Finess topp på abborrespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finess topp på abborrespö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har också ett Fishmaker II 3-18g 8 fot, jättefin kvalitet för pengarna - men begränsat användningsområde för min del.

    Kommentera


    • #12
      Tänkte köpa ett Fishmaker II en gång men kände att toppen gör spöt begränsat till finessfiske (dropshot, neko) vilket jag knappt kör...
      Innan det hade jag ett Daiwa Procaster 7'6" jiggspö och det hade en kort homogen mkt vek signaltopp i glasfiber integrerad snyggt (inte grovt infälld) och inte alls så lång som på de flesta finessespön jag sett på senare år utan ca 15cm som jag tyvärr returnerade raskt då toppen kändes bräcklig.
      Ångrar det lite idag då det hade en lagom toppig aktion utan att vara en påk, det svarade snabbt efter den veka toppen.

      Holden och Benjamin finns det som ni ser det ngt klar fördel med en lång signaltopp, de jag sett är nog omkring 30-40cm... borde inte en kortare, ev "fimpad' signaltopp säg 15cm vara bättre, då borde spöt kunna svara lite snabbare på ett mothugg men ändå signalera det nätta?
      Senast ändrad av anteman; 2021-09-28, 00:25.

      Kommentera


      • #13
        Signaltoppen är ju en motsvarighet till metets quivertip (feedertopp). Det hade kanske varit en bra idé med spön som har utbytbar topp så man kan välja rätt topp utifrån bete och hur fisken nappar för dagen.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          Anteman: jo, min topp är kapad till andra spöringen då en sniper snurrade sig och bröt toppöglan, funkar snarare bättre nu än innan

          Sir Fish a lot: utbytbara toppar skulle absolut vara bra, 8-fotaren är ju för övrigt användbar även för mete

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tänkte köpa ett Fishmaker II en gång men kände att toppen gör spöt begränsat till finessfiske (dropshot, neko) vilket jag knappt kör...
            Innan det hade jag ett Daiwa Procaster 7'6" jiggspö och det hade en kort homogen mkt vek signaltopp i glasfiber integrerad snyggt (inte grovt infälld) och inte alls så lång som på de flesta finessespön jag sett på senare år utan ca 15cm som jag tyvärr returnerade raskt då toppen kändes bräcklig.
            Ångrar det lite idag då det hade en lagom toppig aktion utan att vara en påk, det svarade snabbt efter den veka toppen.

