Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm?

    Tror inte det finns någon nyare tråd om begagnatmarknaden för främst rullar och spön.
    Sedan flera år köper jag i stort sett enbart begagnade rullar och i viss mån begagnade spön men jag tycker det blivit svårare och svårare att hitta intressanta prylar.
    Gällande rullar har mitt högervevande nog med saken att göra...

    Flertalet annonsen här och annorstädes nämner inte priser utan enbart "bud", ibland med förbehållet "inga skambud".
    Om det inte finns något startpris eller ungefärligen förväntat slutpris, finns det då något som heter skambud? Hur ska man som köpare ställa sig i dylika situationer?
    Flera annonser jag besvarat med just bud, skäliga men möjligen i nederkant, har fått svar som "då kan jag lika gärna behålla prylarna".
    Tycker ni också det är svårt med prisnivå som köpare eller säljare av begagnade prylar?

    I egenskap av säljare har jag vid ett par tillfällen fått skärmbilder skickade till mig av andra generationer eller modeller av varan jag säljer med texter som "du säljer alltså
    dyrare begagnad än ny".
    Är kunskapsnivån så låg eller har det bara blivit populärt att använda alla medel för att pruta?
    De gånger jag sålt saker och fått information om ett lågt nypris har jag dock försökt anpassa mitt begagnatpris efter det.

    I egenskap av köpare har jag också fått veta att en 10-15 år gammal rulle, eller lika gammalt spö, minsann kostade tusentals kronor som nytt.
    Jag tycker efterfrågan och skick bör styra, inte ett uråldrigt nypris.

    Skicket ja.
    Köper, eller snarare köpte, upp mot något tiotal begagnade rullar per år. För några år sedan upplevde jag det generellt lättare att få historik samt bilder/beskrivning av insida och eventuella
    problem än idag.
    Flera rullköp jag varit på väg att göra har runnit ut i sanden då jag bett om någon eller några bilder på rullens insida för att bekräfta påstått bra skick. I flera fall har säljaren helt sonika slutat
    svara då jag frågat. Det förekommer även många annonser med beskrivningar i stil med "litet missljud finns, behöver nog oljas" och i sådana fall brukar det vara stört omöjligt att få mer detaljerad information.
    Vad bör man tänka på som säljare tycker ni?
    Är det rimligt att skruva av gaveln på en rulle och knäppa en bild, eller exempelvis ta högupplösta bilder på ett spö i sektioner så (distans)köparen får en uppfattning om eventuella skador på ringar och klinga?

    Diskutera gärna fritt om begagnatmarknaden, vad man ska tänka på både som köpare och säljare.

  • #2
    Klart man ska kunna be om detaljerade bilder osv.
    Kanske inte på varenda del i en rulle men åtminstonde på en öppnad gavelsida eller så.

    Brukar roa mig ibland med att kolla priser på blocket. Vissa tror ju på fullaste allvar att dom ska få 4k för ett "skitspö" med nån budgetrulle och en låda biltemadrag...

    Kommentera


    • #3
      Om man tittar lite på tradera så verkar ju kunskapsnivån kanske ligga lågt i vissa fall. Står det Stella eller Stradic på rullen så budas det högt, i vissa fall nära nypris.
      Som här: https://www.tradera.com/item/250201/...ic-ci4-2500hg-
      Stradic i tveksamt skick som gick för nästan samma pris som man kan hitta en ny för.

      Att öppna upp och visa insidan på rullen, i alla fall om det gäller haspel så kan det ju vara en rätt krånglig operation. Men då kan man väl bara säga att man inte kan. Fast då kanske man vet att något är fel och går vidare till någon lättare att lura.

