Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngdpunkt för haspelspön - en parameter att räkna med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    När det gäller korkdelen bakom rullfästet upptäckte jag en nytta med den i morse när jag testade mitt gäddhaspelspö. Om man vid invevning avlastar höger handled genom att lägga spöhandtaget under och längs med höger underarm så ligger in liten del av högerhanden/handleden emot spöt precis bakom rullfästet. M.a.o. kan några cm med varmt mtrl precis bakom rullfästet göra nytta, men inte som handtag.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

      Jag har sett en del som håller som du nämner och dom trycker linan mot korkhandtaget med pekfingret, tyckte det såg lite underligt ut att trycka linan mot handtaget men det verkar fungera för de kastar långt
      ------------------------------------------------------------

      Hej Jörgen;

      Vid kast med haspelrulle frikopplar jag rullen genom att fälla över bygeln. Samtidigt som jag håller spöt färdigt för kast vilar linan av betets tyngd mot pekfingret under spöt framför haspelrullen....

      Gott Nytt Fiskeår!

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #33
        Tråden har gått i från spöbalans till rullfästen, handtag, grepp och nu till... tja...?

        Nog kan man iaf säga att så längre vi köper det som finns utan invändningar så kommer spön med bättre balans/möjlighet till balansering och bättre rullfästen/-grepp knappast komma av sig själv...

        Jag har faktiskt under åren returnerat ett par spön som var alltför topptunga och därför köper jag heller inga 9 fotare till tyngre gäddfiske, de är rejält topptunga alla jag känt på...

        Håller ni f ö linan mot spöt/handtaget med pekfingret precis ovan linföraren (som jag gärna centrerar mot spöt) när ni kastar eller håller av någon anledning linan med fingret enbart i luften s a s?
        Senast ändrad av anteman; 2021-01-04, 21:34.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Tråden har gått i från spöbalans till rullfästen, handtag, grepp och nu till... tja...?

          Nog kan man iaf säga att så längre vi köper det som finns utan invändningar så kommer spön med bättre balans/möjlighet till balansering och bättre rullfästen/-grepp knappast komma av sig själv...

          Jag har faktiskt under åren returnerat ett par spön som var alltför topptunga och därför köper jag heller inga 9 fotare till tyngre gäddfiske, de är rejält topptunga alla jag känt på...

          Håller ni f ö linan mot spöt/handtaget med pekfingret precis ovan linföraren (som jag gärna centrerar mot spöt) när ni kastar eller håller av någon anledning linan med fingret enbart i luften s a s?
          Håller linan med bara fingret och trycker vanligtvis inte linan mot greppet. Gällande balansen håller jag med om att spön över 8 fot har en tendens att oftare vara framtunga. Till exempel har spön jag kikat på för hö ofta haft samma längd på bakhandtag på 8 och 9 fotarna i samma serie...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

            Håller linan med bara fingret och trycker vanligtvis inte linan mot greppet. Gällande balansen håller jag med om att spön över 8 fot har en tendens att oftare vara framtunga. Till exempel har spön jag kikat på för hö ofta haft samma längd på bakhandtag på 8 och 9 fotarna i samma serie...
            Jag håller också bara linan med fingret. Lintrissan på bygeln är i princip alltid närmast spöt när jag fäller.

            Mitt gäddhaspelspö är 7 fot och 7 tum långt. Jag tycker att det är en väldigt smidig längd när jag fiskar från båt. Det känns egentligen inte heller framtungt trots att tyngdpunkten är ett par cm onödigt långt fram. När väl gäddan hugger hade jag gärna haft en fot längre spö. Även om det bara är ett 20-75g spö så är det inte mycket som flexar mjukt och fint när man har gäddan på kort stum lina. Jag drömde en gång om ett spö som var 7 fot och 7 tum långt (med perfekt balans) när man kastade men som blixtsnabbt förlängdes till typ 9 fot vid hugg.

            Kommentera


            • #36
              Tänker även att fiskemetod kommer spela in hur mycket balans påverkar. Jag har i princip alltid spötoppen mot vattnet och då är ett framtungt spö inte lika tröttsamt att fiska med. Om jag istället skulle köra till exempel dropshot och peka spötoppen snett uppåt blir framtunga spön vidriga att fiska med. Så ju mer fiskaren vill ”trixa” med spöt desto större krav på bra balans för att inte fisket ska bli outhärdligt.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 497 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 833 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 659 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 669 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 550 svar
              229 652 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Tylön
              av Tylön
               
              Arbetar...
              X