Fredagspyssel - Trimma rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredagspyssel - Trimma rulle!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fredagspyssel - Trimma rulle!

    Hej!

    Som alla som har det minsta koll på marknadsföring vet så är en rulle bättre ju fler kullager den har, så därför fick fredagspysslet idag bli att "trimma" min Alphas.

    Kollat lite på på skoj på kullagerkitt på hedgehog studios och liknande, men att ge 40 dollar ex moms, tull, frakt och allt vad det är för några lager känns lite i överkant..
    (Speciellt eftersom jag om jag ska vara helt ärlig inte tror att jag kommer märka någon direkt skillnad, eller vad säger ni som kan sånt här? )

    Hur som helst så är det ändå fränt att trimma saker så jag vill ju inte stå över bara för det, utan kom på att det finns ju annat än fiskerullar som använder kullager, till exempel RC-bilar!

    Utrustning:
    - 1st Alphas SV TW
    - 5st kullager 4x7x2.5, till exempel https://latera.se/products/xray-9304...l-sealed-oil-2
    - shims efter behag. (jag behövde inga extra utan plockade bort ett på varje vevknopp. linspridaraxeln blev perfekt med de ursprungliga)

    Click image for larger version  Name:	innehållsförteckning.png Views:	214 Size:	1,33 MB ID:	2594577
    Click image for larger version  Name:	linförare.png Views:	210 Size:	507,0 KB ID:	2594578
    Click image for larger version  Name:	vev.png Views:	211 Size:	1,31 MB ID:	2594579
    Click image for larger version  Name:	klart.png Views:	211 Size:	1,35 MB ID:	2594580
    Senast ändrad av SjonsBaever; 2022-01-23, 20:59.

  • #2
    Intressant. Rapportera gärna hur det blir vid faktiskt fiske.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      Intressant. Rapportera gärna hur det blir vid faktiskt fiske.
      Jag ska försöka tänka på det så gott det går, men för att få en riktigt bra jämförelse borde jag ju egentligen ha fixat det på lunchen under en fiskedag eller nått så att det blir en rimlig före/efter jämförelse.

      Något jag för övrigt tänkte på när det gäller Alphas-rullen jämfört med min Prorex är att Daiwa valt att sätta några av just dessa kullager lite annorlunda, och jag är nyfiken på vad resonemanget kring det är.

      Alpas sv tw har ett kullager på "vevsidan" av linsspridaraxeln och bussning på "bromssidan", bara bussningar i vevknopparna
      Prorex pe sw tw (och Tatula, åtminstone tat200) har bussningar på linspridaraxeln men ett kullager i varje vevknopp.

      Jag tycker det känns lite "udda" att det skiljer på just det här sättet mellan rullarna. Är det bara för att finjustera antalet kullager till reklamtexterna eller kan det finnas någon teknisk anledning?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

        Jag ska försöka tänka på det så gott det går, men för att få en riktigt bra jämförelse borde jag ju egentligen ha fixat det på lunchen under en fiskedag eller nått så att det blir en rimlig före/efter jämförelse.

        Något jag för övrigt tänkte på när det gäller Alphas-rullen jämfört med min Prorex är att Daiwa valt att sätta några av just dessa kullager lite annorlunda, och jag är nyfiken på vad resonemanget kring det är.

        Alpas sv tw har ett kullager på "vevsidan" av linsspridaraxeln och bussning på "bromssidan", bara bussningar i vevknopparna
        Prorex pe sw tw (och Tatula, åtminstone tat200) har bussningar på linspridaraxeln men ett kullager i varje vevknopp.