            Holden och Benjamin finns det som ni ser det ngt klar fördel med en lång signaltopp, de jag sett är nog omkring 30-40cm... borde inte en kortare, ev "fimpad' signaltopp säg 15cm vara bättre, då borde spöt kunna svara lite snabbare på ett mothugg men ändå signalera det nätta?
            Den klara fördelen är att du registrerar fler hugg. Jag skulle även säga att toppen hjälper dig se vilken struktur betet studsar över om du lär dig det, men jag misstänker att få använder signaltoppen på det sättet. Till jika-rig, som är en av mina favorittekniker till abborre, är detta extremt användbart.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Den klara fördelen är att du registrerar fler hugg. Jag skulle även säga att toppen hjälper dig se vilken struktur betet studsar över om du lär dig det, men jag misstänker att få använder signaltoppen på det sättet. Till jika-rig, som är en av mina favorittekniker till abborre, är detta extremt användbart.
              Ok allmänt då om veka signaltoppar eller menar du specifikt din upplevelse om att 30-40cm är bättre än säg omkring 15cm? Jag tyckte det lilla jag prövade med kort signaltopp funkade riktigt bra och om jag hade ett spö med lång signaltopp, överväga att korta av det för snabbare respons.
              Senast ändrad av anteman; 2021-09-28, 13:40.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Ok allmänt då om veka signaltoppar eller menar du specifikt din upplevelse om att 30-40cm är bättre än säg omkring 15cm? Jag tyckte det lilla jag prövade med kort signaltopp funkade riktigt bra och om jag hade ett spö med lång signaltopp, överväga att korta av det för snabbare respons.
                Jag tycker som sagt att snabb respons är överskattat till vanligt jiggfiske. Vi kör så tunna nätta krokar så att vi driver in dem utan ett rappt och stenhårt mothugg. Toppen (den målade delen) på mina fishmaker är mellan 20 och 30 cm. Den blir dock gradvis lite hårdare efter varje spöring, tills den når spöring 3 (tror jag) där ryggraden tar i direkt.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Jag tycker som sagt att snabb respons är överskattat till vanligt jiggfiske. Vi kör så tunna nätta krokar så att vi driver in dem utan ett rappt och stenhårt mothugg. Toppen (den målade delen) på mina fishmaker är mellan 20 och 30 cm. Den blir dock gradvis lite hårdare efter varje spöring, tills den når spöring 3 (tror jag) där ryggraden tar i direkt.
                  Så då menar du att TS problem inte ligger i spöt utan i det som Sir-fish-alot nämner eller i att han helt enkelt inte är snabb nog med ett nätt mothugg?
                  En vass, tunn krok med nätt hulling underlättar ju också och en EWG i den mån det används ger ju inte bästa krokningsegenskaperna. Ett rappt mothugg vid borrejiggande är för mig mer en blixtsnabb (nåja) handledsrörelse snarare än ngt kraftfullt och yvigt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Så då menar du att TS problem inte ligger i spöt utan i det som Sir-fish-alot nämner eller i att han helt enkelt inte är snabb nog med ett nätt mothugg?
                    En vass, tunn krok med nätt hulling underlättar ju också och en EWG i den mån det används ger ju inte bästa krokningsegenskaperna. Ett rappt mothugg vid borrejiggande är för mig mer en blixtsnabb (nåja) handledsrörelse snarare än ngt kraftfullt och yvigt.
                    Jag menar att det förmodligen är fler faktorer än enbart spöet, som tillsammans är anledningen till att TS missar fler fiskar. Ibland är ju dessutom abborren väldigt kinkig och då missar man tre fjärdedelar av dagens hugg, särskilt om man kör med lite längre abborrjiggar. Jag har fiskat styva spön, mjuka spön och spön med signaltopp sida vid sida ett par gånger. Riktigt mjuka spön med halvaktion och helaktion kan vara krångliga att sätta mothugg med, men dessa kräver en annan typ av rörelse för ett perfket mothugg som man snabbt får in. I mothuggsmomentet är det sällan spöet som ställer till det enligt mig. Personligen missar jag fler fiskar med styvare spön eftersom att jag är lite för rapp. Sedan handlar det oftast om ovana vid en viss typ av spö. Jag fiskar mindre med styva spön vilket förmodligen leder till sämre mothugg när jag fiskar med ett styvt spö. Jag valde spön med signaltopp för att jag registrerade fler hugg, vilket för mig innebar fler landade fiskar i slutet av dagen (upplevde jag).

                    Kommentera


                    • #20
                      Har fiskat mycket med både "signaltoppar" och vanliga jiggspön. Till vanligt jiggfiske men även till texas, chatter, crankbaits & jerkbaits m.m. föredrar jag helt klart ett snabbare (styvare) topp. Du kan enklare överföra rörelse till betet som du vill istället för en mjuk topp ska dämpa rörelsen. Tycker även känslan och krokningsegenskaperna är bättre. Tycker 7 fot är lämplig längd som allround spö. Exempel är westins t&c.

                      Däremot till dropshot och carolina rig vill jag ha ett längre spö med signaltopp. Den mjuka toppen gör det enklare att låta betet exempelvis dansa på stället utan lyfta sänket från botten vid dropshot eller fånga upp ett försiktigt hugg på carolina när en fisk plockar upp den närmast viktlösa jiggen från botten. Här kör jag westin w3 dropshot 8 fot.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 497 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 659 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 556 svar
                      229 796 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Arbetar...
                      X