Z-man jiggar -- erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Z-man jiggar -- erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Att TPE har ett minne håller jag med om, men det har inte varit något problem för mig. Jag lämnar kvar mina MinnowZ och Diesel MZs i förpackningen. Där sitter de ju i plastformen. De lösa jiggar som jag har redan riggad är i en låda såklart, och då finns ju risk att de får ett minne. Särskild om det varmt i båten/ bilen.
    Håller även med om att det är svårare att lära sig knepet med riggning. Jag har en batteridriven lödpenna för att göra ett första hål på mina shads.
    Jag dropshottar ärligt sagt inte så mycket- men på CR och TR är det helt fantstiskt med att de flyta.
    Scented JerkZ med en superlätt viktat offset blir nästan svävande- och de är grymma att twitcha över gräset.

    Kommentera


    • #12
      Jag förvarar både riggade och origgade i orginalpåsarna, aldrig haft några problem med att de format sig konstigt.

      Kommentera


      • #13
        Jag har under åren bara haft enstaka i en låda som blev missformad efter lagring under sommaren.
        Att 7"arna är inte så roliga att bevara i påsen förstår jag. Mina 7or ligger i egen låda 2 och 2 bredvid- så de inte åker rund och riskerar att bli klämda.
        Jag har också färdig riggade Slim SwimZ i en ask. På botten av asken har jag foam där jag fixera de med jiggkroken.
        Däremot köpte jag någon gång svindyra TPE jiggar med glitterfoil ingjuten och en riktig tunn svans- svansen blev deformerat på ingen tid. Bara att kasta. Men det var inga Z- man. Kommer inte ihåg märket

        Kommentera


        • #14
          Intressant hur olika det kan vara. Beroende på vilket zman bete, så kommer inte alla modeller förpackade i formar. Det konstiga för mig är att de modeller som ligger i just formar, är de som oftast innehållit någon med sned stjärt. Jag vill heller inte hänga ut någon butik, då ”problemet” lika gärna ske pga hantering hos fraktbolagen. Men oavsett om jag införskaffat beten från Camo Tackle (Tyskland), Tacklewarehouse (usa), Dittdrag respektive Sportfiskeprylar (Sverige), så har alltid något bete varit missformat.

          Kommentera


          • #15
            Kanske bättre att du besöka butiken och välja ut de exemplar som uppfylla dina krav.

            Skickat med glimten i ögat.

            Kommentera


            • #16
              Så fler menar att TPE har (något) mer minne än "vanligt" gummi... Jag har ju en hel del riggade borrejiggar av det senare slaget och endast SZ Perch 9 cm jigg strular... paddeln blir ofta, tja svårpaddlad (behöver fart) om den har legat tacklad i betesboxen en tid... sällan ett problem annars...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Så fler menar att TPE har (något) mer minne än "vanligt" gummi... Jag har ju en hel del riggade borrejiggar av det senare slaget och endast SZ Perch 9 cm jigg strular... paddeln blir ofta, tja svårpaddlad (behöver fart) om den har legat tacklad i betesboxen en tid... sällan ett problem annars...

                jag kan inte tala för alla fabrikat som har någon modell av TPE. Men utöver Zman så har även Strike Kings TPE ”krånglat” lite för mig. Westin och Savage Gear har inte varit några problem. Men då talar vi om beten av helt annan karaktär. Daiwas Elastromax (Bait junkie serien) är lite mer förlåtande. Men är en aning skörare än Zman.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 125 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X