Skyhöga bud på skum Amba-auktion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skyhöga bud på skum Amba-auktion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skyhöga bud på skum Amba-auktion

    Jag måste fråga er som kanske kan förklara vad det är som försiggår, blivit så nyfiken och kliar mig i skallen. Jag har inget med auktionen att göra och vill inte länka för att jag vill egentligen inte proklamera för nåt som jag inte vet vad det är. Men det finns en auktion på Tradera med rubriken "Unik Record Ambassadör" som varit uppe i skyhöga summor, runt 25k vet jag att jag har sett. Men reservationspriset verkar vara satt högre och annonsen återställs med jämna mellanrum. Vad är grejen? Är det en jättedyr samlarrulle som säljaren hoppas få mer för än vad folk är beredda att ge, eller är det ett försök till att driva upp ett falskt marknadsvärde? Det är ju inte mycket information i annonsen heller så jag kan inte förstå hur man är villig att buda så högt utan någon bättre säkerhet. Vad har ni för teorier?

  • #2
    Bra fråga. Har säljaren tidigare höga omdömen?

    Kommentera


    • #3
      På Tradera finns det en gedigen grupp både samlare och säljare när det kommer till rullar, då främst Ambor. När en auktion är satt med reservationspris så avslutas den eller startas om om ingen bjuder upp till det, beroende på vad säljaren har valt. Det är kanske det du uppfattar som att den återställs för mig veterligen kan man inte avsluta en auktion som du har fått bud på.

      Det händer inte så ofta men jag har sett flera rullar sälja för liknande priser, kan inte vilka modeller eller så men några stycken har jag sett för mellan 20k - 25k iallafall så absolut finns det modeller som kan inbringa detta pris.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Är det verkligen seriösa bud och inte ett sätt att blåsa upp prisbilden för att så småningom kunna sälja till överpris till någon som hängt på Tradera "för länge" och påverkats?

        Jag menar, har man enbart läst en numera avsatt gubbe på Twitter en tid så kan man uppenbarligen få för sig att precis allt är möjligt och dessutom sant...ingen jämförelse i övrigt mellan Tradera och Twitter, antal källor är poängen.

        Jag har dock dåligt koll, kanske det finns verkligen en internationell marknad för dessa rullar med priser på 20'-25' tkr...? Säljs dessa rullar på andra handelsplatser i t ex UK eller USA eller Asien för ungefär samma slant? Så pass dyra rullar borde väl nästan passera hyfsat välrenommerade auktionskammare runt om i världen då och då om allt är ok? Händer det? Kan ju vara så, har ej kollat men skulle absolut börja där innan bud på Tradera.

        Kommentera


        • #5
          Det finns ytterst få (officiellt inga?) svarta Record Ambassadeur som på märkligt manér ”smugit sig ut” från den ärevördiga fabriken i Svängsta.
          De är därmed unika och inbringar stora belopp.
          Vill minnas att jag sett en i närmast mint condition med etui gå för 37000:-

          Hade för övrigt absolut inte haft nåt emot att vara ägare till en dylik....

          Edit:
          Kan vid närmare eftertanke tom ha varit 47000:-

          Det hölls nån form av omröstning ang kulörerna grön, röd och svart (möjligen med reservation för grön).
          Svart vann men en viss herr Borgström sa: Bra, då tar vi röd....
          Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-04-11, 12:50.

          Kommentera


          • #6
            Jag har tidigare sett bud vilka låg strax under 25000 kr på den rullen. Rullen är unik! Grått stjärnhjul och helgrå spole visar på de allra tidigaste versionerna. Svart färg testades i smyg men Göte Borgström ville att Ambassadeur-rullarna skulle vara röda och så fick det förbli bra länge under de första åren fram till de kullagrade modellerna dök upp.
            Förmodligen är den här rullen över 65 år gammal och har fått ett gott liv vid fiskevattnen där den fått visa vad den kan. Skulle jag äga den, skulle den få gå i pension men även pensionärer behöver emellanåt få frisk luft och höra vågornas skvalp samt inte minst få vara med om att än en gång tampas med en hyggligt stor gädda. Nu har jag inte de nödvändiga slantarna till övers så jag kan inte lägga ett seriöst bud på rullen men annars så.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              Hur vet man att dessa unika rullar egentligen inte är hemmabyggen? Att eloxera ett stjärnhjul eller en spole är inte rymdforskning. Man får hoppas för köparnas skull att proveniensen är tydlig och omfattande, iaf långt mer än att nån sagt att nån sa att Göte sagt...
              Senast ändrad av anteman; 2021-04-11, 13:56.

              Kommentera


              • #8
                Svart Record Ambassadeur är en riktigt svår rulle att finna, det har hänt att det funnits rötägg som försökt att kopiera dessa. Dock är grön record amba en betydligt svårare rulle som går för många gånger mer än va denna svarta rulle går för. 25k är inget ovanligt för en svart Record amba, det är lågt emot vad de gått för innan.

                Kommentera


                • #9
                  Oftast går de till Asien eller Usa då de samlarna är lite mer pengastarka.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
                    Det finns ytterst få (officiellt inga?) svarta Record Ambassadeur som på märkligt manér ”smugit sig ut” från den ärevördiga fabriken i Svängsta.
                    De är därmed unika och inbringar stora belopp.
                    Vill minnas att jag sett en i närmast mint condition med etui gå för 37000:-
                    ...
                    Hur vet man då som köpare att det är just udda ABU original och inget som smugit sig ut från vedboden?

                    Den risken är ju överhängande med dessa priser. Om dessa rullar inte ens funnits i katalog så vill det ju till att annan dokumentation, proviniens finns annars kan man nog lätt bli lurad.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 868 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X