Köpråd / Tips Flytring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd / Tips Flytring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd / Tips Flytring

    Hej!
    Jag går i tankarna i att investera flytring ny eller begagnad(helst) för att komma åt de ofiskade vattnen häromkring och även slippa stå på land.
    Något särskilt att tänka på? Erfarenheter från olika märken?
    Törs man exempelvis köpa en begagnad Fish cat 4 från 2014 som endast är använd ett fåtal gånger under den perioden eller har den passerat sitt "bäst före"?
    Eller kan man köpa en ny Ron thompson för 1399 och förvänta sig att den faktiskt håller?

    Vore intressant att få lite input i frågan.

    Tack på förhand


    /Tobs

  • #2
    Jag kan inte påstå att jag har någon jättestor erfarenhet av flytringar, men jag hade en Pool 12 Easy Rider under några år. Fördelen med den jämfört med många andra flytringar i lägre prisklass är att den har 6 st flytkammare så det kändes tryggare med en sådan ute på sjön.

    En Fish Cat 4 har ju fina recensioner och är populär bland flugfiskare. Har ägaren skött den så har den nog inte passerat bäst före-datumet. Personligen skulle jag känna mig tryggare med en ny flytring med garantier.

    Kommentera


    • #3
      Har också haft en pool 12 innan och har nu en fish cat 4. Det jag inte gillade med pool 12 var just att det var så många luftkammare att blåsa upp och den var allmänt bökig.
      fishcat skulle jag välja alla gånger. Riktigt bra kvalitet, lätt att blåsa upp och du behöver inte rätta till några blåsor efter du fiskat.

      Kommentera


      • #4
        Testade bara 2 st när jag höll på. Sittkomforten skiljer dom åt. Ju högre du sitter desto smidigare blir det att kasta. Fördelen med flytring är att du inte behöver kasta långt. Faktum är att du kommer börja tycka att fisken vakar för nära.
        En 3-4 kg regnbåge kommer bogsera dig om du klämmer till rullen. Nåt att tänka på vid val av tafs.

        Kommentera


        • #5
          Har en pool 12 nu och är nöjd med den. En fish cat kanske är mycket bättre men jag har inga såna referensramar.
          Behöver inte rätta till några blåsor heller, det bara funkar.

          Kommentera


          • #6
            Stort tack för input.
            Jag snubblade över en knappt använd Savage Gear High Rider 170 till riktigt bra pris, så jag slog till!
            Väldigt stabil och även skönt att kunna variera med årorna när man är less att sparka
            Jag var annars inställd på något av era alternativ.

            Kommentera


            • #7
              Jag fick en Berkley i somras för killen tyckte att den var svårflyttad.
              Passade mig utmärkt och jag fick några underbara pass med den i somras.
              Advokat Norrköping

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 478 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 614 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 620 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 545 svar
              228 107 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Wilier75  
              Arbetar...
              X