Tips på ny jiggutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ny jiggutrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på ny jiggutrustning

    Hej!

    Känner att jag vill ha lite nya grejer till jiggfiske efter abborre. Vanligt fiske med jiggskalle samt dropshot. Budget ca 2000 kr för spö, lina och rulle (haspel).
    Kommer mestadels fiska från båt.

    Så här ser det ut för tillfället:

    Rulle: Daiwa Ninja 2500. Många verkar nöjda med denna. Prisvärd. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...tch-black.html
    Lina: Någon flatline ca 0,10 mm. Några tips på märke? Är inne på en skrikig färg.
    Spö: Här finns det otroligt mycket att välja på. Tänkte en kastvikt på ca 5-20/25 gram, 7 eller 8 fot. Avsedd för jigg eller dropshot.

    Mottager gärna tips. Har suttit fler dagar på forumet och bestämt mig flera gånger, men det ändras snabbt när man hoppar mellan trådarna.

    Tack på förhand!

  • #2
    En populär rulle i liknande prisklass är Okuma Ceymar, otroligt mjuk och fin i invevningen med tanke på prislappen. En svaghet med dom rullarna verkar vara att det kan börja glappa i vevhandtaget. Har haft 2 Ceymar 2500 och den ena utvecklade ett litet glapp precis i knoppen på veven efter några veckors fiskande. Men i övrigt en jättefin rulle!
    Spider wire smooth 8 är en riktigt bra lina, finns i gult och rött bland annat.
    Satt i liknande sits som dig när jag skulle köpa nytt abborrspö. Många talade gott om Westins w3 serie, så det körde jag på. W3 finesse jig 5-20g. Väldigt känsligt spö som man känner av minsta pet. När jag kör med jigg och 15g skalle upplever jag det som lite på gränsen till för mjukt enligt mig.

    Kommentera


    • #3
      Aldrig använt ett dedikerat dropshotspö men de har som jag förstår det en ovanligt mjuk topp. För mig låter det sämre till jiggfiske längs botten med frekventa vevstopp, släpande där åtminstone jag vill ha ett snabbt spö med mer toppig aktion för snabba mothugg med en rapp handledsrörelse... Så ett jigg/dropshotspö blir då en kompromiss...

      Så ett allroundspö vore bästa kompromiss, Svartzonker 7'6" 6-21g spinn eller haspel är en sån... varken jättetoppigt eller mjuk topp.

      Eller vad säger ni som kör dedikerade dropshotspön - är de ngt att ha till snabbt, "traditionellt" bottenjiggande?

      Kommentera


      • #4
        Oftast är de för mjuka i toppen, för jiggfiske. Prorex dropshot ska vara ett toppigare dropshot spö, som även fungera för jiggfiske. Fisheco har ett test på spöet.

        Kommentera


        • #5
          Jag har förvisso ett Shimano Aernos Spinning 240M 10-30g liggandes med trasig toppögla som jag skulle kunna laga och testa med först. Går på en femtilapp för spöt isåfall. Är det värt att byta till en dyrare rulle än en i 500-kronorsklassen?

          Kommentera


          • #6
            Intressant med Prorex Dropshot... köpte för några år sedan ett vanligt Prorex XR 8' 5-25g för jiggfiske för "alla" sa att Prorex är snabba och toppiga... nä inte mitt, ganska mjuk topp, nästan halvaktion och ett utmärkt "allroundspö" som passar bra till blandat spinnfiske med beten som alltid vevas hem eller kanske dropshot (?) men inte toppigt nog till snabbt jiggfiske.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Tewbn Visa inlägg
              Jag har förvisso ett Shimano Aernos Spinning 240M 10-30g liggandes med trasig toppögla som jag skulle kunna laga och testa med först. Går på en femtilapp för spöt isåfall. Är det värt att byta till en dyrare rulle än en i 500-kronorsklassen?
              Aernos är nog ett tja typiskt allroundspö, dvs visst dropshot tycke... Byt ögla och pröva.
              Till jiggande med din budget skulle jag känna på typ Westin T&C -21g. Spiderwire SS 8 funkar bra tycker också jag.

