Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja, som en skrev i min tråd " man kunde köpa dom från USA för det priset när dom kom" ???

    Ja, man kunde köpa en Shelby GT 500 -67 för långt under 100 papp, när den Kom.... Finns ingen i hela världen som ligger under en halv miljon idag...

    Om jag sätter ett pris på 10.000:- för ett 7g Tobydrag, då är det min ensak, inte någon annans. Man behöver inte vara Bror duktig, slå sig själv på bröstet och försöka tillrättavisa någon, inte ens i PM. Man bläddrar vidare och tänker för sig själv, Lycka till....

    Min uppfattning är att många ( inte alla ) har blivit snåla här inne. Ingen som klagade när jag la ut några spö och aburullar, Till Underpris i våras/somras.

    Nä, kommer ta ett tag innan jag lägger annons här igen, tyvärr. Det spårar när vissa skall leka "prispolis" här inne...

    Vill jag ha 5000:- för något är det min ensak, inte köparens.

    Tack för ordet, var bara tvungen att skriva av mig lite

    Classe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Ja, som en skrev i min tråd " man kunde köpa dom från USA för det priset när dom kom" ???

      Ja, man kunde köpa en Shelby GT 500 -67 för långt under 100 papp, när den Kom.... Finns ingen i hela världen som ligger under en halv miljon idag...

      Om jag sätter ett pris på 10.000:- för ett 7g Tobydrag, då är det min ensak, inte någon annans. Man behöver inte vara Bror duktig, slå sig själv på bröstet och försöka tillrättavisa någon, inte ens i PM. Man bläddrar vidare och tänker för sig själv, Lycka till....

      Min uppfattning är att många ( inte alla ) har blivit snåla här inne. Ingen som klagade när jag la ut några spö och aburullar, Till Underpris i våras/somras.

      Nä, kommer ta ett tag innan jag lägger annons här igen, tyvärr. Det spårar när vissa skall leka "prispolis" här inne...

      Vill jag ha 5000:- för något är det min ensak, inte köparens.

      Tack för ordet, var bara tvungen att skriva av mig lite

      Classe
      Klart Classe att du kan ta vilket pris du vill. Du kanske kan hitta någon köpate om du har tur. Men när du tjurar och skriver, jag vet vad den är värd, inga skambud osv
      när du uppenbart inte har en aning.
      Gillar de gamla plattformarna från både shimano och daiwa och följt dem och dess priser hela tiden. Och din rulle i det skicket är häften vad du begär inte ett skambud. Nu ska tilläggas att jag inte har något egenintresse i din rulle så därför vill hålla tillbaka ett pris.
      Utan snarare dina förväntningar. Men lycka till. Du kanske har tur.

      Kommentera


      • #13
        Är du ute efter att köpa nåt? Har en del spön och nån rulle

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Klart Classe att du kan ta vilket pris du vill. Du kanske kan hitta någon köpate om du har tur. Men när du tjurar och skriver, jag vet vad den är värd, inga skambud osv
          när du uppenbart inte har en aning.
          Gillar de gamla plattformarna från både shimano och daiwa och följt dem och dess priser hela tiden. Och din rulle i det skicket är häften vad du begär inte ett skambud. Nu ska tilläggas att jag inte har något egenintresse i din rulle så därför vill hålla tillbaka ett pris.
          Utan snarare dina förväntningar. Men lycka till. Du kanske har tur.
          Som jag sa, visa mig vart du får denna rulle för 1500:- så skall jag köpa omedelbart. Du har inte en aning, eller hur?? Bara tagit ur luften. Att det finns folk som vill ha snabba pengar och sätter ner sitt pris betyder inte att rullen per automatik sjunker i värde.
          En Calcutta 201DC -03 som i detta fallet gäller, ligger på mellan 2800-3500:- beroende på skick. Du kanske skall läsa på lite innan du skriver nästa gång :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #15
            Jag har genom åren sålt och köpt en del fiskeprylar begagnat. Min erfarenhet från det är att det oftast finns ett ”rätt pris”. Om man som köpare sätter sig ett ögonblick på säljarens sida och funderar över vad som vore rimligt att få för spöt eller rullen för att det ska vara någon vits att sälja, och på samma sätt som säljare låtsas man för en stund vara köpare och tänker på vad som kan köpas nytt med garanti för en viss peng (oftast inkl. frakt). Då finns det oftast en väldigt liten diff mellan köparens och säljarens prisförslag. En bra affär är för mig inte om den ena parten gör en väldigt bra affär utan om både köpare och säljare är rätt nöjda efteråt.

            Jag har väldigt svårt att glädjas över mina bästa rull- och spöfynd från butiker på nätet eftersom de butikerna inte finns kvar längre. Att gå en massa plus på att andra går minus kan ge en bittrare eftersmak än rutten apelsin. Gissar att jag skulle känna samma om jag fyndade på någon annans bekostnad även när säljaren är privatperson.

            Vidare verkar det vara väldigt bra peng i att sälja begagnade rullar på tradera. Jag har bara hittat två där till för mig rimligt pris genom åren (och de var ”köp nu”). Även om rullarna är fina så är det en viss chansning. Hur många gånger krävs det att man fiskar med en ny rulle innan man kan få in saltvatten och begynnande korrosionsskador?

            När det gäller ”skambud” så börjar oftast de bäst betalda auktionerna på tradera på 1kr. Det är ju då inget skambud ut bjuda 1kr utan ett startbud. På FS är det lite otydligare. Jag föredrar om det finns ett pris eller högstbjudande så att man inte behöver besvara en massa bud på 1kr och 5kr när högsta budet blir 1800kr och man kunde tänka sig att sälja för 1500kr. Allra helst gör jag dock som beskrivits ovan - hittar ”rätt pris” i pm.

