Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    De Shimano spön jag kommer att tänka på med balansvikt i butten fanns typ runt -90-millennieskiftet och då var ju inte vikthetsen igång utan det har ju skett på senare år. Nu med strippade bakhandtag som blivit kortare för varje år blir spöna framtunga men det är ju vad alla vill ha så det är vad som säljer...
    Ja, det är väl så att det som säljer bra blir det som produceras och marknadsförs...

    ... och ibland säljer det som produceras och marknadsförs bra.

    I båda fallen låg vikt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

      Håller med helt. Tre fingrar framför rullen känns som absoluta gränsen för mig. Kanske får jag omvärdera det när jag skaffar 11-13-fots-spö. Det är dock väldigt spännande att tillverkaren av abborrspöt vågat lägga lite extra vikt bakom rullfästet och skriva en relativt hög vikt i spöts spec.
      Håller ofta hela handen framför rullen, just för att balansen blir perfekt så, speciellt på långa spön. För mig blir rullens hela vikt en balansfaktor. Det är också där jag följdaktligen vill ha ett bra utformat grepp, vilket massor med tillverkare idag väljer bort, säkerligen för att kunna spara gram på specen. De sätter däremot på rejäla grepp på andra sidan rullfoten, att hålla hela handen bakom rullfoten eller åtminstone mer än två fingar är för mig obegripligt hur folk kan fiska så, åtminstone när det gäller haspel. För varje centimeter man flyttar handen ner mot spöbutten får man mer obalans och onödig vikt på handleden som tar bort känsla. Jag varierar ibland greppet och håller lillfingret bakom rullfoten, det beror lite på vilken teknik och beten som används, det är också så jag plockar upp linan. Jag var tvungen att kolla själv hur jag gör nu när jag plockar upp linan efter att ha hållt hela handen framför rullfoten och det sker supernaturligt då jag viker över bygeln så stöder ju vevhanden/bygelhanden hela spöt och greppet kan justeras utan att man ens tänker på det.

      Sen en annan sak som gör att ett grepp framför rullfoten känns naturlig, för mig, är att om jag håller spöt i höger hand, så måste jag ju flytta vänster hand tvärs över kroppen till motsatt sida (höger sida) , då hamnar ju vänster hand (vevhanden) bakom spöhanden (höger hand) helt naturligt.

      Kommentera


      • #13
        Lika obegripligt för mig är att hålla hela handen framför rullfoten vid haspelfiske. Själv har jag 1-2 fingrar framför (beroende på rullens storlek m.m.).

        Jag har försökt med hela handen framför och det är för mig helt oergonomiskt och spöet wobblar vid invevning och framför allt när man drillar fisk. Med andra ord blir allt obalanserat.

        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          Mitt primära öringspö, Favorite Cobalt.

          Click image for larger version  Name:	cobalt.JPG Views:	0 Size:	142.6 KB ID:	2568188

          Mitt primära aborrspö, Favorite Creed.

          Click image for larger version  Name:	creed.JPG Views:	0 Size:	93.7 KB ID:	2568189


          Helt optimala grepp på båda i mitt tycke. På båda kan jag hålla med optimal balanspunkt och med pekfingret mot klingan så man känner minsta touch.

          Spön med avsaknad av grepp framför rullen är helt obegripliga för mig som vissa ABU t ex (Venerate??) . Skulle aldrig välja ett sånt spö.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

            Håller ofta hela handen framför rullen, just för att balansen blir perfekt så, speciellt på långa spön. För mig blir rullens hela vikt en balansfaktor. Det är också där jag följdaktligen vill ha ett bra utformat grepp, vilket massor med tillverkare idag väljer bort, säkerligen för att kunna spara gram på specen. De sätter däremot på rejäla grepp på andra sidan rullfoten, att hålla hela handen bakom rullfoten eller åtminstone mer än två fingar är för mig obegripligt hur folk kan fiska så, åtminstone när det gäller haspel. För varje centimeter man flyttar handen ner mot spöbutten får man mer obalans och onödig vikt på handleden som tar bort känsla. Jag varierar ibland greppet och håller lillfingret bakom rullfoten, det beror lite på vilken teknik och beten som används, det är också så jag plockar upp linan. Jag var tvungen att kolla själv hur jag gör nu när jag plockar upp linan efter att ha hållt hela handen framför rullfoten och det sker supernaturligt då jag viker över bygeln så stöder ju vevhanden/bygelhanden hela spöt och greppet kan justeras utan att man ens tänker på det.

