Z-man jiggar -- erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Z-man jiggar -- erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Z-man jiggar -- erfarenheter?

    Testade dessa några gånger i sommras med blandade resultat.
    Imponerade av hållbarhet.

    Vad tycker andra som använt de?

  • #2
    Jag gillar dom. Eftersom att dom flyter så tycker jag deras mask och kräfta funkar fint till nedrig. Hållbarheten är ju trevlig med som du nämner. Har inte hunnit prova deras längre maskar än dock men tror nog att man kan göra en del kul med dom.

    Kommentera


    • #3
      Jo, använder enbart z-man elaztech jiggar till chatterbait original och nedrig, håller hur länge som helst. För traditionellt jiggfiske tycker jag de funkar ok om det är bra fiske men fångar sämre än vanliga jiggar när det är mer finnessigt fiske som krävs.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Jo, använder enbart z-man elaztech jiggar till chatterbait original och nedrig, håller hur länge som helst. För traditionellt jiggfiske tycker jag de funkar ok om det är bra fiske men fångar sämre än vanliga jiggar när det är mer finnessigt fiske som krävs.
        Har du testat Slim SwimZ? De har ett supersmal profil, rör sig grymt, och du kan alternera mellan att jiggar, vevar och neddar den. Finns i två olika size. När de inte föredrar bulkigare jiggar som MinnowZ och Diesel MinnowZ switchar jag till Slims

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg

          Har du testat Slim SwimZ? De har ett supersmal profil, rör sig grymt, och du kan alternera mellan att jiggar, vevar och neddar den. Finns i två olika size. När de inte föredrar bulkigare jiggar som MinnowZ och Diesel MinnowZ switchar jag till Slims
          Inte provat den. Chatterbait med MinnowZ trailer står för mina senaste två pbn så den har jag solitt förtroende för, fångar inte mängd men fångar stort. Glömde förresten Finesse ShadZ som fångar bra på dropshot när det är riktigt kallt och trögt.

          Kommentera


          • #6
            Ja, de är grymma både på DS å Ned.
            Min kompis Frank på Gotland har tagit även HÖ på Jack Hammer.
            Just Jack Hammer är en favvo för storborre och med stor trailer även för gädda.
            Men vi lämna ämnet, även om de flesta Z- man är såklart perfekta som trailer

            Kommentera


            • #7
              Nyfiken då de verkar mkt hållbara men ändå fiskbart mjuka men ej prövat än...borde väl leva märkbart längre som gäddtrailer än vanligt gummi eller är gäddan alltför tuff?

              Är det nån som generellt ser en huggmässig nackdel med att de flyter mer än att de kan behöva några gram extra?

              I grunden ser jag flytet som positivt, såg dock en video där en bass, nej gös var det nog som blev rejält nypt av en kräfta så flytande klor tror jag inte riktigt på... om det gör ont att äta så måste man vara ganska hungrig.

              Kommentera


              • #8
                Jag har fiskat 70% Z-man i 3 år nu. Jag har aldig blivit av med en stjärt. Inte från gäddor heller. Har haft de med på semester i tropikerna där små grouper och gyltor bitar av stjärtor på vartannat- inte TPE ( eller Elaztic som Z- man kallar det).
                Många är blandat med salt eller luktämnen. Det funkar.
                Kräftor är i vissa sjöar och vissa tider favoritmat för gädda, gös och stora borrar. Huggen är väldigt hårda. Det verkar att de vill krossa kräftan innan den kan nypa. Jag har fångat borde gös och borrar på kräftimitationer och andra creaturebaits- finns ingen anledning att inte fiska de

                Kommentera


                • #9
                  Angående flytet- ja, lägg på 2-3g på ditt vanliga skallvikt beroende vilken storlek jiggen ha

                  Kommentera


                  • #10
                    Utöver hållbarheten (som är Zman / elaztech signum) så är jag inte superimponerad. Har testat en hel del gummibeten från Zman, bl.a Mag Swimz, Heroz och diezel minnowz 7” för gädda. Betena simmar bra och fångar fisk, men är lite ”svårriggade” pga just elaztech gummi. En annan sak som jag haft problem med, är att räta ut deformerade paddelspolar/stjärtar, och detta trots bad och doppande i (upp) kokande vatten samt därefter lodrätt fritt hängande.
                    Men det största problemet är att många ggr har beten varit deformerade redan ur förpackningen. Detta gäller även de borrebeten jag testat, som jerk shadz, boar hogz, palmetto bugz m.fl.

                    Kan man ha överseende med att alla beten i en förpackning inte alltid är ”out of the box ready”, så väger ändå hållbarhet upp till priset.
                    Man får även vara aktsam beroende på användningsområde. Zman Elaztech är guld som trailer på exempelvis chatterbaits. Dock kan vissa kjolar/skirts smälta ihop vid kontakt med elaztech.
                    Även vid t.ex drop shot kan en del beten presenteras ”felaktigt” mot vad man kanske har tänkt sig pga att gummit vill flyta/lyfta.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X