      På spön tycker jag man ska lägga upp bilder på alla skavanker. Jag själv är petig och brukar nämna dessa i annonsen. Även saker som ytliga repor i lacken och missfärgning.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Brukar roa mig ibland med att kolla priser på blocket. Vissa tror ju på fullaste allvar att dom ska få 4k för ett "skitspö" med nån budgetrulle och en låda biltemadrag...
        Ja, priserna speglar väl begagnatpriser inom flera andra branscher.
        Handlar själv med äldre möbler ( eller frugan driver bolag på området) och där är det verkligen upp och ner. 80-talsprylar som absolut ingen vill ha kan annonseras ut för tusentals kronor medan 20 år äldre möbler av fina formgivare kan kosta hundralappar eller ibland tior. Där hymlar ingen om att kunskapsbrist är orsaken, till både över- och underpriser.
        Inom fisket är det överlag BETYDLIGT känsligare att prata om bristande kunskap och erfarenhet, se valfri "kasta lätt med multirulle"-diskussion på Facebook som exempel.

        Å andra sidan kan jag till viss del förstå vissa säljare gällande fantasipriser.
        Det var nog förra året ett begagnat Daiwa-spö (någon Prorex-modell tror jag) gick för dyrare än nypris på Tradera, som jag förstod det en då aktuell modell dessutom. Inte klokt.
        Klart vissa säljare får dollartecken i ögonen när sådant sker...

        Okoun Riktigt underhållande/skrämmande länk, tack för den!
        För oss som sett insidan på många moderna hasplar är det där en minst sagt vådlig affär att göra.
        Kan ju vara fel som gör att den reparerade rullen kommer kosta betydligt mer än motsvarande modell ny.

        Kommentera


        • #5
          Priser på särskilt rullar är ytterst intressant. De kan ju variera något ytterligt. Särskilt på Abu rullar. Tar man 2500 som ex har ju priserna gått upp och ned som en jojo.
          När UT var aktiv på forumet och pratade om 2500 i var och varannan tråd skulle alla ha en. Priserna steg enormt på dem. Sen när han lade ner så dalade priserna igen. Nu har de stuckit i höjden igen. Beror nog på att många samlar på dem. Och de troligen aldrig kommer tillverkas mer och det inser nog många nu.
          Shimano och Daiwa blir ju lite annorlunda. Eftersom de knappt har något samlarvärde så blir det nästan bara bruksvärdet som sätter priset.
          Då kan en äldre premium rulle tappa väldigt mycket i pris. Där är det viktigt att kartong och alla tillbehör fortfarande finns kvar. Det säger åtminstone mig att den ägs av en som kanske månar om den. Behöver dock inte vara så visserligen. Sen hur ser det ut med reservdelar till japanarna?
          Rullar som kan vara 10-15år gamla som saknar all dokumentation och historiken är oklar. Sådana ska man inte förvänta sig nästan nypris vad den kostade när den såldes.
          tyvärr blir många nybörjare lurade sen blir de besvikna när de inser att de inte får igen pengarna de själva betalde.

          Kommentera


          • #6
            Kontentan är alltså att du vill sälja dyrt och blir irriterad av kommentarer kring priset, men när du själv lägger skambud och dessutom kräver ytterligare dokumentation på andras prylar upprörs du över att bli nekad att köpa?

            Kommentera


            • #7
              holden - alltså en kommentar till TS inlägg eller? För övrigt är jag förvånad över att så många på t ex eBay lägger ut en drös exteriöra bilder men så gott som aldrig någon interiör...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                holden - alltså en kommentar till TS inlägg eller? För övrigt är jag förvånad över att så många på t ex eBay lägger ut en drös exteriöra bilder men så gott som aldrig någon interiör...
                Ja, var lite väl långt för att citera. Rullar kostar ju inga större belopp bortsett från fåtalet riktiga rariteter så det är väl mycket begärt att kräva makrofoton på detaljer inuti rullen för vanliga bruksrullar.

                Kommentera


                • #9
                  Det är ett intressant ämne du tar upp och som det finns en hel del att säga om. Det jag personligen har att säga om köp/sälj sidan är att fiskesaker i allmänhet är en förlustaffär i sig. Det här behöver ju inte bara vara dåligt, väldigt mkt bättre begagnat finns ju till bra pris här.

