Håv till fiskekajak? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håv till fiskekajak?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
    Har en Hobie outback 2020. Kör ofta med två håvar. En liten med kort fast skaft som jag kan greppa bakom stolen och en lite större(absolut inget monster) och längre som ligger på fören och med railblaiza starport fäste. Jag tycker det är bra att ha en håv som är lite längre, speciellt när jag fiskar ädelfisk från kajaken. Vill ha ganska finmaskigt nät så den inte fastnar i saker när man har drömfisken på…

Ni som kör paddel kajak hur tänker ni användningsområde? Jag har ju alltid händerna fria till fiske samt att jag kan trampa medan jag fiskar för att ta positioner. Speciellt när det blåser och man kanske är vid lite stenigare område. Har aldrig fastnat med linan i driven, nån gång i rodret, med det bara när jag trollat och fått fisk på ena spöt och kajaken svängt runt. Hur långt orkar man paddla med armarna? Med driven kan jag vara ute hur länge som helst.
    När jag började titta på kajaker så var mina krav att den skulle passa både till fiske för mig och till paddelutflykter tillsammans med frugan och lite packning. Med det senare kravet så föll de flesta trampkajakerna, vad jag vet så är det väl bara Hobie som har en trampkajak för två personer och där är det priset som sätter stopp för min del.

Jag har för skojs skull kollat och mätt på Google Maps ungefär hur långt jag normalt brukar paddla en normal fiskedag. I hemmasjön brukar det handla om c:a 6-7 km, på t ex Magelungen blir det lätt ett par kilometer till. Det längsta jag paddlat under fiske hittills är runt 12-13 kilometer, men i o m att det sällan är mer än kanske 10-15 minuters paddling mellan fiskeställena i de sjöar jag normalt fiskar i så är det inte särskilt jobbigt att fiska en hel dag.

Jag tycker det funkar bra att positionera kajaken med ankartrolleyn, antingen med ett drivankare vid svagare vindar eller ett mushroomankare när det blåser lite mer. Men jag kan tänka mig att just detta med att kunna positionera sig och kasta av t ex en vasskant är lite smidigare med en trampkajak.

För att svara på TS fråga så använder jag en Westin W3-håv i storlek M. Jag försöker i största möjliga mån att undvika att håva fisken, det är egentligen bara lite större borrar jag håvar. Gäddor tar jag i ett stadigt nackgrepp eller, om de är lite större, ett gälgrepp och krokar av utanför kajaken, gösar lyfter jag upp med maggreppet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

Jag har också båt men det är mer ett komplement till min kajak haha. Blir säkert bra med din kajak var bara nyfiken. Säger inte att nått är bättre än det andra. Sen kostar det ju en slant med en hobie. Tycker dock inte det är minsta jobbigt att lyfta på och av en outback på taket, och då fiskar jag alltid ensam. Har ju ett rino-rack på drag kroken så bara att lyfta upp nosen på kajaken och sen skjuta upp den på taket. Hur smidigt som helst. Jobbigaste har varit när jag släpat den genom skogar för att komma till den perfekta sjön. Men då spelar det ingen roll vad man släpar. Själv älskar jag ju när det är tungt, allmänt jävligt och äventyr.

Hoppas du blir nöjd, finns inget bättre än att fiska från kajak tycker jag. Som sagt jag använder bara båten när sonen är med eller vid väldigt stora sjöar. Föredrar lugnet och att fiska där ingen annan fiskar!
      Har länge gått i tankarna på något portabelt. Något du lätt får med dig och går och lägga ner i vattnet utan ramper. Finns tusentals små sjöar knappt ingen fiskar i. Funderat på uppblåsbart först. Bla icross. Men problemet med dem är att jag vill köra min "farkost" på taket. Är vi väg på semester så finns inte plats för något extra inne i bilen. Med fru, 2 ungar och hund. Ingen av dem var sugna att åka på takräcket. Och ska jag ändå alltid köra den på taket finns inga fördelar med något uppblåsbart. Så en bra och smidigt kajak kommer bli kanon.
      Sen är nog risken som du säger, båten kanske blir ett komplement istället. Bara hoppas kajaken dyker upp i tid. Men vi får se...

Kommentera

Tjena, jag har en Jackson Coosa HD.
        Stabil och robust kajak som jag varmt kan rekommendera.

Angående håv så har jag en ”vanlig” stor håv med rätt så långt skaft , tycker det är skönt med längre skaft så man slipper ett gymnastikpass när man ska håva hehe.

På min kajak har jag två spöhållare bakom min stol på sidorna i skrovet (original).
        Jag använder det ena till håven , lätt att komma åt och sätta tillbaka ute på sjön.

Men om du ska ha håven där så se till att skaftet/handtaget inte är för tjockt, då blir det bökigt att sätta tillbaka håven ute på sjön.

Gjorde själv de misstaget när jag köpte min första håv till kajaken

Kommentera

Lägger till en bild (hoppas du ser)

Kommentera

Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
            Tjena, jag har en Jackson Coosa HD.
            Stabil och robust kajak som jag varmt kan rekommendera.

Angående håv så har jag en ”vanlig” stor håv med rätt så långt skaft , tycker det är skönt med längre skaft så man slipper ett gymnastikpass när man ska håva hehe.

På min kajak har jag två spöhållare bakom min stol på sidorna i skrovet (original).
            Jag använder det ena till håven , lätt att komma åt och sätta tillbaka ute på sjön.

Men om du ska ha håven där så se till att skaftet/handtaget inte är för tjockt, då blir det bökigt att sätta tillbaka håven ute på sjön.

Gjorde själv de misstaget när jag köpte min första håv till kajaken
            Intressant. Jag kommer nog vänta med håv tills jag fått kajaken inser jag. Måste nog testa om man vill ha riktigt kort skaft eller längre. Min blivande har inga infällda spöhållare så det knepet kan jag inte använda. Dock finns många andra lösningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Intressant. Jag kommer nog vänta med håv tills jag fått kajaken inser jag. Måste nog testa om man vill ha riktigt kort skaft eller längre. Min blivande har inga infällda spöhållare så det knepet kan jag inte använda. Dock finns många andra lösningar.
              Japp , lättare att pimpa och hitta lösningar när du har din kajak hemma .

Välkommen in till kajakträsket hehehe

Kommentera

På tal om att pimpa kajaken så kan jag tipsa om en entusiastisk jänkare som på Youtube tipsar om olika billiga gör-det-självlösningar till fiskekajaker: https://youtube.com/c/KayakhacksFishing

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 426 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57