Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Som nyfiken på fysiken funderade jag lite över balans i spön och landade i att jag gärna skulle vilja veta hur långt framför rullfotens centrum ett spös tyngdpunkt ligger utan rulle monterad.

    Bakgrund/frågeställning:
    Varför känns mitt kraftigaste abborrjiggspö (8 fot) i det närmaste viktlöst när jag fiskar trots att det väger 3g mer än mitt gäddspö?

    Hypotes:
    Tyngdpunkten ligger längre bak.

    Kontroll av hypotes:
    Tyngdpunkten på jiggspöt ligger 13,5cm framför centrum av rullfoten.
    Tyngdpunkten på gäddspöt ligger 24cm framför centrum av rullfoten.

    Hänger man på en 200g rulle på jiggspöt så hamnar totala tyngdpunkten på setet 5-6 cm framför centrum av rullfoten.

    Hänger man på gäddhaspeln (275g) på gäddspöt hamnar totala tyngdpunken på setet ca 9cm framför centrum av rullfoten.

    Gäddspöt som av naturliga skäl har kralligare topp känns alltså mer framtungt och totalt sett tyngre vilket det även är då en något tyngre rulle används för att balansera spöt.

    Ide:
    Skulle inte spöts tyngdpunkt kunna anges tillsammans med spöts vikt i spöts specifikationer?



    Som jämförelse har jag ett 6fot resespö med tyngdpunkten 24,5cm framför rullfotens centrum. Hur tung rulle behövs för att flytta bak tyngdpunkten tillräckligt (till 6 cm framför centrum av rullfoten)? Tips: spöt väger 120g och man räknar massorna gånger avståndet till tyngdpunken för att beräkna rullens vikt.
    ------------------------------------------------------

    Hej Kulfisk och Gott Nytt År!

    Vid jigfiske efter Abborre använder jag oftast något av mina 7-fots Berkley eller Daiwa haspelspön i kombination med en Mitchell haspelrulle. Nu har jag dessvärre inte lyckats fånga någon Abborre över 1,8 kilo på något av mina haspelspön...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2021-01-03, 17:11.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

      Dina spön ser ju dessutom ut att ha kork/foam nära rullfoten. Det är väldigt bra.

      Jag fick faktiskt frågan av min åttaåring idag - ”Varför sitter det kork bakom rullfoten? När håller man där?”
      -----------------------------------------------

      Hej Kulfisk;

      Korkhandtag är ofta varmare att hålla i än gummihandtag speciellt när det är kallt och blött väder...

      När man ska kasta långt håller man ofta den ena handen framför rullen och den andra handen långt ner på det bakre spöhandtaget....

      Min son John Fredrik på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm .. var en riktigt duktig fiskare i samma ålder som din son är idag...

      Old Firehand
      Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2021-01-03, 17:55.

      Kommentera


      • #23
        Intressant ämne. Har själv funderar i många år över ergonomin på spön med en massa plastgängor precis framför eller bakom rullfoten (grepp under intag ej kast avses och främst haspel jag talar om här men gäller även multi). Fast jag har några sådana... där vettigare alternativ saknats...

        Bra fråga som din son ställer Kulfisk, har själv funderat och det lurar faktiskt många amatörer och skådespelare (!) - har ni sett hur de senare oftast håller hela spöt bakom rullen när de vevar in beten i filmer!? Frilagda gängor har nog mkt med kostnad å tradition att göra, sällan ergonomisk tanke bakom...

        Gunkispöt ovan har ett fint rullfäste för haspel, öven detta är bekvämare än många andra om man vanligen håller typ två-tre fingrar framför under invevningen.
        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201030-234647_Chrome.jpg Views:	0 Size:	177,8 KB ID:	2568223

        Längre, tyngre multispön för gädda får gärna ha ett långt främre handtag för avlastning och variation samt mindre "rulllstänk" på handen under invevning när det är kallt. I övrigt håller jag annars multispöt med ett rullgrepp vid intagning.
        Bifogade filer
        Senast ändrad av anteman; 2021-01-03, 19:05.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Intressant ämne. Har själv funderar i många år över ergonomin0 på spön med en massa plastgängor precis framför eller bakom rullfoten (främst haspel jag talar om här men gäller även multi). Fast jag har några... där vettigare alternativ saknats...