              Skillnader på billiga/dyrare haspel är lägre än vad gäller multi enligt min mening... ffa vid sötvattenfiske. Mina 2 gamla Okuma Safina Pro är oförskämt nära min Stradic Ci4... eller min nya Daiwa Prorex V... Lite mer råare gång, glapp/spel, lite mer plastig men broms, bygelfällning och linpåläggning är "däruppe"... så...

              Nu vet jag inte vilken 500kr rulle du har (eller hur tung den är) men trivs du så ger en dyrare inte mer fisk men säkert en lite mer "go känsla" mellan huggen... om det är oväsentligt eller inte vet bara du.


              Senast ändrad av anteman; 2020-09-02, 05:06.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Aernos är nog ett tja typiskt allroundspö, dvs visst dropshot tycke... Byt ögla och pröva.
                Till jiggande med din budget skulle jag känna på typ Westin T&C -21g. Spiderwire SS 8 funkar bra tycker också jag.

                Skillnader på billiga/dyrare haspel är lägre än vad gäller multi enligt min mening... ffa vid sötvattenfiske. Mina 2 gamla Okuma Safina Pro är oförskämt nära min Stradic Ci4... eller min nya Daiwa Prorex V... Lite mer råare gång, glapp/spel, lite mer plastig men broms, bygelfällning och linpåläggning är "däruppe"... så...

                Nu vet jag inte vilken 500kr rulle du har (eller hur tung den är) men trivs du så ger en dyrare inte mer fisk men säkert en lite mer "go känsla" mellan huggen... om det är oväsentligt eller inte vet bara du.

                Ok, tack för input. Jag beställde hem Ninjan för 550kr och sen blev spiderwiren som nämnts. Ska prova med lagade shimanospö som jag en gång köpte för allroundfiske. Annars blir det ett nytt lite längre fram.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Intressant med Prorex Dropshot... köpte för några år sedan ett vanligt Prorex XR 8' 5-25g för jiggfiske för "alla" sa att Prorex är snabba och toppiga... nä inte mitt, ganska mjuk topp, nästan halvaktion och ett utmärkt "allroundspö" som passar bra till blandat spinnfiske med beten som alltid vevas hem eller kanske dropshot (?) men inte toppigt nog till snabbt jiggfiske.
                  Jag tog bort ca 5cm i toppen på mitt Prorex ags 732 MLF, vilket gjorde spöt betydligt rappare och bättre till jiggfiske.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det med spön är ju precis som baken. Delad och hur man än vänder sig så sitter den på samma ställe.

                    Jag kör vanlig klassisk UL utrustning och kört på mina nuvarande grejor i 15år, varför hålla på o köpa dedikerade utrustningar för varje variation man kan göra?

                    Fiskar man flera ifrån båt och vill kunna variera sin kastriktning så blir det lite jobbigt med för långa spön. Jag tycker 6fot räcker för min del. Kör just nu ett 5.6 fot

                    Det man vinner i ett styvare spön förlorar man i dämpning i drillning. Följden blir att den extra abborren man krokar så tappar man 2 som sliter sönder sig i käften o går lös när spöet blir för styvt.

                    Det man vinner i längd kompenserar man med styvhet och sedan får man kasta med stora yviga rörelser. Med ett mjukare spö så snärtar man lätt iväg betet den biten man behöver.

                    Mitt spö ligger på kastvikt 0-7gr och jag har med lätthet tagit hem en handfull gäddor på 5kg i år. Visst så är spöbågen brutal när de vill rusa in under båten men mjukheten i spöet ger en riktigt effekt dämpande effekt som snabbt suger kraften ur dom.

                    Eftersom 15års flitigt nötande gör att rullen börjar kännas lite glapp så funderar jag på att byta och kanske gå upp till 3-15gram vanligt UL med relativt mjuk action i 6fot. Åkte runt o kände på massor av spön från 1000-3000kr och alla var lika smidiga som ett jävla kvastskaft trots de var 3-12, 3-15, 5-15 gram. Skulle lätt klassa om dom till minst 10-30gram eller till och med 15-45gram.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X