            Kommentera


            • #16
              Det finns alla typer av både köpare och säljare här så omöjligt att dra något generellt.
              Men oftast tycker jag det varit smidiga och ärliga affärer man gjort med några få undantag, prutare kommer alltid överallt!

              Skräckexemplet på hur en dålig affär gick till var när jag nappade på en revo lågprofilrulle som i beskrivningen beskrevs som lite använd och i bra skick.

              Trimmad med availspole och lager från hedgehog så trodde man att detta var någon som kunde ta hand om sina grejer, vilket visade sig inte stämma alls.
              Förutom ingreppet med spole och lagerbyte lär rullen inte ens ha blivit öppnad.

              Blev en total demolering av rullen och bytte ut alla lager till nya från abu så ingen stor grej, dessutom så lärde man sig skruva lågprofil, hade endast erfarenhet av klassiska ambassadeurer innan.

              Man kan ju önska att säljare kunde vara ärliga och berätta om allt, men tyvärr ser världen ut så här så att fråga om bilder invändigt är nog ingen dum grej.
              ​​​​​​

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                Som jag sa, visa mig vart du får denna rulle för 1500:- så skall jag köpa omedelbart. Du har inte en aning, eller hur?? Bara tagit ur luften. Att det finns folk som vill ha snabba pengar och sätter ner sitt pris betyder inte att rullen per automatik sjunker i värde.
                En Calcutta 201DC -03 som i detta fallet gäller, ligger på mellan 2800-3500:- beroende på skick. Du kanske skall läsa på lite innan du skriver nästa gång :-)
                Antar att du tar dina rullar från eBay? Aldrig sett en begagnad TE DC gå för de priserna i Sverige. Eller Japan. Då conquest DC. Inte i det skicket. På eBay finns många lycksökare. Frågan är om de någonsin får de sålda. Tydligen en som fick. Som jag sa. Följt dessa rullar sen de gick att köpa nya. Inte helt ovanliga på både blocket och tradera. I ditt skick har de tidigare gått för mellan 1100-1600
                Så nej. Inte taget i luften. Men dina rull affärer är sannerligen en glädjekälla här på forumet. Varför inte testa lägga ut den på tradera och låta marknaden bestämma vad den är värd?
                många rullar har ju stigit i värde. Din med kanske.
                lycka till nu.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Antar att du tar dina rullar från eBay? Aldrig sett en begagnad TE DC gå för de priserna i Sverige. Eller Japan. Då conquest DC. Inte i det skicket. På eBay finns många lycksökare. Frågan är om de någonsin får de sålda. Tydligen en som fick. Som jag sa. Följt dessa rullar sen de gick att köpa nya. Inte helt ovanliga på både blocket och tradera. I ditt skick har de tidigare gått för mellan 1100-1600
                  Så nej. Inte taget i luften. Men dina rull affärer är sannerligen en glädjekälla här på forumet. Varför inte testa lägga ut den på tradera och låta marknaden bestämma vad den är värd?
                  många rullar har ju stigit i värde. Din med kanske.
                  lycka till nu.
                  Gör inte bort dig nu. Mina rullar kommer från den Japanska marknaden. Och du som vet allt, vad skiljer Conquesten mot TE, förutom att TE är gjord för den Amerikanska marknaden ?? Sluta snacka skit istället...
                  Du tror du är sååååå jävla kunnig och duktig. Nä, kom tillbaka till verkligheten där vi andra lever.
                  1100-1600:- ??? Det va det dummaste jag hört, öppna en Conquest och en TE. Kom sen och säg till mig varför dom skall ha olika priser!!
                  Nä, jag lägger ner nu. Orkar inte med präktiga människor som vet och kan allt.
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                    Gör inte bort dig nu. Mina rullar kommer från den Japanska marknaden. Och du som vet allt, vad skiljer Conquesten mot TE, förutom att TE är gjord för den Amerikanska marknaden ?? Sluta snacka skit istället...
                    Du tror du är sååååå jävla kunnig och duktig. Nä, kom tillbaka till verkligheten där vi andra lever.
                    1100-1600:- ??? Det va det dummaste jag hört, öppna en Conquest och en TE. Kom sen och säg till mig varför dom skall ha olika priser!!
                    Nä, jag lägger ner nu. Orkar inte med präktiga människor som vet och kan allt.
                    Ta det lugnt Classe. Vi diskuterar värdet på rullar. Samtidigt är det lite små kul att det äntligen hettar till lite på forumet. Det måste du väl hålla med om?

                    Kommentera


                    • #20
                      Vad som är ”rätt pris” avgör marknaden, när köpare och säljare kommer överens blir det affär - allt annat är planekonomi och det har hittills aldrig funkat någonstans. Bästa sättet att få ”rätt pris” är att sälja på auktion med 1:- i utrop utan reservationspris, det klart att det någon enstaka gång kan falla igenom för att någon som tänkte bjuda i slutsekunderna fick förhinder men i snitt ger detta klart bäst betalt. Inom andra (samlar)områden där jag köpt/sålt har det alltid funnits säljare med den motsatta strategin, skyhögt fast pris och sedan vänta i åratal innan någon slår till om det öht händer. Man kan till och med misstänka att dessa säljare genomför skenaffärer ibland för att kunna lägga till guldkantade omdömen om sig själva. Knappast ett vinnande koncept då det drar kostnader till auktionsföretaget och skadar det egna varumärket för de som följer aktiviteterna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 549 svar
                      229 430 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Arbetar...
                      X