        Jag tycker det känns lite "udda" att det skiljer på just det här sättet mellan rullarna. Är det bara för att finjustera antalet kullager till reklamtexterna eller kan det finnas någon teknisk anledning?
        Kullager i vevknobbarna gör "mer för känslan" i en rulle utan ett dubbelt-kullageruppstött-piniondrev, än vad det gör för känslan i en rulle som har den typen av drevsupport. kan tänka mig att de experimenterat och kommit fram till att skillnaden mellan bussningar och kullager i vevknobbarna var tillräckligt stor för att det var värt att sätta in kullager i knobbarna.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Kullager i vevknobbarna gör "mer för känslan" i en rulle utan ett dubbelt-kullageruppstött-piniondrev, än vad det gör för känslan i en rulle som har den typen av drevsupport. kan tänka mig att de experimenterat och kommit fram till att skillnaden mellan bussningar och kullager i vevknobbarna var tillräckligt stor för att det var värt att sätta in kullager i knobbarna.
          Ja det låter ju inte orimligt!

          Det är inte utan att jag blir sugen på att byta tillbaks till bussningar i ena vevknobben på båda rullarna inför något pass och se hur stor skillnad det gör, kanske mest intressant på prorexrullen!

          Jag var förövrigt ute en kort stund med Alphas idag för att testa, den är väldigt len att veva, men som sagt svårt att säga hur stor del som är på grund av de extra kullagren.

          Jag la även in ett 0.1mm shim till i varje vevknopp, nu är ena sidan perfekt, och andra sidan skulle nog egentligen ha ett 0.05 istället för 0.1 för att bli så bra som det går, men då börjar det närma sig petitesser.
          Senast ändrad av SjonsBaever; 2022-01-23, 20:07.

          Kommentera


          • #6
            Eftersom jag hade ett kullager över så passade jag på att byta ut bussningen på drivsidan av linsspridaren på min Tatula 200.

            Jag vet inte om det beror på kullagret eller på att jag gav kugghjulen lite nytt fett, men rullen känns ganska mycket lenare nu.
            tidigare har jag haft en viss "kuggkänsla" från just drivningen av linspridaren, den är helt borta nu.
            Får se om det kommer tillbaks med tiden, i så fall är det antagligen bara smörjningen.

            Click image for larger version

Name:	TAT lager på evighetsskruven.png
Views:	885
Size:	407,2 KB
ID:	2595114

            Kommentera


            • #7
              SjonsBaever hur har det gått med rullen?
              Sitter då och då och letar kullager, är alltid någon rulle som behöver nya.
              Kunde inte hitta något om material i lagren du valt, det är väl rostfria lager?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                SjonsBaever hur har det gått med rullen?
                Sitter då och då och letar kullager, är alltid någon rulle som behöver nya.
                Kunde inte hitta något om material i lagren du valt, det är väl rostfria lager?
                Det har funkat klockrent än så länge! Det har tyvärr inte blivit mer än två fiskedagar med Tatulan än, men jag tycker fortfarande den känns riktigt len och fin och utan att "kuggkänslan" kommit tillbaks!
                Knappt fiskat med Alphas och än mindre Prorexrullen än, så där kan jag inte säga så mycket.

                Jag frågade butiken och lagren är inte rostfria tyvärr, men det gör inget för min del då jag bara fiskar sötvatten med de rullarna och det tar ju ändå inte många minuter att byta om det skulle behövas.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
                  Jag frågade butiken och lagren är inte rostfria tyvärr, men det gör inget för min del då jag bara fiskar sötvatten med de rullarna och det tar ju ändå inte många minuter att byta om det skulle behövas.
                  Ett tips i all välmening:
                  Var väldigt observant på om korrosion skulle uppträda, även "rostfria" lager rostar då och då i sötvatten.
                  Att pensla på ett tunt lager fett på kullagrens utsida är ingen dum idé, oavsett vilket material de är tillverkade av.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Ett tips i all välmening:
                    Var väldigt observant på om korrosion skulle uppträda, även "rostfria" lager rostar då och då i sötvatten.
                    Att pensla på ett tunt lager fett på kullagrens utsida är ingen dum idé, oavsett vilket material de är tillverkade av.
                    Tack för tipset, jag ska inspektera emellanåt och se hur de klarar sig!

                    Du är för övrigt välkommen att komma med så många fler tips du vill, jag har läst en del av vad du skrivit tidigare här på forumet och du verkar vara väldigt kunnig när det gäller rullmekanik!




                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 557 svar
                    229 928 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie
                     
                    Arbetar...
                    X