                  När det kommer till att sälja saker här på fiskesnack har min känsla från tidigare varit att många gärna säljer till någon forumsmedlem för ett schysst pris här än försöker ta maxbetalt på någon annan sajt. Undantag förekommer och det är helt ok även om jag själv inte är något fan av det. Jag tror aldrig jag köpt av någon övervintrare, dvs där man har håller liv i annonsen i en evighet utan att sänka priset till rimliga nivåer. Så ja jag säljer gärna till underpris till någon här men mycket av det beror på att jag ofta tycker att det är likadant när man köper av andra så tycker det på något sätt går jämnt ut. Dessutom är ju utbudet här enormt och många har ju massvis av grejer på lager vilket är unikt om man jämför med andra plattformar.

                  Vad gäller din fråga med skambud så är känslan ofta om man har koll på vad saker och ting är värda (vilket jag är hundra på att du mer än någon annan här inne har) att man vet med sig själv när man skambudar. Men man gör det ändå mest kanske eftersom man inte har något att förlora och affären har ett värde i sig om den går igenom till det lågt budade priset. Fiskesaker har väldigt sällan så högt värde i sig att köparen känner sig desperat och måste sälja utan har råd att ha kvar varan tills rätt bud kommer. Läs: säljtrådar med 45 bumps av TS (jag tänker inte namedroppa men ja ni kan nog lista ut).

                  Lägger säljare ut varan med underskriften kom med bud och intressekoll så är känslan att de inte riktigt är beredda att sälja. Då är det bättre att avvakta eller lägga ut på tradera om man vill maximera priset (risktagning).

                  Vad gäller andras kommentarer så får de stå för avsändaren. Händer det väldigt ofta kanske man ska fundera om man har rätt prisnivå kanske? Jag tycker det är okej att de hör av sig personligen men om de börjar klottra ner en säljtråd så känns det inte okej (det får man ta i pm) om nu inte diskrepansen mellan förväntat värde och marknadsvärde är enorm.

                  Jag förväntar mig inte massvis av högupplösta bilder på innanmäten och att varje centimeter av ett spö är med på bild. Är det det så är det givetvis en bonus och ger ett stort förtroende för säljaren. Däremot om någon frågar mig om bilder så visar det på ett stort köpintresse och då tänker jag varför inte? Det jag främst är ute efter är att beskrivet skick och verklighet stämmer väl överens. Vilket är helt omöjligt att svara på som köpare. Jag minns väl en rulle jag köpte för längesen här, där säljaren sålde på mig en rulle med sned spole. Jag hade behövt provkasta rullen för att upptäcka felet vilket kanske inte är det första man tänker på när man är hemma hos någon. Dessutom saknades vissa delar som var beskrivna i ursprungsannonsen och den vart otroligt snabbt raderad. Efter att ha klagat så fick jag en del av pengarna tillbaka, orimligt hade varit annars, men det lämnade en bitter eftersmak i munnen. Så efter det köper jag helst av forumsmedlemmar med lång posthistorik eller som varit medlemmar en längre tid.

                  Vad gäller prisnivån så försöker jag lägga ut till ett rimligt pris. Märker jag att prissättningen är kocko så orkar jag inte bumpa tråden i en evighet utan försöker närma mig ev. köpare med att sänka priset, inte genom att övervintra varan. Ju dyrare vara desto större tålamod såklart. Fiske är en förlustaffär i sig (iaf för mig) och vill man tjäna pengar så finns det bättre sätt tänker jag.

                  Kollar på man facebooksidor med köp och sälj så är känslan att priserna överlag är väldigt schyssta. Jag tycker säljsidan på edge flyfishing är väldigt rimlig och där byter varor hand i hög takt. På blocket ser man väldigt märkliga prisbilder men det tror jag beror på att de inte har koll och eller tänker att Sverige befolkning är såpass stor att någon till slut kommer nappa.

