Vilken är er bästa metod för bäcköring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är er bästa metod för bäcköring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    En pinne max 2 m när inte bäcken är mycket mer än max 3 m bred. Tunn lina, lagom med sänke så att krok med mask sjunker genom det strömmande vattnet. Ibland så brukar man kunna se dom i det grunda vattnet och då släpper man ner kroken med masken försiktigt en liten bit framför bäcköringen och låt krok o mask följa med strömmen tills den kommer framför öringen o se om den är huggvillig. Jag hade en sådan bäck inte långt ifrån stugan när jag bodde i n delen av Jönköpings län. Kul fiske.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #12
      Vid fiske i ”min” lilla bäck fiskar jag bäcköring ungefär som tidigare beskrivits. Men då det även förekommer öring på allt mellan 7 hekto och drygt 3 kilo så tar jag höjd för detta. Mörrum 1600 med 0,25 nylon och 0,40 nylontafs ihop med ett vekt 8 fots spö.

      Hotspoten för öring är på en grund bred raksträcka, ca 2,5 m bred och runt 25 m lång, med strömt vatten och stenig botten, modell smärre algbeväxta bumlingar.
      Precis innan ”rakan” är det en nivåskillnad med ett litet vattenfall på knappa metern, och strax innan vattenfallet finns det en gammal knagglig stockbro.

      I yngre glans dagar ålade man på värsta indianmaner ut på bron, och var efter några timmars liggande pass halvt ”vingabruten” och fördärvad av stockarna...
      Man lär sig med åren heter det ju, numera medtages en plywoodbit som underlag till bekväm regissörsstol...
      Ställer stolen på sin plywood på bron, och med lite medhavda prylar som jacka, hatt och lite annat snor jag ihop nåt som väl mest liknar ett mellanting mellan en fågelskrämma och en sittande fiskare, hållande i ett spö.

      Efter bäcköringsfiske på andra ställen i bäcken några timmar så återvänder jag till bron och byter under mkt lugna och hukande former plats med fågelskrämman. Brukar sitta stilla i runt 10 minuter innan jag börjar fiska, en metod som uppenbarligen gör att öringarna hunnit vänja sig vid nåt nytt på bron, och inte blir skrämda längre.

      Har efter div testande kommit fram till att små vita eller gula twintails jiggar trädda på vanlig enkelkrok utan tyngd eller annat, funkar bäst.
      Jag lägger ut jiggen förbi vattenfallet, håller emot lätt på linan med tummen, och låter med återkommande små knyck, strömmen sakta dra iväg med jiggen. Poängen är att hela tiden kunna se jiggen och därmed hugg, och därför hålla emot så att jiggen fladdrar i ytan. I takt med att betet kommer längre bort, måste spöet därför successivt höjas.
      Ett i mitt tycke bekvämt, men ffa ett förbannat spännande och trevligt fiske.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

        antagligen en dum fråga? men vad är BFS?

        aha, du kör flöte? själv har jag nog aldrig använt mig av flöte vid bäckmetet utan alltid bara kört me lina, litet hagel å krok/fluga, men kan tänka mig det är en kanonmetod me känsligt flöte för att fiska effektivt!

        mvh/peter
        BFS är ultralätt fiske med multirulle och multispö. Man fiskar med rullar speciellt tillverkade för att kasta extremt lätta beten (ner till under 1 g). Stefan1 länkade tråden om BFS som jag tycker du ska kolla igenom om du tycker detta låter intressant.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Veronni Visa inlägg
          Hej!

          Sitter och planerar bäcköringsfisket med kastspö.

          Hur gör ni, har ni utvecklat någon egen metod kanske?
          Funkar räka om man vill meta?

          VIka ytbeten/ytdrag använder ni?

          Hur kastar ni iväg en fluga smidigast med kastspö i en mindre bäck? (vanlig bombarda är inte helt idealt antar jag)
          ----------------------------------------------------------

          Hej Veronni;

          När jag var ung grabb metade jag tillsammans med min kusin Bert Smedberg i Kvarsätesbäcken nedanför min morfars, Erik Olov Lindgrens och mormors hus i Hov, Selånger....

          Vi använde egensnickrade rönnmetspön, med nylonlina och enkelkrok. Som bete använde vi vanlig lövmask som vi grävde upp i morfars gödselstack bakom hans ladugård....

          Vanlig vikt på bäcköringarna var 2-5 hekto och de allra största vägde drygt 8 hekto...

          Med vänlig fiskehälsning,
          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #15
            Bäcköring metar man eller flugfiskar. Dom är så små att dom förmodligen inte hugger på drag alls. Om du inte har en bra bäck med stora fiskar i!

            Bra bok om bäcköringsmete på rea just nu för 39kr
            https://www.settern.se/flugfiske-c-1...mmar-p-50.html
            Gör du ett konto på sidan så får du även vip/välkomstpaketet som är typ 5st fiske böcker för 1kr.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              BFS är ultralätt fiske med multirulle och multispö. Man fiskar med rullar speciellt tillverkade för att kasta extremt lätta beten (ner till under 1 g). Stefan1 länkade tråden om BFS som jag tycker du ska kolla igenom om du tycker detta låter intressant.
              Ja, det är det verkligen. På vissa vatten räcker det med ett kortare metspö/pinne och lina så brukar man kunna fiska rakt över bäcken.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                Gränsen går där du sätter den.
                Man kallar dom bara ”bäck ” för att dom är små och lever i bäcken.
                Det är samma art som ”sjö” ”havs” osv, dvs salmo trutta, man kan säga salmo trutta fario, fario för bäck tex.

                Förr trodde man det var olika arter, men studier har visat att dom har samma genetik, bara olika liv.
                https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Öring
                va?
                så om man sätter ut en bäcköring på några år och ca 200gram så blir det en 2kg i havet?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  va?
                  så om man sätter ut en bäcköring på några år och ca 200gram så blir det en 2kg i havet?
                  Precis. Men behöver inte vara havet. Insjööring funkar på samma sätt.
                  Fast som jag förstår ska det helst vara gulsäcksyngel som ska sättas ut.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                    va?
                    så om man sätter ut en bäcköring på några år och ca 200gram så blir det en 2kg i havet?
                    I teorin ja.

                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #20
                      Tack båda ovan!
                      Jag TRODDE att generna anpassade sig så att en bäcköring aldrig kan bli jättestor även om vattnet helt plötsligt blir typ hav.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 644 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 653 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 737 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X