Allroundspö haspel abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allroundspö haspel abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    TS, berätta vad det blev och hur. För några år sedan var jag ute efter ett lite längre alloundspö för borre med jiggtycke. Köpte ett Prorex XR 8' 5-25g haspel med uppfattningen att Prorex var snabba och toppiga i aktionen. Jag är inte såld på toppiga spön, med stum botten hellre lite djup i klingan generellt...

    För mig var det dock alltför djupt i aktionen, den säg första metern av toppen var, iaf för jiggfiske alltför mjuk, mkt bättre till andra beten och tekniker så jag bytte spö. Gillar du toppig aktion välj ngt strax mjukare eller tvärtom, mkt svårt att beskriva, måste nästan kännas, upplevas. Fundera också över vilka beten du fiskar mest och hur du drillar.
    Senast ändrad av anteman; 2022-04-14, 18:22.

    Lämna en kommentar:


  • Villespinn91
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Ja jag ifrågasätter inte din upplevelse. Jag har enbart känt på BFT jig & Twitch spinn 10-30g 7'3" samt haspel 7'6" 5-20g i butik och "upplevde" dem lätta och med bra aktion för t ex jig & Twitch fiske. 5-20g haspel är klart mer finess givet längd och lägre klassning än spinn.

    Sen att jag då 2017 ändå valde Svartzonker 7'6" 6-21g (underklassar enligt mig, säg 10-30 typ) berodde mest på ryktet om BFTs bräcklighet...

    SZ är ett helt ok, trevligt ganska allround spö med aktion som bättre passar jigg än crankbaits med min smak. Nu till reapris men kanske snäppet över vad TS söker i klassningen, Daiwa 7'7" låter ju rätt på pappret.
    jag missförstod vilket spö det handlade om. det var det 5-20g spöt jag hade

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

    Bft var alldeles för styvt. Söders har mjukare topp , är toppig och är rapp . Det är min upplevelse. Och jag har kört de flesta metoderna med spöt. Köpte det efter provkasta ett när jag fiskade med bekant och han kör alla metoder med det också
    Ja jag ifrågasätter inte din upplevelse. Jag har enbart känt på BFT jig & Twitch spinn 10-30g 7'3" samt haspel 7'6" 5-20g i butik och "upplevde" dem lätta och med bra aktion för t ex jig & Twitch fiske. 5-20g haspel är klart mer finess givet längd och lägre klassning än spinn.

    Sen att jag då 2017 ändå valde Svartzonker 7'6" 6-21g (underklassar enligt mig, säg 10-30 typ) berodde mest på ryktet om BFTs bräcklighet...

    SZ är ett helt ok, trevligt ganska allround spö med aktion som bättre passar jigg än crankbaits med min smak. Nu till reapris men kanske snäppet över vad TS söker i klassningen, Daiwa 7'7" låter ju rätt på pappret.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Trille66 Visa inlägg
    Har du tittat på Daiwa Tatula Haspel 7'7'' 5-25g Long Universal, det kanske kan vara något!
    Riktigt schysst spö! Kort bakhandtag dock (om jag tänker på rätt modell).

    Lämna en kommentar:


  • Trille66
    replied
    Har du tittat på Daiwa Tatula Haspel 7'7'' 5-25g Long Universal, det kanske kan vara något!
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...yABEgJ8kvD_BwE
    Senast ändrad av Trille66; 2022-04-12, 13:32.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
    Tackar, bra tips! Slänger in två bubblare, bft perception jig & twitch och darts perchmaster finesse, 8fot, nån som har nåt att säga om dem? Annars känns det som att söders light jig nog är det som ligger närmast till hands. Westin vet jag är trevliga men har tyvärr lite svårt för handtaget/rullfästet på w3-spöna.
    BFTs perception serie står fortfarande för en hel del spöbrott. Märkligt egentligen, då varken Instinct serien eller Lizzard serien har dessa problem. Men något med Perceptions klinga är det som leder till många spöbrott. Jag vet om en person som är inne på sin tredje spötopp på BFT Perception II serien.

    Lämna en kommentar:


  • Villespinn91
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja Villespin, din upplevelse skiljer sig en hel del från bl a testen i länken ovan. Visar om inte annat att ett spö kan upplevas olika. På vilket sätt är BFT pinnigt? Är det styvt och snabbt eller hur är det och i förhållande till ditt Söders jigg light? Har det senare säg mjukare topp och djupare aktion?
    Bft var alldeles för styvt. Söders har mjukare topp , är toppig och är rapp . Det är min upplevelse. Och jag har kört de flesta metoderna med spöt. Köpte det efter provkasta ett när jag fiskade med bekant och han kör alla metoder med det också

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja Villespin, din upplevelse skiljer sig en hel del från bl a testen i länken ovan. Visar om inte annat att ett spö kan upplevas olika. På vilket sätt är BFT pinnigt? Är det styvt och snabbt eller hur är det och i förhållande till ditt Söders jigg light? Har det senare säg mjukare topp och djupare aktion?

    Lämna en kommentar:


  • Villespinn91
    replied
    Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
    Tackar, bra tips! Slänger in två bubblare, bft perception jig & twitch och darts perchmaster finesse, 8fot, nån som har nåt att säga om dem? Annars känns det som att söders light jig nog är det som ligger närmast till hands. Westin vet jag är trevliga men har tyvärr lite svårt för handtaget/rullfästet på w3-spöna.
    Jag har testat bft spöt fast till multi... inget skönt spö att kasta med . känns som man kastar med en pinne tyvärr. Jag skulle köpa söders jigg light. Microwave .. ha koll bara på ringarna på toppdelen så den ej är vass. om den är det så är det inga problem att få en ny toppdel. Bra service från dem

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Har inte prövat ngn av dem men många på FS har sagt sig verkligen gilla sina BFT Perception. Ett mkt lätt spö som dock i första utgåvan hade en del reklamationer pga spöbrott om jag minns rätt.
    Om perception II är bättre i det avseendet vet jag inte. Lätta spön kan betyda tunna klinor och därmed känsliga även om de sägs vara "nano resin super X-crisscross" eller liknande som ska göra dem starkare. Skulle dock inte förvånad om söders light jig är mer hållbart...

    https://issuu.com/magazinefisheco/do...o_4_2019/16?ff

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 494 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 826 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 645 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 654 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 547 svar
228 772 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Arbetar...
X