Spö för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö för trolling

    Jag försöker på alla sätt o vis fånga fisk. Det senaste jag testar är trolling. Det är rätt så roligt men annat aätt att fiska på än när man håller spöt i handen

    Nu e det så att jag misstänker att mina spön är lite för mjuka eller klena. De är märkta upp till 30gram vikt. Och jag har wobbler när jag trollar på mellan 27 - 37 gram.
    spöna ser lite mer böjda ut än vad jag tycker är normalt (vad jag sett på videor i ämnet på youtube)

    Jag har även 2 st 1.8meter havsfiskespö. Är det bättre att jag använder dessa spön iatället för mina vanliga fiskespön?

    Tack!

  • #2
    Har trollat en del själv och då använt mig av Uglystick spön. Både de gula lite mer softa och de lite mer styva svarta spöna. De ligger någonstans runt 20 - 40Lb tror jag. Dvs rätt så mycket styvare än ett 30Gr spö.

    Men jag har också dragit gösar fram och tillbaka över sjöar ett otal gånger utan att ha noterat att de tagit...... Mest på paravan spöna. Så jag är nog inte riktigt kvalificerad att svara. ...

    Mina drag är ju oftast lite större då det är Nilsmastrar och Bomber samt Westins jättar som jag dimensionerade grejorna för från början. För gädda mer specifikt dessutom.

    Brukar dock själv ha ett 30Gr spö med en liten bomber på rakt ut från båten i motorsvallet sas och det funkar det med.

    Nuförtiden fiskar jag aldrig riktat efter gädda och har själv lurat på om jag skulle gå ner i klassningen lite på spöna.
    Senast ändrad av Dominator91; 2021-09-02, 11:25.
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #3
      För gäddtrolling använder jag främst 6 fots (180 cm) trollingspö eller båtspön som dom också kallas. Klassningen tror jag ligger nånstans runt 20 lbs? Jag kör med det typ billigaste jag hittar, spön för 2-300 kronor. Dina havsfiskespön kanske är nåt liknande det jag använder?

      Tycker framförallt det är viktigt med inte för långa spön, med 180 cm spö är det så mycket lättare att landa fiskarna när man är själv och ska håva.

      Men då ska sägas att jag fiskar efter gädda med större beten, paravaner och spöhållare.

      Hade jag varit du och ute efter gädda så hade jag köpt en eller två Westin jätte 23 cm och släpat efter dina havsfiskespön.
      - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      - 1a plats Fiskesnacks Gäddfemma 2019

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av easyrider Visa inlägg
        Jag försöker på alla sätt o vis fånga fisk. Det senaste jag testar är trolling. Det är rätt så roligt men annat aätt att fiska på än när man håller spöt i handen

        Nu e det så att jag misstänker att mina spön är lite för mjuka eller klena. De är märkta upp till 30gram vikt. Och jag har wobbler när jag trollar på mellan 27 - 37 gram.
        spöna ser lite mer böjda ut än vad jag tycker är normalt (vad jag sett på videor i ämnet på youtube)

        Jag har även 2 st 1.8meter havsfiskespö. Är det bättre att jag använder dessa spön iatället för mina vanliga fiskespön?

        Tack!
        --------------------------------------------

        Hej Easyrider;

        Själv använder jag 10 st Shakespeare Ugly Stik BWD1170 7´0" (2.13m) Action: Medium Heavy (15-30 Lb.Line) vid både gös- och laxtrolliing sedan många år tillbaka. Idag representeras Shakespeare av ABU GARCIA i Svängsta.
        Mvh,
        Old Firehand
        Leif Engström


        Kommentera


        • #5
          Tack för era svar.
          jag tycker det låter som att jag utan att skämmas faktiskt kan testa mina havsfiskespön.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 492 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 826 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 642 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 652 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 547 svar
          228 671 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Arbetar...
          X