          Bra fråga som din son ställer Kulfisk, har själv funderat och det lurar faktiskt många amatörer och skådespelare (!) - har ni sett hur de senare oftast håller hela spöt bakom rullen när de vevar in beten!?
          Gunkispöt ovan har ett fint rullfäste för haspel, öven detta är bekvämare än många andra om man vanligen håller typ två-tre fingrar framför under invevningen.
          Click image for larger version

Name:	Screenshot_20201030-234647_Chrome.jpg
Views:	125
Size:	177,8 KB
ID:	2568223
          Men det är ju fortfarande plast som det ska hållas i vilket är snorkallt. Det skrivs ofta att dessa strippade rullfästen är för ökad känsla så minsta pill på betet ska märkas. Då jag fiskar hö, gös, gädda eller abborre har jag aldrig missat dessa ”pill” även när det varit ostrippat rullfäste. Kanske är det bara jag som missar poängen med att ha klingkontakt med fingrarna...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            ------------------------------------------------------

            Hej Kulfisk och Gott Nytt År!

            Vid jigfiske efter Abborre använder jag oftast något av mina 7-fots Berkley eller Daiwa haspelspön i kombination med en Mitchell haspelrulle. Nu har jag dessvärre inte lyckats fånga någon Abborre över 1,8 kilo på något av mina haspelspön...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Gott nytt år Leif?
            Jag får också då och då abborrar på 1,8 på mitt 7 fots Daiwa. Problemet är bara att mina är ”hg” istället för ”kg”. Har du några bra tips på hur jag kan lyckas byta ”hg” till ”kg”?

            Vi brukar läsa dina gäddfisketips? De är grymt bra? Det skulle vara väldigt kul med motsvarande abborrtips.

            Hälsningar Kulfisk



            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              Om man applicerar tankarna på fiske med multirullar, även om tråden specifikt handlade om haspel, så kolla på muskiefiske. De fiskar ofta med spön på 9' - 9'6"
              Lycka till att hitta ett sånt spö utan ett rejält grepp framför rullen. Långa spön som blir framtunga, tunga beten.... De håller väldigt ofta hela handen över det främre greppet för att det blir för tungt på något annat sätt. Man ser en hel del "profiler" som ofta fiskar så även i vårt svenska gäddfiske. Jan O, Mikko S, Söder Henke... m fl ser man ofta med hela handen framför rullen.
              Muskiefiskare har också som vana att sticka ner spöt i sjön och veva runt. Då blir det en aning framtungt..

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

                Men det är ju fortfarande plast som det ska hållas i vilket är snorkallt. Det skrivs ofta att dessa strippade rullfästen är för ökad känsla så minsta pill på betet ska märkas. Då jag fiskar hö, gös, gädda eller abborre har jag aldrig missat dessa ”pill” även när det varit ostrippat rullfäste. Kanske är det bara jag som missar poängen med att ha klingkontakt med fingrarna...
                Förvisso men formad plast/grafit är märkbart bättre än gängor och/eller metall, en fiskevante med klippt/slitsat pekfinger och tumme löser den biffen iaf för mig när jag fiskar mitt Villain haspel i kyla eller med detta
                Click image for larger version  Name:	privlacove-pruty--187-129241l.jpg Views:	0 Size:	43,9 KB ID:	2568243

                Fast lite fler kork/EVA lösningar a' la Gunki skulle inte skada...
                Senast ändrad av anteman; 2021-01-03, 19:51.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  -----------------------------------------------

                  Hej Kulfisk;

                  Korkhandtag är ofta varmare att hålla i än gummihandtag speciellt när det är kallt och blött väder...

                  När man ska kasta långt håller man ofta den ena handen framför rullen och den andra handen långt ner på det bakre spöhandtaget....

                  Min son John Fredrik på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm .. var en riktigt duktig fiskare i samma ålder som din son är idag...

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Jag har sett en del som håller som du nämner och dom trycker linan mot korkhandtaget med pekfingret, tyckte det såg lite underligt ut att trycka linan mot handtaget men det verkar funger för dom kastar långt

                  Kommentera


                  • #29
                    På många spön till mete skruvas rullen fast med övre spöhandraget. Med ”rätt” rulle finns inga gängor synliga.

                    Men visst, den delen de flesta håller i är ju inte direkt snäll mot händerna. En lösning kan vara tejp som man använder på handtaget till tennisracket.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-01-04, 11:04.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #30
                      St Croix Avid har ganska sköna handtag. Men där kan det tyckas lite skumt att ha kork under rullfoten. Det är inget jag själv stör mig på men jag har läst synpunkter om det.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 549 svar
                      229 417 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Arbetar...
                      X