Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa/sälja begagnad fiskeutrustning, priser, skick, förväntningar, "skambud" mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Det hettar till...

    Diskussionen blir hemskt intressant när den innefattar ovanliga pjäser likt både Zillion CC samt felvevade eller lustigt färgsatta 25or.
    Vad är dessa rullar värda egentligen, vad är ett vettigt potentiellt startpris och vad är ett skäligt bud respektive ett skambud?
    Det finns intressanta och avgörande skillnader mellan dessa två välgjorda modellserier.

    Äldre Daiwor råkar jag vara rätt insatt i, just Zillion CC har jag själv funderat på i olika omgångar. Främst när den såldes ny men även nu senaste åren.
    De riktigt fina exemplar jag sett av modellen hade jag fått hem i mycket fint begagnat skick med kartong för cirka 2 000 kronor.
    Jag hade själv bjudit exakt samma summa för ett exemplar i Sverige i motsvarande skick. Rullar med lite bruksspår och utan tillbehör är ofta billigare i Japan,
    skulle jag importera hade jag fått ge 13-1600 kronor. Hade dock inte köpt en sådan rulle för motsvarande pris vare sig från utlandet eller här hemma om inte ägaren varit någon jag vet har riktigt bra koll på Daiwa då fel på dessa kan förvärras rejält om någon ovan skruvare är inne och härjar.
    Jag tror däremot att någon ändå kunnat ge en hyfsad slant för en CC i egenskap av "gäddrulle", särskilt när veven sitter på vänster sida. Den skulle dock möjligen kunna överraska, räcker med att två personer vill ha tillräckligt illa för att en budgivning på exempelvis Tradera ska dra iväg...
    Det ska dock sägas att äldre japanrullar i allmänhet och Daiwor i synnerhet generellt är stendöda som begagnatobjekt i Sverige.

    2500C har jag ägt ett gäng själv, byggt ihop några nya från delar, "trimmat" och dylikt.
    Dessa rullar betingar ju vansinniga priser jag själv aldrig någonsin hade valt att betala. Tycker inte plattformen är särskilt bra till mitt fiske men inser samtidigt att tvärtemot Daiwan nämnd ovan finns det ett stort samlarintresse för dessa.
    Det må vara så att en Zillion CC i perfekt skick med kartong inte är så hemskt mycket vanligare än vissa 2500-varianter men prismässigt spelar det ingen roll, lika lite som det spelar roll att jag anser Zillion vara en betydligt bättre rulle.
    Tyvärr finns väldigt få som uppskattar det faktum att en gammal Zillion är värd att köpa enbart av anledningen att en så högkvalitativ rulle troligen aldrig kommer tillverkas av Daiwa i framtiden, därför blir värdet endast baserat på brukspotential och skick. I Sverige är priserna ofta lägre än på andra marknader och jag skulle bli förvånad om en riktigt fin CC ens nådde över 2 000 på Tradera men det är naturligtvis en ren gissning.
    Jag har mångårig erfarenhet då jag både sålt och köpt mängder av japanska rullar här hemma sedan snart 20 år tillbaka, vissa för förvånansvärt låga och andra för förvånansvärt höga priser.

    Kommentera


    • #32
      Oj! Varit ifrån här en tid, damer har lockat mer än fiske..
      Har chipsen åkt fram än?? Denna tråden kan bli episk..

      Kommentera


      • #33
        Det har legat ute en Ambassadeur Record 41 i vad som ser ut att vara riktigt bra skick på Tradera i omgångar.
        Först för 3 000 kronor, nu kan man få den för 2300 kronor och Köp Nu-pris.
        Ska bli intressant att följa, en modell som inte tillverkas längre och något liknande kanske inte kommer tillverkas i framtiden. Ingen kartong vad det verkar vilket naturligtvis är en nackdel gällande en rulle som kan bli riktigt svår att hitta i fint skick inom några få år.

        3 000 tycker jag personligen känns som ett överpris, ner mot 2 000 kan nog tvärtom vara ett bra pris med tanke på förutsättningarna.

        För övrigt en del galna rullar på samma sida, bland annat den rara fågel 2601C Elite. Felvevares dröm uppenbarligen.
        Men även en sliten Pro Max 3600 som dragit iväg över 500, det trodde man verkligen inte för 5-6 år sedan, intressant!

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Det har legat ute en Ambassadeur Record 41 i vad som ser ut att vara riktigt bra skick på Tradera i omgångar.
          Först för 3 000 kronor, nu kan man få den för 2300 kronor och Köp Nu-pris.
          Ska bli intressant att följa, en modell som inte tillverkas längre och något liknande kanske inte kommer tillverkas i framtiden. Ingen kartong vad det verkar vilket naturligtvis är en nackdel gällande en rulle som kan bli riktigt svår att hitta i fint skick inom några få år.

          3 000 tycker jag personligen känns som ett överpris, ner mot 2 000 kan nog tvärtom vara ett bra pris med tanke på förutsättningarna.

          För övrigt en del galna rullar på samma sida, bland annat den rara fågel 2601C Elite. Felvevares dröm uppenbarligen.
          Men även en sliten Pro Max 3600 som dragit iväg över 500, det trodde man verkligen inte för 5-6 år sedan, intressant!
          Jo väldigt intressant och kul följa vissa aktioner på bl a Tradera.
          Chilimannens väldigt sällsynta guldrulle är nu prissänkt och börjar på 9500 sek.

          Väntar med spänning när första budet kommer, han är ihärdig och envis i alla fall. Ett antal gånger den legat ute nu, fast en tjurig och envis fiskare utan verklighetsförankring kanske han är!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 496 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 833 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 656 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 666 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 549 svar
          229 434 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Retroräven  
          Arbetar...
          X