Fredagspyssel - Trimma rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredagspyssel - Trimma rulle!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Sådär, då har jag provbänt lite gös med Prorexrullen, känner tyvärr fortfarande "råheten" under press så det blir en sväng till med dremeln!
    Vill tillägga att jag i övrigt är väldigt nöjd med rullen, den kastar riktigt bra och stabilt med allt jag hänger i änden på spöt så det är egentligen inget problem. Tror inte jag hade tänkt så mycket på det om det inte var för att Alphas är så len.

    Tatulan har fortfarande inte fått tillbaks "kuggkänslan" från linspridardrevet efter ytterligare fyra gäddpass (tyvärr utan någon superframgång, men i alla fall en metersfisk i topp!)

    Har även lyckats dra både en 4kgs Asp (sanslöst hugg och brutal fight) och en 6.8kgs Gös när jag försökt fiska abborre med Alphas på mitt AGS 3-15, och den är i särklass den lenaste av rullarna även under hård press. Svårt att beskriva det men jämfört med de andra rullarna så känns det nästan som att det inte finns någon mekanik mellan veven och linan.

    p.s. JontaK klurar fortfarande på lite följdfrågor till ditt inlägg ovan, men behöver ta lite tid med en isärplockad rulle först : )

    Kommentera


    • #22
      Anledningen till att Alphas är mer len än Tatula/Prorex är enkel. På Tatula/Prorex är pinionen uppstödd med ett kullager närmst spolsidan. För att pinionen ska hållas "säkrad" under press krävs det att spolaxeln går igenom den och agerar som stödskena. På en Alphas är piniondrevet uppstött med TVÅ kullager. På så sätt hålls piniondrevet på plats på ett mycket säkrare sätt än hos din Tatula. Detta gör en jätteskillnad i lenhet under press. Shimano Curado-modellerna har också två kullager som stöd för piniondrevet. De är också märkbart lenare än Daiwa Tatula/Prorex. Särskilt under press. Det här designvalet gör också att rullen känns nyare under en längre tid (baserat på ca 50-100 st moderna rullar). För mig är det en av de viktigaste sakerna att kolla efter vid köp av abborrmultirulle. Det finns undantagsfall där jag kan tänka mig att köpa en rulle utan den här typen av pinion-stöd, men dessa är väldigt få.

      Kommentera


      • #23
        Benjamin S Precis som jag misstänkt! Även om man ska passa sig för att lova för mycket så tror jag inte att jag kommer köpa någon mer rulle utan dubbellagrad pinjong : )

        Kommentera


        • #24
          Inre och yttre upphängt pinjongdrev är något jag, som kullagerallergiker, föredragit i många år.
          Själv använder jag rullar med denna uppbyggnad främst till lätt fiske men det finns även fördelar vid tyngre fiske (eller snarare så att motsatsen är en nackdel).

          Click image for larger version  Name:	Tranx20102b.jpg Views:	0 Size:	206,6 KB ID:	2600150
          Här icke vevgavel från en Tranx 201.
          Det mindre hålet närmast kameran visar tydligt vad som kan hända när tillverkaren "lagrar" pinjongdrevet rakt i en vevgavel av plast.
          I vissa rullar begåvade med det Shimano kallar (eller kallade, jag hänger inte med) X-Ship sitter två kullager innanför bromskopp. Det ena lagrar spolaxeln
          och kan sägas vara ett spollager medan det andra lagrar pinjongdrevets yttre ände.
          I vissa rullar sitter även ett lager på spolaxeln innanför spolsprinten.

          På bilden ovan syns partiklar från skav mellan drev och plast.
          En liknande funktion hittas hos enklare Daiwor, alltså pinjong löpandes direkt i sitt säte i vevgaveln.

          Som jag minns gjorde Daiwa ingen gigantisk grej av inre samt yttre kullagrat pinjongdrev 1998 när TD-Z släpptes.
          Jag har inte koll om de tillverkade rullar med dubbelt upphängd pinjong innan TD-Z/CV-Z dock.

          Generellt sett anser jag att en bra modern lågprofilare endast behöver sex stycken kullager för att fungera perfekt, förutsatt att resterande delar är av bra kvalitet.
          Två lager som hänger upp spole.
          Två lager som hänger upp vevaxel.
          Två lager som hänger upp pinjongdrev.
          Byggd på detta vis undviks onödiga lager på icke hårt belastade punkter som vev och evighetsskruv men det är fullt tillräckligt för mjuk gång även under hård press.

