Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med?

    Som nyfiken på fysiken funderade jag lite över balans i spön och landade i att jag gärna skulle vilja veta hur långt framför rullfotens centrum ett spös tyngdpunkt ligger utan rulle monterad.

    Bakgrund/frågeställning:
    Varför känns mitt kraftigaste abborrjiggspö (8 fot) i det närmaste viktlöst när jag fiskar trots att det väger 3g mer än mitt gäddspö?

    Hypotes:
    Tyngdpunkten ligger längre bak.

    Kontroll av hypotes:
    Tyngdpunkten på jiggspöt ligger 13,5cm framför centrum av rullfoten.
    Tyngdpunkten på gäddspöt ligger 24cm framför centrum av rullfoten.

    Hänger man på en 200g rulle på jiggspöt så hamnar totala tyngdpunkten på setet 5-6 cm framför centrum av rullfoten.

    Hänger man på gäddhaspeln (275g) på gäddspöt hamnar totala tyngdpunken på setet ca 9cm framför centrum av rullfoten.

    Gäddspöt som av naturliga skäl har kralligare topp känns alltså mer framtungt och totalt sett tyngre vilket det även är då en något tyngre rulle används för att balansera spöt.

    Ide:
    Skulle inte spöts tyngdpunkt kunna anges tillsammans med spöts vikt i spöts specifikationer?



    Som jämförelse har jag ett 6fot resespö med tyngdpunkten 24,5cm framför rullfotens centrum. Hur tung rulle behövs för att flytta bak tyngdpunkten tillräckligt (till 6 cm framför centrum av rullfoten)? Tips: spöt väger 120g och man räknar massorna gånger avståndet till tyngdpunken för att beräkna rullens vikt.

    Senast ändrad av Kulfisk; 2021-01-02, 20:18.

  • #2
    Den gång du kan använda rullens vikt för att balansera behöver du hålla framför rullfoten för att det ska ge nämnvärd effekt. Annars ligger ju vikten från rullen i handen om du har typ två fingrar bakom och framför rullfoten. Tycker själv att det känns skumt att hålla hela handen framför rullfoten så för egen del gör rullens vikt lite skillnad. Sen gör ju lättare rulle att totalvikt på kitet minskar vilket är trevligt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Den gång du kan använda rullens vikt för att balansera behöver du hålla framför rullfoten för att det ska ge nämnvärd effekt. Annars ligger ju vikten från rullen i handen om du har typ två fingrar bakom och framför rullfoten. Tycker själv att det känns skumt att hålla hela handen framför rullfoten så för egen del gör rullens vikt lite skillnad. Sen gör ju lättare rulle att totalvikt på kitet minskar vilket är trevligt.
      Håller med helt. Tre fingrar framför rullen känns som absoluta gränsen för mig. Kanske får jag omvärdera det när jag skaffar 11-13-fots-spö. Det är dock väldigt spännande att tillverkaren av abborrspöt vågat lägga lite extra vikt bakom rullfästet och skriva en relativt hög vikt i spöts spec.

      Kommentera


      • #4
        Ja 1-3 fingrar framför är nog normalt för de flesta, hela handen framför kommer aldrig på fråga för mig, blir helt galet bl a när man ska plocka upp linan och vinkeln mot lintrissan då.

        Tror inte spötillverkare vill ange balanspunkten, kräver lite mer och säger "för mycket " dvs då riskerar de att vi väljer bort vissa spön...

        Som sagts här och på annat håll så torde balansering genom tung rulle vara sämre än att vikta spöbutten, i det senare fallet så hamnar ju vikten där den gör mest nytta, dvs så långt bort från balanspunkten som möjligt, åt rätt håll sas.
        Senast ändrad av anteman; 2021-01-02, 21:23.

        Kommentera


        • #5
          Shimano hade förr spöserier där det gick att byta vikter i butten på spöt. Smart och sedan länge borta vad jag vet.,.
          Senast ändrad av harlequine; 2021-01-02, 23:15.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Shimano hade för spöserier för det gick att byta vikter i butten på spöt. Smart och sedan länge borta vad jag vet.,.
            https://www.beten.nu/se/art/shimano-...vikt-small.php



            Har ett nyare beastmaster men ser inte ut att gå att skruva loss ändbutten. Måste ha gått på äldre modeller.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

              https://www.beten.nu/se/art/shimano-...vikt-small.php



              Har ett nyare beastmaster men ser inte ut att gå att skruva loss ändbutten. Måste ha gått på äldre modeller.
              Westin hade väl det på vissa spön också?
              Försvann det för att ingen ville ha det?
              För att det ökar tabellvikten på spöt?
              För att man ska kunna införa det igen som något nytt?

              Kommentera


              • #8
                Balansering av spön är nog ganska ovanligt och sällan efterfrågat i Sverige och därmed finns få spön med anpassade möjigheter därtill... Förefaller vanligare på kontinenten och USA. Jag upplever att vi i Sverige mer jagar gram, dvs lätta spön/rullar, har delvis själv gått i den "fällan" men kollar gärna balansen på spön jag vill köpa om det går.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har också jagat gram (och kullager) men nu är det någon annan mer diffus vill-ha-faktor. Favoritspöt är ju inte det lättaste eller dyraste utan det jag väljer att fiska med. Samma gäller i kombination med rätt rulle.

                  Kommentera


                  • #10
                    De Shimano spön jag kommer att tänka på med balansvikt i butten fanns typ runt -90-millennieskiftet och då var ju inte vikthetsen igång utan det har ju skett på senare år. Nu med strippade bakhandtag som blivit kortare för varje år blir spöna framtunga men det är ju vad alla vill ha så det är vad som säljer...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 868 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X