Finess topp på abborrespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finess topp på abborrespö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Finess topp på abborrespö

    Hur resonerar spöproffsen här på forumet kring finesstopp? Jag har ett Westin w3 finesse jig 5-21g med så kallad finess topp, sista biten av spötoppen är mycket tunn och känslig. Visst, jag ser huggen tidigt och kan sätta mothugg. Men samtidigt så känns det som jag tappar otroligt mycket fisk. Kan det vara så att spötoppen är för mjuk för att kunna driva in kroken på ett bra sätt? Jag kör mestadels jiggfiske med 7-15g skallar.

  • #2
    Med finesstopp fiskar du med linan spänd, med en vinkel på spöt anpassat för var det riktiga spöt börjar så du sätter mothuggen mot den riktiga spötoppen eftersom finesstoppen är alldeles för vek. Personligen tittar jag hellre på linan än spötoppen och då behöver jag inte finesstopp, en ren smaksak. Enda vettiga tillämpningen för finesstopp är dropshot, tycker jag.

    Kommentera


    • #3
      Gillar inte såna toppar, inte ens till dropshot.

      Kommentera


      • #4
        Jag har en kombo med finesstopp, enda gången den kommer till användning är vid fiske från land i en kraftverksdamm innan isen gått i sjö/hav så båtfiske är omöjligt. Då är det riktigt riktigt segt och långsamt duttande med dropshot eller nedrig (som bara sätter sig i botten) som gäller och 8-fotspö för att komma ut långt då fisken ofta står i djuphålan i mitten. Annars gillar inte jag heller sådana spön, alls.

        Kommentera


        • #5
          Glaciär291, du tappar inte fisk utan lyckas inte kroka?

          Frågan är om du hade lyckats kroka med ett annat spö. Min ringa erfarenhet med liknande spön (vid jiggfiske och dropshot) säger mig att de registrerar minsta pill. Ibland så är abborren framme och ”smakar” på betet. Eller så är abborrarna väldigt små och lyckas inte riktigt med att ta betet.
          Med ett spö som har grövre topp hade du inte ens märkt av dessa napp.

          Inget att oroa sig för. Du kan alltid gå ner i betesstorlek och se om du lyckas kroka då.

          Nu utgick jag från jigg och dropshot men det kanske du inte fiskar med…
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-09-28, 00:22.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Med finesstopp fiskar du med linan spänd, med en vinkel på spöt anpassat för var det riktiga spöt börjar så du sätter mothuggen mot den riktiga spötoppen eftersom finesstoppen är alldeles för vek. Personligen tittar jag hellre på linan än spötoppen och då behöver jag inte finesstopp, en ren smaksak. Enda vettiga tillämpningen för finesstopp är dropshot, tycker jag.
            Okej. Det jag vinner på att registrera ett hugg tidigt via den känsliga spötoppen förlorar jag när det är dags att göra mothugg, är min känsla iallafall. Jag får komplettera min utrustning med ett ¨vanligt¨ haspelspö.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Glaciär291, du tappar inte fisk utan lyckas inte kroka?

              Frågan är om du hade lyckats kroka med ett annat spö. Min ringa erfarenhet med liknande spön (vid jiggfiske och dropshot) säger mig att de registrerar minsta pill. Ibland så är abborren framme och ”smakar” på betet. Elle så är abborrarna väldigt små och lyckas inte riktigt med att ta betet.
              Med ett spö som har grövre topp hade du inte ens märkt av dessa napp.

              Inget att oroa sig för. Du kan alltid gå ner i betesstorlek och se om du lyckas kroka då.

              nu utgick jag från jigg och dropshot men det kanske du inte fiskar med…
              Det jag menar är att jag inte lyckas kroka fisken. Det är sant, tack för input

              Kommentera


              • #8
                Skulle ett Westin w3 T&C 7-21 vara ett bra alternativ? Om jag är ute efter ett känsligt spö, men som ändå är tillräckligt styvt för att ha kontroll på betet och kunna sätta mothugg på ett bra sätt. Jag fiskar för det mesta med 7-10cm jiggar med 7-15g skallar. Ibland något vibrationsbete.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Glaciär291 Visa inlägg
                  Skulle ett Westin w3 T&C 7-21 vara ett bra alternativ? Om jag är ute efter ett känsligt spö, men som ändå är tillräckligt styvt för att ha kontroll på betet och kunna sätta mothugg på ett bra sätt. Jag fiskar för det mesta med 7-10cm jiggar med 7-15g skallar. Ibland något vibrationsbete.
                  Jag har också ett sådant, ett prisvärt och bra spö för de beten du fiskar men snarare påkigt än känsligt -använt det för gös mest. Ska du ha känsligt spö men ändå bra tryck blir det andra pengar, typ Poison Adrena som är min favorit men också tre ggr så dyra. Prorex AGS är fina spön, ligger nånstans i mitten prismässigt men har för långa bakhandtag för hårdbeten enligt min smak så det är rena jiggspön men väldigt bra sådana.
                  Senast ändrad av holden; 2021-09-27, 21:43.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag föredrar "finesse-topp" eftersom att jag registrerar fler hugg. De två riktiga jiggspöna jag använder är två Dragon Fishmaker 2. Båda har signaltopp (som jag kallat det hela mitt liv). Personligen känner jag att jag har mer chans att få fisk med dessa spön, då jag ser fler hugg och kan göra fler mothugg=större chans till fisk. Dessutom har jag aldrig gjort hårda mothugg till abborre någonsin. Det behövs inte. Du kan lika gärna bara dra in kroken mjukt, men bestämt, i munnen. Ett rappt mothugg missar fler fiskar än vad ett mjukt men bestämt mothugg gör, särskilt när abborren är trög. OBS: Mjukt betyder inte långsamt, bara att man drar till utan "snärt."

                    Dessutom är en signaltopp bra till dropshot. Normalt sett behöver du dropshotta med linan för att få mest antal krokade fiskar, men på spön med mjuk topp går det att dropshotta med toppen utan att missa fler fiskar. De känner inte motstånd mot en ryggrad direkt, som de gör på ett styvare spö. Detta resulterar nästan alltid i att fisken släpper din dropshotjigg innan du hinner registrera hugget. Detsamma gäller med finessetekniker som jika rig och neko rig, där en signaltopp är en fördel. Inte minst för att registrera extremt försiktiga hugg under de många blåsiga dagarna, när linan är svår att hålla koll på.

                    Det finns såklart tillfällen när signaltoppen stjälper mer än vad den hjälper (kräftimitationer och när du fiskar med stora jiggar t.ex). Därför har jag flera spön än ett. Tyvärr går det inte att ha ett allroundspö till abborrfisket om du vill fiska alla mjukbetestekniker optimalt. Ska man skaffa ett spö som är bra till så mycket som möjligt bör det vara något styvare, men det kommer garanterat att registrera färre hugg. I det här fallet tror jag inte att det är ditt spö som är problemet, såvida det inte är en svamp (helt paraboliskt). Ryggrad krävs direkt efter spötoppen på spön med signaltopp.

                    Dragon Fishmaker 2 är i min mening det spö med signaltopp som har bäst aktion på hela marknaden. Jag älskar mina två. Jag har en 7'6" och en 8', båda har suverän aktion.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X