Pryl för att undvika vaskning av fiskespö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pryl för att undvika vaskning av fiskespö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pryl för att undvika vaskning av fiskespö?

    Hej!
    Sist jag tog med grabben på fiske så lyckades han kasta ut draget väldigt långt. Dessvärre följde fiskespöt och rullen också med i kastet och ligger nu någonstans på botten av Mälaren...

    Jag undrar därför om det finns någon smart manick att köpa som förhindrar detta, tex något band som man kan sätta runt handleden och i spöt? Någon som känner till något?

    /Hannes

  • #2
    E väl bara o ta valfritt band / snöre o knyta i rullfoten eller framför rullfoten. O sen en ögla runt handled, i byxhällorna eller nått annat lämpligt ställe? Finns nog inget fördigt att köpa specifikt flr ditt ändamål tyvär..

    Kommentera


    • #3
      https://www.xxl.se/nrs-coil-paddle-l...B&gclsrc=aw.ds

      Kommentera


      • #4
        Blir nog knepigt att kasta med en sån där mojäng på sig, köp billiga spön så kan grabben kasta bort dom tills han lärt sig hålla i spöt ordentligt..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Blir nog knepigt att kasta med en sån där mojäng på sig, köp billiga spön så kan grabben kasta bort dom tills han lärt sig hålla i spöt ordentligt..
          Det handlar nog om en vanesak. Detta va nog bland det smartaste jag sett här på forumet och kommer absolut testa. Har ju sett många 1000-lappar som farit iväg och aldrig kommit upp igen.
          Men samtidigt om man bara skulle råka stå på huvudet i båten och tappa spöt.

          Vi har ju andra sker, flytvästar, fjärrkontroller m.m. hängande på oss när vi fiskar.

          Nä, en sådan får det blir =)

          Kommentera


          • #6
            Perfekt, ser ut som en bra grej. Såg att Jula har en liknande produkt för ungefär halva priset; https://www.jula.se/catalog/fritid/b...etsrem-004376/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

              Det handlar nog om en vanesak. Detta va nog bland det smartaste jag sett här på forumet och kommer absolut testa. Har ju sett många 1000-lappar som farit iväg och aldrig kommit upp igen.
              Men samtidigt om man bara skulle råka stå på huvudet i båten och tappa spöt.

              Vi har ju andra sker, flytvästar, fjärrkontroller m.m. hängande på oss när vi fiskar.

              Nä, en sådan får det blir =)
              Ja, till och med proffsen i både "Pikefight" och "Gäddfemman" har ju lyckats vaska utrustning för många tusenlappar... : )

              Kommentera


              • #8
                Hej
                Fiskar från kajak och då är det lätt hänt att man vaskar ett spö. Brukar fäste en bit vvsrör-isolering med ett par buntband mellan spöhandtag och första spöringen så utrustningen flyter. Billigt och smidigt i mitt tycke.
                /Olof

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av HannesFisk Visa inlägg

                  Ja, till och med proffsen i både "Pikefight" och "Gäddfemman" har ju lyckats vaska utrustning för många tusenlappar... : )
                  Ja och fy vilken ångest man hade haft om man sett sitt St Croix med dyr fin Calcutta följa efter betet i en fin båge över 10-15 meters djup... usch...

                  Tur man inte har så dyra grejer =)
                  Senast ändrad av Mijni; 2021-05-03, 14:00.

                  Kommentera


                  • #10
                    Click image for larger version  Name:	images (5).jpeg Views:	0 Size:	9,0 KB ID:	2577760

                    Varför inte pröva 2 av dessa? Kör ett rejält ngt elastiskt, rakt skosnöre, trä på snörstopp så att det bildar två öglor på var sida om stoppet å knyt i hop snörrändorna, Tar ett par sekunder att dra åt runt spöt eller rullfoten och handleden.

                    Funkar väl om man kastar och håller rullen/spöt med samma hand, som jag gör med t ex högern vid haspelfiske. Med multi får jag nog problem då jag skiftar hand...

                    En gång för länge sedan vaskade jag ett spö som jag drog med mig i ett kast.. En lätt 12-fotare som flög 5-10 m ut men den flöt utmärkt! Längd, tät klinga/delningar och helt korkhandtag gjorde nog sitt till.
                    Senast ändrad av anteman; 2021-05-03, 14:15.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 642 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 652 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 671 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X