Ultimata haspelspöt för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultimata haspelspöt för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ultimata haspelspöt för abborre

    Ultimata haspelspöt för abborre?
    Hej! Tänkte satsa på en supercombo för abborrfiske där jag ska jigga med lättare skallar, kasta crankbaits och topwater. Funderar på ett westin w6 tc 5-15 g 7.1 fot eller ett shimano poison adrena 6.7 fot 4-12 g. Ska kombineras med en shimano vanford 2500hg. Någon som har erfarenhet av dessa spön? Eller någon annan rekommendation?

  • #2
    Finns inget ultimat spö som klarar allt med bravur. Det blir en kompromiss där spöt klarar av att jiggfiska, köra cranks och topwater eller jerks. Drömmen vore om det var awesome till allt, men i verkligheten blir det att köpa tre fyra uppsättningar som var för sig totalt dominerar de olika teknikerna.

    Men skulle jag ge dig ett exempel på ett grymt spö som fungerar riktigt bra till jiggfiske, cranks så blir det ett Sportex Air Spin. 8 fot till -29 gram. Känslighet som får de flesta spötillverkare att skämmas och rejäl styrka därtill.
    Mediumfast Aktion som ger dig möjlighet att köra cranks bra och känsligheten är så extrem att du kan med lätthet fiska jiggskallar och kräftor.
    Fuji torzite ringar och högsta kvalitet på finishen.
    Nu till det tråkiga, priset ligger runt 7k från Tyskland. Men man kan inte sätta pris på livsglädje man får med ett sånt spö. Köper du till ett Sportex Absolut NT så har du två spön som fixar allt ditt fiske efter borre

    Bara att lätta på lädret

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
      Finns inget ultimat spö som klarar allt med bravur. Det blir en kompromiss där spöt klarar av att jiggfiska, köra cranks och topwater eller jerks. Drömmen vore om det var awesome till allt, men i verkligheten blir det att köpa tre fyra uppsättningar som var för sig totalt dominerar de olika teknikerna.

      Men skulle jag ge dig ett exempel på ett grymt spö som fungerar riktigt bra till jiggfiske, cranks så blir det ett Sportex Air Spin. 8 fot till -29 gram. Känslighet som får de flesta spötillverkare att skämmas och rejäl styrka därtill.
      Mediumfast Aktion som ger dig möjlighet att köra cranks bra och känsligheten är så extrem att du kan med lätthet fiska jiggskallar och kräftor.
      Fuji torzite ringar och högsta kvalitet på finishen.
      Nu till det tråkiga, priset ligger runt 7k från Tyskland. Men man kan inte sätta pris på livsglädje man får med ett sånt spö. Köper du till ett Sportex Absolut NT så har du två spön som fixar allt ditt fiske efter borre

      Bara att lätta på lädret
      Jag skulle också absolut välja ett Air spin om jag bara hade ett spö. Det är inte bara bra att fiska med- Mitt längsta kast i livet (utan att draget seglar iväg med en liten linstump) var med ett sådant spö. Då vägde jiggen 35g med skalle. Även med 7-10g kastar man i mitt tycke bra trots att det står 12-29g. Sedan vill jag inte rekommendera andra att kasta beten över Max spec. Det får man liksom ta ansvar för själv.

      Kommentera


      • #4
        Jag älskar poison adrena spöna. Har både ett -10g och ett -15g.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

          Jag skulle också absolut välja ett Air spin om jag bara hade ett spö. Det är inte bara bra att fiska med- Mitt längsta kast i livet (utan att draget seglar iväg med en liten linstump) var med ett sådant spö. Då vägde jiggen 35g med skalle. Även med 7-10g kastar man i mitt tycke bra trots att det står 12-29g. Sedan vill jag inte rekommendera andra att kasta beten över Max spec. Det får man liksom ta ansvar för själv.
          Omkring 20 gram upplever jag som sweetspot för det spöt. Men som du säger vilka j-la kastlängder...

          Kommentera


          • #6
            Sportex Nova twitch 7ft, 3-14g, kostar inte skjortan och andas kvalitet!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
              Sportex Nova twitch 7ft, 3-14g, kostar inte skjortan och andas kvalitet!
              Amen to that!
              Har ett Nova Twitch här också som jag gav till grabben för han behövde ett vettigt spö.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 478 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 614 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 621 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 545 svar
              228 112 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Wilier75  
              Arbetar...
              X