons i klingan... eller om byte av öglor kan göra ngt? De som sitter på nu är stoora och flertalet 5-benta om jag minns rätt, lägger nog till en 30-40g till spövikten
                Senast ändrad av anteman; 2020-08-10, 00:06.

                Kommentera


                • #9
                  Det är den i allra högsta grad om du ska fortsätta med det gamla traditionella fisket som dragrodd, trolling, m. m. Billigare än att köpa nytt. Sköter man bara rullarna så klarar du dig länge. Köpa du bara nya linor till dina rullar om du inte ska gå över till jerkfiske o allt vad det heter.

                  Jag har kvar både rullar och spön från 70 & 80-talet och dom tänker jag inte göra mig av med.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av aSoder Visa inlägg
                    Tjena, När jag var ung köpte jag spön och rullar för att kunna landa de gigantiska fiskarna man läst om i alla fisketidningar. Istället blev det väl mest att man metade abborre och fick upp lite smågäddor med grejerna. Så när jag tog upp fisket lite grann igen för några år sedan gjorde jag motsatsen och köpte ett billigt ultralätt set. Ett Ron Thompson Tyran NX 8" 10-30g ultra fast travel spin med en Okuma SFR-30 Safina Noir-rulle. Tycker det är väldigt smidigt och kul att använda, och passar väl bra till de småfiskarna jag får (när jag väl får nåt).

                    Men nu till frågan, har man någon nytta av grejerna man köpte på 90-talet?
                    Handlar om två Abu graphite composite spön. Ett Bronco Atlantic 490-3M 9" Medium Action up to 60g och ett snarlikt Abu 500-spö. Känns som de är rätt omoderna när man jämför med dagens spön så frågan är om de är värda att använda till något (till vad isf) eller om man ska skaffa ny utrustning om man ska utföra lite grövre fiske? Bor vid kusten i Skåne så jag tyckte nog det kändes som helt klockrena spön när jag var 10-12 år :P
                    Har också några gamla slitna rullar som brukade sitta på spöna. En Abu Black Max 64 och en Abu Gold Max 4. Har googlat vad de är värda och misstänker att de inte är värda att få servade/reparerade(?)
                    Har också en gammal Ambassdeur FIVE som jag aldrig förstod mig på hur och vad jag skulle ha till, även om jag gjorde några försök på den tiden med obligatoriskt trassel på spolen varje gång :P

                    Tacksam för all input hur man ska tänka
                    ------------------------------------------------------------------------------------------
                    Hej Söder:
                    Det verkar vara bra spö och rulle du har...
                    Ge dig ut och fiska nu och kom gärna tillbaka hit till Fiskesnack och berätta hur det gick...

                    Go for the Big Ones!

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    228 957 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X