            Sen en annan sak som gör att ett grepp framför rullfoten känns naturlig, för mig, är att om jag håller spöt i höger hand, så måste jag ju flytta vänster hand tvärs över kroppen till motsatt sida (höger sida) , då hamnar ju vänster hand (vevhanden) bakom spöhanden (höger hand) helt naturligt.
            Intressanta tankar. Jag ska testa om det blir lite mer fiske med långa spön i år. Jag har aldrig tänkt på det där med att vänsterhanden naturligt hamnar lite bakom. Det finns säkert en massa sådana saker som påverkar hur man bäst gillar att hålla i utrustningen för att få känsla, kontroll avlastning av handleder...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
              Mitt primära öringspö, Favorite Cobalt.

              Click image for larger version Name:	cobalt.JPG Views:	0 Size:	142.6 KB ID:	2568188

              Mitt primära aborrspö, Favorite Creed.

              Click image for larger version Name:	creed.JPG Views:	0 Size:	93.7 KB ID:	2568189


              Helt optimala grepp på båda i mitt tycke. På båda kan jag hålla med optimal balanspunkt och med pekfingret mot klingan så man känner minsta touch.

              Spön med avsaknad av grepp framför rullen är helt obegripliga för mig som vissa ABU t ex (Venerate??) . Skulle aldrig välja ett sånt spö.
              Dina spön ser ju dessutom ut att ha kork/foam nära rullfoten. Det är väldigt bra.

              Jag fick faktiskt frågan av min åttaåring idag - ”Varför sitter det kork bakom rullfoten? När håller man där?”

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                Intressanta tankar. Jag ska testa om det blir lite mer fiske med långa spön i år. Jag har aldrig tänkt på det där med att vänsterhanden naturligt hamnar lite bakom. Det finns säkert en massa sådana saker som påverkar hur man bäst gillar att hålla i utrustningen för att få känsla, kontroll avlastning av handleder...
                Om man applicerar tankarna på fiske med multirullar, även om tråden specifikt handlade om haspel, så kolla på muskiefiske. De fiskar ofta med spön på 9' - 9'6"
                Lycka till att hitta ett sånt spö utan ett rejält grepp framför rullen. Långa spön som blir framtunga, tunga beten.... De håller väldigt ofta hela handen över det främre greppet för att det blir för tungt på något annat sätt. Man ser en hel del "profiler" som ofta fiskar så även i vårt svenska gäddfiske. Jan O, Mikko S, Söder Henke... m fl ser man ofta med hela handen framför rullen.

                Samma principer gäller ju även om längerna, vikterna och krafterna minskar... ändå samma bakomliggande fysiska lagar som råder. Ofta är det skönare att fiska med en tyngre rulle än en superlätt, just för att den agerar motvikt och flyttar balanspunkten närmare rullfästet.

                Ju större krafterna blir, desto mer blir det svårt att ignorera fysiska principer. Visst fiskar man UL blir det inte märkbart ändå så då kan man väl lika gärna hålla i spöbutten liksom...

                Kommentera


                • #18
                  Jag tycker att spöt vobblar om hela handen är framför rullfoten vilket andra varit inne på. Gällande multirulle håller jag alltid framför rullen på främre greppet med tyngre spön vilket passar mig med små händer som inte kan palma rullen. Vid haspel har jag ofta funderat på hur dåligt design på rullfästet är överlag. Har skrivit om det tidigare i tråden för haspel entusiaster att vem vill hålla i kall plast eller metall vilket de flesta spöna har då det gäller haspelspön...

                  Kommentera


                  • #19
                    Här är ett vettigt grepp!
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                      Jag tycker att spöt vobblar om hela handen är framför rullfoten vilket andra varit inne på. Gällande multirulle håller jag alltid framför rullen på främre greppet med tyngre spön vilket passar mig med små händer som inte kan palma rullen. Vid haspel har jag ofta funderat på hur dåligt design på rullfästet är överlag. Har skrivit om det tidigare i tråden för haspel entusiaster att vem vill hålla i kall plast eller metall vilket de flesta spöna har då det gäller haspelspön...
                      Jag tänkte på det där... och kom på att jag omedvetet gör såhär om jag behöver lite extra sidledstabilitet, smyg handen tillbaka mot rullfoten så ätt lillfingret kryper upp på själva rullfoten. Det lilla stödet/greppet som lillfingret ger är all sidledsstabilitet som behövs. Testa det nästa gång.

                      Var ute och en stund nyss bara för att analysera detta lite. Kom på att att jag inte primärt fiskar med hela handen framför, även om jag skulle säga att jag gör det ofta. Primärt fiskar jag med lillfingret bakom, nu var det abborrspöt jag hade. Dock vid vissa tekniker där balanspunkten är extra viktig för känslan, och/eller där jag vill hålla spötoppen högt, som drop-shot, då flyttar jag gärna fram hela handen framför rullfoten, gärna med det lilla lillfingertricket jag beskrev.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 128 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X