Vilken är er bästa metod för bäcköring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är er bästa metod för bäcköring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    BFS eller UL- fiske förefaller roligast om du frågar mig. Finns många filmer om det på YY, där vissa är rena kastvirutoser https://youtu.be/UFLL9HFAw7c
    https://fishingdiscoveries.com/bait-finesse-system/ (flera filmer i länk)

    Haspel är lite enklare och ffa billigare dock... Mete kan nog vara det effektivaste många gånger men ger ofta en krok i svalget, där har spinnfiske med haspel- eller spinnrulle en klar fördel i min bok.

    Kommentera


    • #22
      Känns som dom flesta fiskar i åar och inte i bäckar om jag inte är ute helt o cyklar, i mina ”bäckar ” är det inte möjligt att kasta vare sig det är Bfs eller haspel om man inte bara doppar draget

      Kommentera


      • #23
        Ja definitionen bäck respektive å är inte given

        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210417-142925_Chrome.jpg Views:	0 Size:	203,9 KB ID:	2576482
        I första videon i länken ovan så fiskar japanen enligt min mening i en bäck, en meterbred bäck är en mycket liten bäck. Ån är för mig större och flyter mer stilla, här en å i Danmark enligt dansk benämning, Fjerderholt å, en liten å om du frågar mig.

        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210417-144811_Chrome.jpg Views:	0 Size:	515,8 KB ID:	2576483
        Senast ändrad av anteman; 2021-04-17, 14:04.

        Kommentera


        • #24
          Det är kanske bättre att tala om stationär Öring istället för Bäcköring då de kan påträffas även annanstans än en Lappländsk Jokk. I min hemby där jag brukade fiska Öring på -80 talet är ån/bäcken vanligtvis ett par-tre meter bred med små sel mellan strömpartierna och rinner meandrande genom åkermark. Min favoritutrustning till det fisket var då ett 9´ 5-25g ABU Crossfirespö parat med en Cardinal 4X. 4X:en har en tillräckligt snabb utväxling så att man hinner fiska betet i det grunda vattnet mellan snåren utan att fastna, en UL-rulle i 500-klassen är alldeles för långsam för att kunna fiska effektivt. Idag har jag ett tredelat 8´3" 3-15g Patriot Revival Lite Trout och en Shimano Symetre 1000 med en 6,0:1 utväxling till lätt fiske, fast jag har inte provat dem på Öringen än. Små svarta eller kopparfärgade spinnare i stl 1 eller små vobbler som Salmo Hornet i minsta storleken utan bukkrok är nästan garanterade fiskmagneter.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja definitionen bäck respektive å är inte given

            Click image for larger version Name:	Screenshot_20210417-142925_Chrome.jpg Views:	0 Size:	203,9 KB ID:	2576482
            I första videon i länken ovan så fiskar japanen enligt min mening i en bäck, en meterbred bäck är en mycket liten bäck. Ån är för mig större och flyter mer stilla, här en å i Danmark enligt dansk benämning, Fjerderholt å, en liten å om du frågar mig.

            Click image for larger version Name:	Screenshot_20210417-144811_Chrome.jpg Views:	0 Size:	515,8 KB ID:	2576483
            Ja jag är med, ”bäck ” i min skalle är snäppet över dike då det du nämner som mycket liten runt en meter till Max 2 är kallat bäck här i Värmland sen är det å , bäckarna här är tomma på så gott som all annan fisk och blir Max 2-3hg beroende på dålig tillgång på mat

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 497 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 659 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 669 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 555 svar
            229 734 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Arbetar...
            X