                  Som sagt var och en får göra som de vill men det här är vad jag själv tycker. Överlag tycker jag köp/sälj delen fungerar väldigt bra och jag har fått tag på en hel del grejer här som jag hade fått gräva väldigt djupt för att hitta någon annanstans. Dessutom kan man byta några ord med någon som precis som en själv har fiske som största intresse, vilket alltid är trevligt.
                  Senast ändrad av gabbu; 2020-11-06, 00:31.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Kontentan är alltså att du vill sälja dyrt och blir irriterad av kommentarer kring priset, men när du själv lägger skambud och dessutom kräver ytterligare dokumentation på andras prylar upprörs du över att bli nekad att köpa?
                    Är det mig du svarar så javisst, medelst feltolkning kan din beskrivning stämma.
                    Om man med "sälja dyrt" menar sälja för ett marknadsmässigt pris baserat på märke/modell samt justering upp eller ned av sagda pris beroende på skick i förhållande till ålder samt tillbehör så ja, då vill jag sälja dyrt. Eller billigt, beror ju på nämnda förutsättningar.
                    Att avfärda en prisjämförelse gjord med icke jämförbar vara ser jag som fullt naturligt, svårt att misstolka men uppenbarligen inte omöjligt.

                    "Ytterligare dokumentation", nej, däremot försäkrande om att en produkt håller utlovat mått. Baserat på hur en stor andel rullar ser ut på insidan vågar jag inte köpa ovanliga/dyra rullar eller spön utan någon form av dokumentation. Detta gäller främst men inte enbart prylar av entusiastslaget.
                    Du har helt rätt om bruksrullar, har köpt mängder av sådana genom åren och definitivt inte begärt varken bilder eller längre utlägg om skick och funktion.

                    Nej, jag upprörs sällan eller aldrig av fiske- eller andra hobbyrelaterade ämnen, med en rejäl glimt i ögat om nu så skulle vara fallet.
                    Jag tycker däremot det hör till god sed att på ett civiliserat sätt avsluta en konversation, oavsett vad den handlar om.
                    Ber en potentiell köpare om för mycket, meddela det och tacka för visat intresse.


                    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    Vad gäller din fråga med skambud så är känslan ofta om man har koll på vad saker och ting är värda (vilket jag är hundra på att du mer än någon annan här inne har) att man vet med sig själv när man skambudar.
                    Det här är ju en intressant poäng, vetskapen om värde berör ju både säljaren och köparen.
                    Jag köpte exempelvis en Ambassadeur SM1600 för några år sedan, i samma veva som gamla Max-rullarna blev populära igen. Säljaren hade ute rullen lokalt för 6-700 har jag för mig.
                    Rullen låg ute en längre tid utan att säljas.
                    Jag kontaktade därför säljaren och bad om MAKROBILDER, nä, jag frågade om bilder från fyra olika vinklar och lite mer information. Det visade sig att rullen var skavd samt hade en skadad vev, kartong och tillbehör saknades.
                    Säljaren hade kryssat runt på Tradera och sett några riktigt fina exemplar dra iväg ordentligt.
                    Efter en tids diskussion där han enligt egen utsago sett vad som kan skilja i pris baserat på skick mellan andra modeller fick jag rullen för runt 200 kronor (köptes ihop med flera andra rullar så det exakta individuella priset blev aldrig spikat).
                    Rullen visade sig vara ett rent renoveringsobjekt, jag hade blivit mycket besviken om jag köpt den för ett typiskt pris fullt fungerande, fräscha exemplar betingade.

                    Vid flera andra tillfällen har jag betalat betydligt högre priser än en viss modell brukar kosta, återigen baserat på skick eller hur svår att få tag i/ovanlig produkten är i Sverige.
                    Det är den diskussionen jag ibland kan sakna idag, framförallt gällande annonser utanför det här och andra fiskeforum. Det verkar finnas väldigt dålig förståelse för att en viss modell av en pryl kan ha ett lägre eller högre pris baserat på annat än endast själva modellnamnet.
                    Här på forumet har affärerna jag genomfört alltid fungerat riktigt bra, å andra sidan finns ett genuint intresse hos merparten av medlemmarna, kan undra över detsamma i diverse fiskegrupper...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X