Lina som går av - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina som går av

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mina flätlinor går mkt sällan av vid kast, kommer inte i håg senast (några år sen) men har god koll på att linan ligger rätt på spolen och knyter om regelbundet. Fiskar man ofta och enbart med en rulle (går ej runt på fler rullar) och "bökig" botten (sten, musslor) så får man knyta om, ev byta lina mer ofta. Jag fiskar sällan med enbart en rulle eller i bökiga bottenförhållanden så jag byter sällan flätlina på mina rullar. Är det en väldigt "aggressiv" botten så kan nog som sagt, en nylonlina vara att föredra.

    Går den av under invevning så kan det ju vara skav mot botten eller liknande men det borde du nog ha märkt i så fall. Sen har man läst här på FS att vissa flätlinor har gått av nästan "spontant" under typ kast om man ska tro på det som sagts vilket jag gör (men sällan man känner till alla omständigheter...)

    Om så är fallet så kan det ju vara ett fabrikationsfel även om jag själv inte råkat en sån lina fastän jag fiskat länge. Vilket fabrikat/dimension är det på din lina? Vad menas med att linan fastnade i linändan? Var det en linögla från spolen som petade ut och linan fastnade i den under kastet och så brast linan med liten smäll?

    Kolla också spööglorna noga. En liten skada eller spricka i öglans inneryta kan lätt orsaka ett linbrott. Även haspelrullens bygel el. linförare kan ha en skada även om det är mindre sannolikt. Spiderwire SS8 är ett bra tips.

    Kommentera


    • #12
      Enligt min erfarenhet, och jag vill absolut inte låta dryg eller beskyllande, är linbrott i kast nästan alltid handhavandes fel. Linan kan vara känslig och till och med vara fel på, men oftast beror linbrott i kast, vindknutar och trassel på personen som håller i rullen. Jag själv upplever också dessa problem då och då, så det är vanligt. Mycket mindre ofta med de rullar jag använder nu för tiden dock.

      En ryckig och snärtig kastteknik är ofta en detalj som får känsliga och tunna linor att gå av. Fingerplacering när du ska kasta iväg betet kan också påverka. De allra flesta gångerna beror dock linbrottet på att linan inte lagts upp bra på rullen. Här kommer det ett par exempel på saker som påverkar linuppläggning, som i sin tur kan orsaka linbrott:

      1. Du fäller inte bygeln manuellt. Det resulterar i att linan läggs upp "krångligt" på spolen, eftersom att linan inte sträcks ordentligt innan invevning. Detta resulterar i sin tur i att linan hakar i annan lina, samt gräver ner sig i linpaketet på din spole, vilket i sin tur häftigt stoppar ditt kast. Med en känslig och tunn lina kan resultatet innebära linbrott i kast. Det finns många anledningar till att du inte ska veva för att fälla din bygel, utan fälla bygeln på din haspelrulle med handen istället. Dessa förklaras mycket bra i den här videon: https://youtu.be/QFl3Mm48k6s

      2. Din rulle är inte "shimmad" korrekt. Om din rulle har mer lina på toppen eller på botten av spolen behöver du antingen lägga till eller ta bort shims, alltså tunna plastbrickor som ligger under spolen. Har du mer lina på toppen av spolen än botten, då lägger du till plastbrickor. Mer lina på botten av spolen: Då tar du bort plastbrickor (som ser ut så här: https://images-na.ssl-images-amazon...._AC_SX450_.jpg). Du får med dessa i din rullkartong. Dåligt shimmade rullar trasslar ofta under utkast och linbrott är även vanligt.

      3. Din rulle lägger lina dåligt. I det här fallet behöver du en styvare lina med bättre coating och tendenser till linminne (alltså som kommer ihåg positionen den varit i, som nylonlina). Sunline XPlasma Asegai och Fireline Original har båda dessa egenskaper. Egentligen kan man tjäna mer på att köpa en ny rulle om din lina läggs upp dåligt, men det är trist och problemet går att lösa tillfälligt. Lägger rullen lina dåligt måste du alltid se till att fälla bygeln manuellt (med handen) och se till så att linan är spänd och läggs upp okej. Dålig linuppläggning brukar lämna två "gap" på toppen och botten av spolen. Ser din rulles linpaket ut så här: http://www.stripersonline.com/image/id/996160, där du har två ganska tydliga gap på botten och toppen av spolen, då lägger din rulle lina mindre bra.

      Utöver detta kan linan gå av i kasten ifall bygeln på rullen plötsligt slår över i kastet. Detta går att lösa genom att, efter man öppnat bygeln, snurra den till punkten där den tar stopp. Då kommer inte bygeln fällas i förväg.

      Breakoffs som inte sker i kast, alltså under aktivt fiske beror nästan alltid på att linan slitits mot något. 8-trådiga linor slits lättare mot sten när den dras mot något. Skär linan mot något går däremot en 4-trådig lina av lättare.

      Som Anteman sa, kolla spööglor och se ifall det finns sprickor. Troligtvis hade du haft mer problem ifall det hade varit fallet dock.

      Lycka till!

      Kommentera


      • #13
        Ja, kan bara instämma att kastteknik är viktigt. Visst kan man snärta mer med haspel än multi men börjar man få vindknutar är det bara en tidsfråga innan linbrottet kommer. Tunna linor och tunga beten är heller ingen bra kombo då tunga beten sliter kraftigt på en flätlina, man kan alltså behöva gå upp rejält i lindimension även om man bara tänker dra snipor på sina 200 gramsgummin. De få gånger jag fiskar gädda kör jag 0.40 svartzonker braid som jag kan bogsera båten med, enbart för att slippa linbrott pga slitage.

        Kommentera


        • #14
          Kan kanske vara så enkelt att linan är för tunn?
          Även om en modern tunn flätlina har otrolig brottsstyrka så vid bottennapp eller snärt kan den lätt gå av.

          Kommentera


          • #15
            Tack för alla svar! Kunskapsbanken på fiskesnack levererar,kul! Är nog inne på att linan är bottenskadad över stenar eller nåt. Ska ändå rulla ut lina o se över om det finns svagheter.Får jag svar från sportfiske som avviker från era svar så hör jag av mig.

            Kommentera


            • #16
              Fiskar alltid med tafs 20-30cm . Kanske för kort?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Danne 53 Visa inlägg
                Fiskar alltid med tafs 20-30cm . Kanske för kort?
                Det kan det absolut vara om du fiskar bland mycket stenar och annat bråte. Jag brukar köra med cirka en meter flourcarbon så man kan knyta om några gånger efter gäddhugg, och när man kommer ner till 40-50 cm så byter jag ut den. Använder jag ståltafs så gör jag egna på cirka en halvmeter.
                Men du borde se ganska enkelt på linan om den är nötningsskadad, då brukar den se lite luddig ut. Särskilt när den är torr.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 153 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X