          Click image for larger version  Name:	FärdigBC01c.jpg Views:	0 Size:	62,2 KB ID:	2600151
          En äldre, och sämre, bild på hur Daiwa löser sin upphängning av spole/pinjong i lite dyrare rullar, här en Millionaire 103 Bay Casting Special.
          Det går att diskutera fördelar/nackdelar med "flytande" spole jämfört med Shimanos (och numera även Daiwas) genomgående spolaxel.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Generellt sett anser jag att en bra modern lågprofilare endast behöver sex stycken kullager för att fungera perfekt, förutsatt att resterande delar är av bra kvalitet.
            Två lager som hänger upp spole.
            Två lager som hänger upp vevaxel.
            Två lager som hänger upp pinjongdrev.
            Byggd på detta vis undviks onödiga lager på icke hårt belastade punkter som vev och evighetsskruv men det är fullt tillräckligt för mjuk gång även under hård press.
            Instämmer till fullo i de allra flesta fall. Undantaget är i dyrare modeller som främst är tänkta att fiskas i sötvatten (läs: med magnesiumstativ). Där ser jag gärna kullager i vevknobbar och på båda sidor linspridaren. Du betalar mycket och därför ska du få det där lilla extra. Daiwa Steez är ett bra exempel på en sådan rulle. Kullager kan rosta i sötvatten, men det är bra mycket ovanligare. Ska man primärt fiska i saltvatten eller i bräckt vatten tycker jag att man ska inhandla en rulle med aluminiumstativ istället för magnesiumstativ. I aluminium-rullar ser jag gärna enbart 6 st kullager.

            Kommentera


            • #26
              Benjamin S tanken med kullager i knoppar samt evighetsskruv är god men i flera fall är dessa lager så rejält fettade från fabrik att de ändå agerar bussningar.
              Rätt smord rulle med lagringar av plast på dessa punkter går utan omsvep mjukare och ibland också lättare än motsvarande med fettade kullager.
              Sen går vissa kvalitetsrullar med bussningar ändå bättre än illa byggda kullagermonster...

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Benjamin S tanken med kullager i knoppar samt evighetsskruv är god men i flera fall är dessa lager så rejält fettade från fabrik att de ändå agerar bussningar.
                Rätt smord rulle med lagringar av plast på dessa punkter går utan omsvep mjukare och ibland också lättare än motsvarande med fettade kullager.
                Sen går vissa kvalitetsrullar med bussningar ändå bättre än illa byggda kullagermonster...
                Jag håller med till stor del, men jag brukar vara ganska noga med att ersätta fett med olja i åtminstone kullagrade vevknobbar. Dock kan man ju inte förvänta sig att alla tänker göra det. Annars är Daiwa Zillion SV TW 1000 ett praktexempel på hur len man kan göra en rulle utan kullager på en massa extra ställen utöver de sex du nämnde. Möjligt att den har två lager (totalt) i vevknobbarna också.

                Kommentera


                • #28
                  Daiwa 22 Zillion SV TW 1000 har väl ändå 11 kullager... går det att få plats med fler?

                  eller... det kanske bara gäller JDM

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Daiwa 22 Zillion SV TW 1000 har väl ändå 11 kullager... går det att få plats med fler?

                    eller... det kanske bara gäller JDM
                    Min Daiwa Zillion SV TW 1000 (JDM) har 8+1 kullager. Du kan få in ett kullager på båda sidor av evighetsskruven (totalt 2). Däremot behövs inte detta då den redan känns lika förfinad som en Steez. Enda undantaget är att Steez sväljer vibrationer bättre.

                    Kommentera


                    • #30
                      Plockade ner Tatula200-rullen lite snabbt för att rengöra och smörja bromsen eftersom jag tycker den har känts lite ryckig på sistone, då passade jag på att inspektera kullagret innan för linspridardrevet och det såg fortfarande som nytt ut!

                      Kommer även ta ett nytt varv med dremeln på Prorex-rullen snart, för jag tycker den har börjat kännas råare och råare i gången på sistone, kanske psykiskt för at jag bytt mycket mellan den och Alphas när jag varit ute, men jag börjar störa mig lite på det..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 868 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X