Ursprungligen postat av Fiskefuralles
Visa inlägg
Jag har för skojs skull kollat och mätt på Google Maps ungefär hur långt jag normalt brukar paddla en normal fiskedag. I hemmasjön brukar det handla om c:a 6-7 km, på t ex Magelungen blir det lätt ett par kilometer till. Det längsta jag paddlat under fiske hittills är runt 12-13 kilometer, men i o m att det sällan är mer än kanske 10-15 minuters paddling mellan fiskeställena i de sjöar jag normalt fiskar i så är det inte särskilt jobbigt att fiska en hel dag.
Jag tycker det funkar bra att positionera kajaken med ankartrolleyn, antingen med ett drivankare vid svagare vindar eller ett mushroomankare när det blåser lite mer. Men jag kan tänka mig att just detta med att kunna positionera sig och kasta av t ex en vasskant är lite smidigare med en trampkajak.
För att svara på TS fråga så använder jag en Westin W3-håv i storlek M. Jag försöker i största möjliga mån att undvika att håva fisken, det är egentligen bara lite större borrar jag håvar. Gäddor tar jag i ett stadigt nackgrepp eller, om de är lite större, ett gälgrepp och krokar av utanför kajaken, gösar lyfter jag upp med maggreppet.
Kommentera