Hjälpmedel för Deeper-ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälpmedel för Deeper-ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälpmedel för Deeper-ekolod

    Ni med kastbart ekolod, typ Deeper och liknande, har ni ett separat spö färdigriggat för att hantera kastvikt på ca 100g eller hur har ni löst det? Jag använder sällan spön med kastvikt över 60g och lina brukar vara Sufix 832 i dimension 0,13 (vad nu det innebär för brottstyrka). Det tar emot att skaffa och bära med sig ett separat spö med rulle och lina endast för min Deeper, men det kanske är vad som behövs för att få användning för den? Kan man hiva ut den utan spö eller tappar den användbarhet då? Andra tips? Jag fiskar både från land och båt.

  • #2
    Jag har testat en deeper från båt och lät den då guppa någon meter från båten. Jag såg ingen anledning till att ha den 30 meter ifrån båten :-)

    Kommentera


    • #3
      Kan ju bara knyta en tunnare lina / rep i den o kasta "för hand".
      Fiskar du från båt finns ju spec hållare att köpa. Eller bara göra som Xerup o hänga den i en lina vid båten.

      Kommentera


      • #4
        Har haft en av Deepers Flexible Arm iprincip sen jag fick hem min Deeper Pro+, då jag mest fiskar från båt ger denna absolut bäst resultat när det gäller bäst avläsning av botten, plus att den läser av vattnet även om man åker med motor i hyfsad fart. En lina/tunnt rep ifrån båten eller kastad ifrån land kommer funka helt OK, dock vid vågor och vind kommer den läsa av botten väldigt konstigt.

        Kommentera


        • #5
          Tack för bra tips! Nästa steg blir att reka lämplig, stark lina som inte trasslar sig så lätt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
            Tack för bra tips! Nästa steg blir att reka lämplig, stark lina som inte trasslar sig så lätt.
            Byggmax har riktsnöre/murarsnöre för 30kr/rullen, kan vara värt att kika på.

            Kommentera


            • #7

              Hej Perkules;

              Ett ekolod med 50 khz arbetsfrekvens tränger betydligt djupare ner i vattnet än ett ekolod med 200 khz arbetsfrekvens. Detaljurskiljningsförmågan är samtidigt betydligt sämre hos ett ekolod vid 50 khz än vid 200 khz...

              Leif Engström
              Old Firehand

              https://www.fiskejournalen.se/fisken...leif-engstrom/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
                Ni med kastbart ekolod, typ Deeper och liknande, har ni ett separat spö färdigriggat för att hantera kastvikt på ca 100g eller hur har ni löst det? Jag använder sällan spön med kastvikt över 60g och lina brukar vara Sufix 832 i dimension 0,13 (vad nu det innebär för brottstyrka). Det tar emot att skaffa och bära med sig ett separat spö med rulle och lina endast för min Deeper, men det kanske är vad som behövs för att få användning för den? Kan man hiva ut den utan spö eller tappar den användbarhet då? Andra tips? Jag fiskar både från land och båt.
                Fiskar jag från land så har jag med mig ett extra spö för Deepern som klarar vikten. Visst, mer grejor att släpa på men inte nåt jag tycker jobbigt att ha med. Bara positivt om man fiskar i sjöar man inte känner till hur det ser ut under ytan.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har kastat min gamla Deeper med abborrspöt upp till 30gr och 0.13-15-lina.

                  Visst man fick ta det försiktigt men var inga direkta problem.
                  Så har du inte ett extra med dig så funkar det med det spöt du har.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tänkte in på kastvikten när jag köpte mitt Deeper-lod för två år sedan så jag kastade ut det i sjön med mitt teleskopspö.
                    Och det var precis det som hände! Jag kastade ut lodet och halva spöt 30 meter ut i sjön!!!
                    Det var kanske 13 grader i vattnet så jag hann vara ganska ledsen en stund innan jag såg att det låg en liten eka vid kanten en bit bort. Tur hade jag för den var bara bunden med ett rep, och det fanns åror i den.
                    Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa ett spö med kastvikt upp till 90 gram

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X