Vilken är er bästa metod för bäcköring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är er bästa metod för bäcköring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken är er bästa metod för bäcköring?

    Hej!

    Sitter och planerar bäcköringsfisket med kastspö.

    Hur gör ni, har ni utvecklat någon egen metod kanske?
    Funkar räka om man vill meta?

    VIka ytbeten/ytdrag använder ni?

    Hur kastar ni iväg en fluga smidigast med kastspö i en mindre bäck? (vanlig bombarda är inte helt idealt antar jag)
    Senast ändrad av Veronni; 2021-04-09, 03:26.

  • #2
    Liten spinnare. Brukar bli en del glitter i träd och stockar så såna där multipack med spinnare på billiga butiker duger gott.

    Vi är några som fiskar i den större bäck som finns här. Dom flesta är ute efter gäddorna. Men vi kör spinnare till dom också. Ibland är det dock långa strömmar att passera och det är svårt att inte stanna och dra nåt kast.

    Till fluga hade jag nog valt ett riktigt flugspö eller 5 meters metspö.

    Kommentera


    • #3
      Jösses bäcköringsfiske är kontraster det , dom ställen som innehåller bäcköring här är Max 1,5-2 meter breda o dom man får upp Max typ 150-200 gram bara kört mask här på grund av det men ska bli spännande och se vad folk använder
      vart går gränsen bäcköring/öring ?

      Kommentera


      • #4
        min smidigaste metod för bäcköring har aldrig varit med kastspö, så om det måste vara med just kastspö så får nog resten av mitt inlägg ses som offtopic... (*insert passande smiley)

        tycker helt ärligt att vanligt toppknutet metspö alltid varit helt klart bäst för bäcköringen!
        egentligen helst såna gamla klassiska bambuspön (finns såna å köpa ännu? isf var då?) som man kan skruva loss sektioner från å lätt anpassa längd på allt eftersom kraven ändras för de olika sträckorna i den tilltänkta bäcken.

        men sist (nåra år sen nu) jag fiskade bäcköring körde jag med tenkara-spö (som jag nu när jag tänker efter inte längre har en aning om var jag har liggandes???) vilket jag oxå tyckte funkade ypperligt.

        tycker små maskar eller fluga (både torr och våtflugor/nymfer) är det som för mig funkat bäst, bitar av räka funkar säkert det med men det har jag nog aldrig testat.

        sen, inte för att vara löjlig, men smygandet gör sjukt stor skillnad!!! i alla fall i mina ögon(öron???).
        i min erfarenhet så har det verkligen varit som natt och dag om man råkat vara klumpig eller smugit bra, därav oxå gärna ett långt toppknutet spö så kan man få ut kroken dit man vill utan att komma allt för nära bäcken när det krävs.
        tänk på att det i många bäckar finns väldigt många bra ståndplatser för en liten bäcköring, så att försöka fundera ut var ev ståndplatser kan tänkas vara och antingen försöka se rörelse där eller tro på och fiska av de man tror mest på är A och O, även där viktigt att tänka på är ju att många gånger kan ståndplatserna utgöras av något väldigt nära kanten på bäcken, därav smygandet etc...

        alltid sjukt skoj me bäcköring! mysigare fiske får man leta efter!!!

        mvh/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Håller med Gädd-jos.
          Old school är bäcköringfiske är mete med toppknuten lina, smygandes en sommarkväll med ett aggressivt knottmoln runt sig, syvt bambuspö och maskburk i fickan. Bäcken är max två meter bred och mycket vegetation runt om. Sjukt svårt, och roligt. Smyga som den siste mohikanen och leta ståndplatserna. Doppa i kroken uppströms och låta den driva mot platsen där du tror det finns en fisk.

          Kan kastspö användas är det något annat typ av fiske, i andra förhållanden.
          ​​​​​​

          Kommentera


          • #6
            Roligaste metoden är nog solklart BFS för min del.

            Effektivaste metoden är mete med ett flöte som tar ca 0,5 g och maggot eller mask på kroken.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Roligaste metoden är nog solklart BFS för min del.

              Effektivaste metoden är mete med ett flöte som tar ca 0,5 g och maggot eller mask på kroken.
              antagligen en dum fråga? men vad är BFS?

              aha, du kör flöte? själv har jag nog aldrig använt mig av flöte vid bäckmetet utan alltid bara kört me lina, litet hagel å krok/fluga, men kan tänka mig det är en kanonmetod me känsligt flöte för att fiska effektivt!

              mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Jag kör spinnare eller vanligt flöte med mask och låter det flyta med strömmen
                Ambassader c3, savagear mp pro
                daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
                okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

                  antagligen en dum fråga? men vad är BFS?



                  mvh/peter
                  BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    Jösses bäcköringsfiske är kontraster det , dom ställen som innehåller bäcköring här är Max 1,5-2 meter breda o dom man får upp Max typ 150-200 gram bara kört mask här på grund av det men ska bli spännande och se vad folk använder
                    vart går gränsen bäcköring/öring ?
                    Gränsen går där du sätter den.
                    Man kallar dom bara ”bäck ” för att dom är små och lever i bäcken.
                    Det är samma art som ”sjö” ”havs” osv, dvs salmo trutta, man kan säga salmo trutta fario, fario för bäck tex.

                    Förr trodde man det var olika arter, men studier har visat att dom har samma genetik, bara olika liv.
                    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Öring

                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X